Sök:

Religionskunskap - ett relevant ämne på ett intresseväckande sett

Elevers uppfattningar om religionskunskap


Behovet av religionskunskap som skola?mne i undervisningen a?r och har varit omdiskuterat. A?ndringen till religionsfrihet i Sverige skapade behov av fo?ra?ndring fra?n kristendomskunskap till religionskunskap. Skolverket syfte med religionskunskap a?r att elever ska kunna fa? fo?rsta?else fo?r hur olika religioner och livsa?ska?dningar pa?verkar individens moraliska fo?rha?llningssa?tt.Denna underso?kning avser att underso?ka vilket syfte eller relevans elever upplever med religionskunskapen i undervisningen och hur det pa?verkar deras intresse fo?r a?mnet samt hur elever vill att a?mnet religionskunskap ska utformas i undervisningen fo?r att o?ka intresset fo?r a?mnet. Urvalet a?r a?tta elever som la?ser religionskunskap som obligatoriskt a?mne pa? gymnasiet. Underso?kningen genomfo?rdes genom intervjuer, dvs. en kvalitativ metod.Resultatet av underso?kningen visar att flertalet av eleverna uppfattningar om vilken anva?ndning de kan ha av religionskunskapen i undervisningen beror pa? kursinneha?ll och uppla?gg av undervisningen. De vill ha religionskunskapsundervisning da?r man arbetar med aktuella etiska livsfra?gor i sto?rre omfattning a?n historiska fakta om religionerna. Eleverna upplever a?ven att kommunikationen med la?rare har stor betydelse fo?r hur de upplever undervisningen. De som kan ha nytta av att la?sa denna underso?kning a?r la?rare inom alla a?mnen och speciellt de la?rare som undervisar i religionskunskap. 

Författare

Andreas Stark

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..