Sök:

"Inget liv utan musik"

ungdomars tankar om musik på fritiden och i skolan


Syftet med denna studie a?r att underso?ka nio gymnasieelevers tankar kring musik och musika?mnet i grundskolan. Samtliga informanter bor i en medelstor stad i Sverige och har gemensamt att de inte ga?r na?gon musikinriktad utbildning. Vi har valt att go?ra en kvalitativ studie och har anva?nt oss av fokusgrupper som intervjumetod, vilket inneba?r att man i grupp diskuterar kring ett a?mne. Resultatet visar att ungdomarna anva?nde musik dagligen i olika former och att den hade stor betydelse fo?r dem. De visade sig att ungdomarna gjorde skillnad pa? musiken pa? fritiden och musiken som anva?ndes i musikundervisningen i grundskolan. Vi ja?mfo?r detta med Bo?rje Sta?lhammars underso?kning om ungdomars syn pa? musik- erfarenheter och kunskaper. Va?ra informanter upplevde att deras musik inte representerades under lektionerna och o?nskade sto?rre inflytande. Ha?r kan vi se tydliga skillnader pa? deras erfarenheter och vad Lpo94 sa?ger om demokratiuppdraget. Vi diskuterar problematiken kring elevinflytande och hur la?raren kan fa?rha?lla sig till de besta?mmelser som finns i kursplanen fo?r musik och Lpo94. Den sto?rsta delen av bakgrunden vi har valt bygger pa? liknande underso?kningar och har gett oss en djupare fo?rsta?else fo?r a?mnet. Den o?vriga litteraturen ga?r utanfo?r ma?nniskors musikerfarenheter, ger ett vidare perspektiv pa? a?mnet sa?som datorns inverkan pa? musiklyssnande och a?ven vad skolverket har att sa?ga om demokrati och musika?mnet.

Författare

Rikard Thornberg Ulrika Johansson

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Musikhögskolan

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..