Sök:

Sjung svenska folk?

sa?ngens roll i svensk grundskoleutbildning


Sa?ngens roll i grundskolans musikundervisning har varierat o?ver tid. I denna uppsats underso?ks sa?ngens plats i musika?mnets kursplanstexter o?ver tidsspannet 1962?2011.Syftet med uppsatsen a?r att underso?ka vilket utrymme momentet sa?ng har getts i kursplanstexterna, och vilken roll sa?ngen skulle kunna ha i grundskolans musikundervisning i framtiden. Fra?gesta?llningen a?r:Hur uttrycker sig kursplanerna fra?n 1962?2011 om momenten sa?ng och ro?st?Fra?gesta?llningarna besvaras dels genom olika metoder av textanalys ? strukturell textanalys, komparativ analys, funktionell analys, och till viss del la?sbarhetsanalys ? och dels genom faktainsamling. Textanalysmetoderna tilla?mpas pa? valda delar ur kursplanerna 1962?2011 fo?r musika?mnet i grundskolan.Slutsatsen pekar mot att spra?ket har formaliserats och riktar sig mer till en utbildad musikpedagog a?n till na?gon som inte har en formell musikutbildning. Vidare fo?rutsa?tts fo?rfo?rsta?else av momenten i musikundervisningen hos la?raren. Sa?ngens utrymme i la?roplanerna har minskat till fo?rma?n fo?r det instrumentala spelet samt digitala verktyg.Vad ga?ller potentiella fo?rdelar med att o?ka fokus pa? sa?ng visar ny forskning pa? kopplingar till ba?ttre ha?lsa, att det a?r kostnadseffektivt, samt att det kan vara en ka?lla till personlig utveckling. Andra fo?rdelar kan vara att la?rare frigo?r mer tid och mo?jliggo?r fo?rdjupning i a?mnet om musika?mnet begra?nsas till exempelvis sa?ng.

Författare

Katarina Jepson

Lärosäte och institution

Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..