Sök:

Sökresultat:

81 Uppsatser om Friktion - Sida 1 av 6

Hållbarhet av golv i grisningsboxen : en jämförande studie mellan obehandlade och plastade betonggolv samt hur golvkvaliteten kan påverka smågrishälsan

Skador bland smågrisar är vanligt förekommande inom smågrisproduktionen. Golvet har en betydande roll för skadornas utbredning. Låg avnötningsgrad minskar skaderisken, men kan även innebära lägre Friktion vilket i sin tur innebär en ökad skaderisk. Golvet bör ha god värmebehaglighet, för att skydda smågrisarna från att bli nedkylda. Hållbarhet av betonggolv och plastbehandlat golv i grisningsboxar har jämförts. Friktion, avnötningsgrad och värmebehaglighet har mätts i 15 grisningsavdelningar med golv av olika åldrar.

Analys av differential, BvS10

BAE Systems Hägglunds bandvagn BvS10 har differentialer av typen truetrac i både fram- och bakvagn för att öka framkomligheten i svår terräng. Differentialens uppgift är att föra över moment mellan de utgående axlarna vid minskat markfäste på något av banden. Detta sker genom Friktion mellan differentialhuset och kuggspelets pinjonkugghjul.Syftet med arbetet är att analysera Friktionens påverkan på differentialens momentöverföring, i form av olika smörjmedel och ytbehandlingsval. Beräkningar på kugghållfasthet samt momentöverföringen i differentialen i förhållande till Friktionen utfördes i ett inledande skede av arbetet. Tre förslag på testuppställningar togs fram, där en valdes ut för tillverkning.

Förebyggande av skavsår- Friktionsmätning som verktyg för förebyggande av skavsår

Studien syftar till att bidra med information till att kunna konstruera material för mer komfortabla löpartights som inte orsakar skavsår vid löpträning. Diskussion om problem med chafing (som är det engelska ordet för skavsår från kläder) och hur det bäst förebyggs på löparsidor på internet bekräftar att det är ett problem som löpare lider av. När textil gnids mot hud motverkas rörelsen av Friktion vilket leder till mekanisk nötning, är Friktionen tillräckligt stor och upprepad kan det leda till chafing. Fukt ansågs vara en huvudorsak till ökad Friktion och vanliga rekommendationer för att förebygga chafing var att bära träningskläder av material med god fukttransport samt insmörjning med vaselin av känsliga områden innan löpturen. Av litteraturstudier bekräftades att fuktig textil eller hud ökar Friktionen dramatiskt.

Betydelsen av naturstenshällens ytbearbetning mot underlaget för att undvika att stenen glider i sidled

Problemet med att stenen i beläggningar, naturstenshällen, glider mot underlaget p.g.a. för låg Friktion är ett stort och kostsamt problem för både beställare och entreprenör. För att försöka besvara frågan om hur mycket stenens ytbearbetning på undersidan påverkar Friktionen vid olika vertikal belastning har ett stort antal tester genomförts. Stenens undersida hart testats med tre olika nybearbetningar sågad, flammad och krysshamrad. Stenarna har sedan med tre olika vertikal belastning dragits i fyra olika sättsandsunderlag, torrt respektive fuktat stenmjöl och torrt respektive fuktat stenkross (2-4 mm, ?flis?). För att säkerställa skillnaderna har en statistisk analys genomförts. Den första iakttagelsen som har gjorts är att den krysshamrade stenen i 6 av 6 fall har större Friktion mot underlaget än de andra ytbearbetningarna, oberoende av variation i vertikal belastning på fuktat stenmjöl och stenkross.

Studie av pneumatiskt aktuerat vridspjäll : Vilka hårdvaruparametrar påverkar reglerbarheten hos ett EGR-spjäll?

I denna rapport studeras reglerbarheten hos ett pneumatiskt aktuerat vridspjäll. Spjället används på dieselmotorer från lastbilstillverkaren Scania CV för att reglera återflödet av avgaser till insugsröret, så kallat EGR-flöde, Exhaust Gas Recirculation. Arbetets mål har varit att identifiera och kravställa de hårdvaruparametrar som påverkar möjligheten till effektiv reglering. I det studerade systemet ingår spjället, dess pneumatiska ställdon samt den proportionalventil som reglerar lufttryck till ställdonet. De parametrar som studeras är bland annat spjällets och aktuatorcylinderns dimensioner, aktuatorns slaglängd, returfjäder och Friktion.

Glidlagrade lättviktsapplikationer inom motorcykelindustrin

Syftet med examensarbetet är att studera vevstaksprototyper åt det Linköpingsbaserade företaget MX Composites. Dessa har för närvarande patent på en tillverkningsmetod och lagringslösning för ett speciellt material kallat MMC, eller metallmatriskomposit. Materialet i sig är bra lämpat som vevstake på grund av dess relativt låga vikt och höga styvhet. Studierna har bedrivits i smörjningssyfte, aspekter som Friktion och funktioner av Friktion har varit intressanta. Fokus har legat på att praktiskt kunna verifiera de teoretiska beräkningarna med hjälp av en rigg tillverkad för detta ändamål.

Modulerbart matarverk för CamCoil

Det här är ett examensarbete som går ut på att konstruera ett modulerbart matarverk för bandstålsindustrin. Examensarbetet görs på företaget CamCoils förfrågan. Som underlag och inspiration fanns ett matarverk som tagits fram i examensarbetet ?Matarverk för Camcoil? som tidigare gjorts åt CamCoil.CamCoil är ett nystartat produktbolag som bygger på deras haspelsystem med samma namn. CamCoil vill komplettera detta haspelsystem med ett matarverk för att bland annat bli mer konkurrenskraftiga på marknaden.

Utveckling och konstruktion av glidbelag till pulkor

I denna rapport presenteras produktutvecklingen av glidbelag till friluftspulkor åt företaget Segebaden. Arbetet är genomfört som ett examensarbete inom Produktutveckling- konstruktion under våren 2012 på Mälardalens Högskola. Glidbelag är skenor som sitter under friluftspulkor vars syfte är att minska slitaget på pulkan samt minska Friktionen mot underlaget. Belagen som finns på marknaden idag är tillverkade i plast och är därför inte speciellt slitstarka. Pulkorna är ofta tungt packade och dras ibland över sten och grus. Detta ger en kraftig nötning på belagen som med tiden får högre Friktion mot snön.

Simulering av smörjfilmsuppbyggnad på kolvparti i
Hägglundsmotorn

Hydrauliska radialkolvsmotorer används i en mängd tillämpningar där höga vridmoment och robusthet krävs. Hägglunds Drives är ledande i branschen och erbjuder hög prestanda, flexibilitet och säkerhet i krävande miljöer. För att behålla dess position på marknaden behövs löpande utveckling. Hägglunds Compact är en hydraulmotor där det drivande momentet mellan utgående axel och chassiet överförs via ett kolvparti. Compact motorns prestanda är beroende av Friktion och läckage av olja i detta kolvparti.

Simulering av smörjfilmsuppbyggnad på kolvparti i Hägglundsmotorn

Hydrauliska radialkolvsmotorer används i en mängd tillämpningar där höga vridmoment och robusthet krävs. Hägglunds Drives är ledande i branschen och erbjuder hög prestanda, flexibilitet och säkerhet i krävande miljöer. För att behålla dess position på marknaden behövs löpande utveckling. Hägglunds Compact är en hydraulmotor där det drivande momentet mellan utgående axel och chassiet överförs via ett kolvparti. Compact motorns prestanda är beroende av Friktion och läckage av olja i detta kolvparti.

Experimentell utvärdering av väggreppsmätaren RT3 Curve

I detta examensarbete utvärderas väggreppsmätaren RT3 Curve som tillverkas av Halliday Technologies Inc. RT3 Curve kan liknas vid en liten släpvagn som kopplas bakom en bil. Den mäter Friktionen mellan två ytor genom två mätdäck som är monterade med fasta slipvinklar. Den fordonsdynamiska termen slipvinkel är vinkeln mellan ett rullande hjuls färdriktning och den riktning som hjulet pekar i. Detta gör att sidkrafter uppstår när släpvagnen dras bakom bilen.

Anisotrop friktion - ett sätt att förhindra separation?

En slät yta som förses med längsgående rillor får ett minskat Friktionsmotstånd i strömmande medier. Ytor med denna struktur används i många olika applikationer, allt från segelbåtar och simdräkter till flygplan. Även naturen har upptäckt dessa egenskaper. Hajar har en ytstruktur i sitt skin som är av liknande karaktär och med samma egenskaper. Hajskinnet har också en anisotrop Friktionsegenskap med ökad Friktion i ena riktningen.

Friktion mellan snö och olika takmaterial samt provning av
snörasskydd

I examensarbetet undersöks hur Friktion för olika takmaterial påverkar det problem som uppstår under vinterhalvåret, nämligen snöras från tak. Därutöver provas också tre olika snörasskydd praktiskt för att kunna utvärdera dess effektivitet, fördelar och brister. Examensarbetet är uppdelat i två steg. I det första steget genomförs en litteraturstudie för att få en teoretisk bakgrund för snös mekaniska egenskaper och hur snö beter sig i olika temperaturer och miljöer. Det tas även upp vilka risker som kan uppstå med snö på tak och hur lagar och förordningar styr hur fastighetsägare ska sköta underhåll av snörasskydd och snöskottning från tak.

Lyftverktyg : Konstruktion av 3D-modell/modeller för lyftverktyg avsett för cylinderhuvud och emballage

Reservdelspaketering av cylinderhuvuden till personbilsmotorer för eftermarknaden sker idag för hand på ett företag i Skövde som tillverkar bilmotorer. Samtliga cylinderhuvuden lyfts för hand och placeras i wellpapplådor som levereras till återförsäljare. För att förbättra ergonomin för de anställda vid paketeringen samt att minska risken för skador på både anställda och cylinderhuvud har företaget efterfrågat ett lyftverktyg för att lyfta cylinderhuvudena med av konsultföretaget ÅF. Målet med detta arbete är således att utveckla en eller flera modeller av lyftverktyg som kan lyfta så många olika varianter av cylinderhuvud som möjligt samt wellpapplådan som dessa paketeras i. Som utgångspunkt för konstruktionen av lyftverktyget utförs en litteraturstudie inom området lyftverktyg. Denna litteraturstudie innefattar både generella lyftverktyg som finns på marknaden samt en undersökning av företagets befintliga lyftverktyg.

Studie av nötnings- och friktionsegenskaper vid höga temperaturer i Kanthal APMT

During this master thesis, wear and friction properties for the high-temperature alloy Kanthal APMT were studied. The results were also compared to 253MA. The initial tests showed, among other things, that the surface fineness of the muffle tubes matters in real applications like conveyor belts. A 253MA-sample wear-tested against a 253MA-tube showed lowest wear at 900°C while a pre-oxidized APMT-sample wear-tested against a APMT-tube had the lowest mean value of the friction force at 1100°C, compared to all other tests..

1 Nästa sida ->