Analys av differential, BvS10
BAE Systems Hägglunds bandvagn BvS10 har differentialer av typen truetrac i både fram- och bakvagn för att öka framkomligheten i svår terräng. Differentialens uppgift är att föra över moment mellan de utgående axlarna vid minskat markfäste på något av banden. Detta sker genom friktion mellan differentialhuset och kuggspelets pinjonkugghjul.Syftet med arbetet är att analysera friktionens påverkan på differentialens momentöverföring, i form av olika smörjmedel och ytbehandlingsval. Beräkningar på kugghållfasthet samt momentöverföringen i differentialen i förhållande till friktionen utfördes i ett inledande skede av arbetet. Tre förslag på testuppställningar togs fram, där en valdes ut för tillverkning. Två ytbehandlingar valdes ut för behandling av pinjongkugghjulen i differentialen för att testa differentialens inre friktion/motståndsmoment i testuppställningen. De ytbehandlingar som testades var Tribobond 01 som är en DLC (Diamond- like carbon) beläggning, samt Tribobond 47 som är en TiN (Titannitrid) beläggning.Resultaten från testerna visade att båda ytbehandlingarna sänkte friktionen i differentialen gent emot de obehandlade kugghjulen, vilket inte var helt väntat då TiN behandlingen valdes ut för sin förväntade höga friktion mot stål.