Sök:

Simulering av smörjfilmsuppbyggnad på kolvparti i Hägglundsmotorn


Hydrauliska radialkolvsmotorer används i en mängd tillämpningar där höga vridmoment och robusthet krävs. Hägglunds Drives är ledande i branschen och erbjuder hög prestanda, flexibilitet och säkerhet i krävande miljöer. För att behålla dess position på marknaden behövs löpande utveckling. Hägglunds Compact är en hydraulmotor där det drivande momentet mellan utgående axel och chassiet överförs via ett kolvparti. Compact motorns prestanda är beroende av friktion och läckage av olja i detta kolvparti. Omfattande testning utförs för att förbättra kolvpartiets design. För att förenkla designprocessen vill man nu kunna köra simuleringar på kolvpartiet, något som man inte har kunnat göra tidigare. Kolvpartiet består av en kolv och en rulle. I kontakten mellan kolv och rulle byggs en smörjfilm upp genom att när rullen roterar så skapas ett hydrodynamiskt tryck. Trycket i smörjfilmen kan vara högt och påverka hur kolvpartiet deformeras. Sådana smörjförlopp brukar kallas för elastohydrodynamisk smörjning. Dessa innebär ett icke-linjärt problem och kräver numeriska beräkningsmetoder. En modell skapades genom att definiera ekvationer och samband mellan kolvpartiets deformationer och tryckuppbyggnaden i oljefilmen mellan kolv och rulle. Modellen baseras på fysiken bakom elastohydrodynamisk smörjning, så kallad EHL. I modellen som byggdes upp beräknas kolvens deformationer och tryckfördelningen i smörjfilmen mellan kolv och rulle med hjälp av numeriska metoder i programmet Comsol Multiphysics. Utifrån dessa kan sedan friktion och läckage beräknas. Användning av simuleringsmodellen gör att det blir billigare och enklare att utveckla nya kolvdesigner.

Författare

Patrik Isaksson

Lärosäte och institution

Luleå tekniska universitet/Tillämpad fysik, maskin- och materialteknik/Maskinelement

Nivå:

Detta är ett examensarbete.

Läs mer..