Sök:

Sökresultat:

81 Uppsatser om Friktion - Sida 2 av 6

Metoder för att motverka beväxning på fartygsskrov

Beväxning på fartygsskrov är ett stort problem för sjöfarten. Beväxningen leder till ökad Friktion mellan fartyget och vattnet vilket leder till ökad bränsleförbrukning och därmed ökade utsläpp till luften. Med bakgrund av detta har vi genomfört en litteraturstudie där vi har studerat en stor mängd källor varav de flesta varit tillgängliga via Chalmers bibliotek. Syftet med detta har varit att ta fram en övergripande text rörande hur beväxningen går till samt hur bottenfärger fungerar för att motverka beväxningen, framförallt med fokus på miljöpåverkan.Beväxningsprocessen sker i flera steg. I det första steget bildas det en hinna av proteiner och kolhydrater längs skrovet.

Effektivisering av dragstrumpan

SammanfattningFöretaget Bedsab tillverkar dragstrumpor som är ett verktyg som andvänds för att underlättaförflyttningen av vajrar. Den mekaniska funktionen av en dragstrumpa är sådan att vidtryckspänning fås en större diameter och dragstrumpan kan då föras över vajeränden. Viddragspänning får dragstrumpan en mindre diameter än den ursprungliga vilket innebär attdragstrumpan ?låses? kring vajern och kan med hjälp av en applicerad kraft förflytta vajern tillönskad plats. Hos företaget Bedsab sker tillverkningen av dragstrumporna för hand vilket äroerhört slitsamt för operatören men även mycket tidskrävande.Detta examensarbete bygger vidare på ett tidigare projekt där en automatisk flätningsmetodtagits fram för tillverkning av dragstrumpor.

Friktionskoefficient

Studien undersöker om huruvida Lindberg och Graléns tvistmetod är möjlig att vidareutveckla och tillämpa vid mätning av Friktionskraft fiber mot fiber med en dragprovare. Extrautrustning har konstruerats och monteras i anslutning till dragprovarens klämmor, då uppnås önskad geometri för tvistmetoden. Friktions- koefficienten beräknas med avstamp från en given formel. Material som undersöks är Polyamid 6.6 (PA 6.6) samt Polytetrafluoreten (PTFE). Testmetoden har optimerats genom försök där tvistantal, pålagd last och fiber- diameter har varierats vid ett konstant avstånd mellan dragprovarens klämmor.

Utveckling av testrigg för mätning av däckfriktion mot
vinterväglag

Detta examensarbete har bedrivits distribuerat vid Luleå tekniska universitet samt i Göteborg på konsultfirman Caran som ett produktutvecklingsprojekt. Uppdraget var att utifrån en kravspecifikation utveckla en testrigg för att utföra mätningar på däckFriktion mot vinterväglag, detta som en följd av att däcktillverkaren Michelin och Luleå tekniska universitet nyligen startat ett samarbete. Tanken med att utveckla testriggen är att avdelningen maskinteknik på Ltu, Luleå tekniska universitet, skall erhålla de grundliga kunskaper om hur ett däck fungerar med alla dess ingående parametrar för att sedan leda arbetet till nästa nivå. Examensarbetets mål var att utveckla en testrigg som möjliggör snabba tester av däck samtidigt som väglaget skall kunna karakteriseras. Syftet med att utveckla testriggen är att kunna utvärdera vilken typ av däck som passar bäst för det väglaget som råder för dagen och att finna sambandet mellan väglagets egenskaper t.ex.

Utveckling av testrigg för radialtätningar: tätningstyper,
haverianalys, provning

Detta examensarbete är utfört vid Hägglunds Drives AB i Mellansel där man utvecklar och tillverkar hydrauliska radialkolvmotorer som Compact, Marathon och Viking. Compact motorn har problem med läckage vilket lett till att Hägglunds Drives AB beslutat att studera det problemet närmare. Syftet med arbetet är att experimentellt studera läckageproblemet. En testrigg för radial tätningar har tagits fram där olika tätningar kan testas. Testriggen kan variera temperaturen på oljan, trycket i tätningshuset och det dynamiska radialkastet.

Virvelgator i atmosfären

De virvelgator som bildas i atmosfären bakom höga berg på öar påminner till utseendet starkt om de periodiska flöden som uppstår vid strömning kring en cirkulär cylinder. Friktionen mellan fluiden och cylinderns yta gör att det bildas en vak nedströms cylindern. Periodisk virvelspridning där von Kármán-virvlar sänds ut kan uppstå. Utifrån Reynolds tal går det att karaktärisera strömningen och med hjälp av en numerisk modell kan tillstånden simuleras. Saknas en turbulensmodell i algoritmen blir resultaten för höga Reynolds tal felaktiga. De atmosfäriska virvelgatorna uppstår dock inte på grund av Friktion.

Förstudie och konceptframtagning för mätning av konstitutiva samband hos fluida& solida smörjmedel

Detta examensarbete behandlar Friktionen hos fluida och solida smörjmedel, under höga, upp till 2,5GPa, transienta tryck. Friktionsstudier har gjorts i en befintlig ?Ball and Bar utrustning? vid Luleå tekniska universitet. Utifrån dessa studier har kurvor som representerar Friktionskoefficienten som funktion av tiden för 15 oljor vid olika tryck och temperatur erhållits. Exempel av dessa finns inkluderade i rapporten.

Organisationsstruktur & Rolltydlighet

Uppsatsens syfte var att undersöka organisationsstrukturen hos Trygga Halmstad Centret och ta reda på i vilken omfattning denna kommit att fungerar utifrån de ursprungliga förväntningarna. Det är en kvalitativ undersökning som pekar på en Friktion mellan de ursprungliga förväntningarna och de anställdas faktiska möjligheter att uppfylla dessa. Den nuvarande organisationsstrukturen på Trygga Halmstad Centret försvårar ett effektivt samarbete mellan de anställda och har skapat ett individuellt arbetssätt. Ledarskapsfrågan har berörts ett flertal gånger i de genomförda intervjuerna men man kan sammanfatta informanternas synpunkter med att bristen på en närvarande chef bidrar till oklarheter bland majoriteten av de anställda, bristen på klarhet har bidragit till individuella rollskapanden för att motverka otydligheten och bristen på gemensamt ledarskap. Den upplevda situation på den gemensamma arbetsplatsen påverkas till stor del av vilken moderorganisation man tillhör och vilken chef man svarar till..

Krigets Atmosfär : Ett perspektiv på betydelsen av ovisshet i militära operationer

Ovissheten är en del i det Clausewitz benämner som krigets atmosfär, populär kallat krigets dimma. Det finns de som hävdar att ovisshet är något som kan avhjälpas med bättre sensorer samtidigt som det finns de som hävdar att ovissheten genomsyrar alla militära operationer. I det här arbetet skall ovissheten i ett specifikt fall belysas i syfte att möjiggöra en diskussion om hur ovissheten kan te sig i militära operationer.  Arbetet sker genom en fallstudie av delar av den japanska invasionen av Malaysia 1941. Undersökningen bygger på en kvalitativ studie av två officerares olika syn på samma händelser.  Fokus ligger vid att belysa ovisshet i deras föreställningar före och under invasionen.Studien resulterade i att ovissheten konkretiserades och indelades i de olika former som observerades under arbetet. Ovissheten visar sig vara ett vitt begrepp med många ursprung och olika påverkan.  Avslutningsvis förs en diskussion rörande hur ovissheten kan hanteras för att om möjligt lindra de negativa effekter som ovissheten annars kan föra med sig. .

PRAKTISK BESTÄMNING AV KLÄMKRAFT OCH FRIKTION I SKRUVFÖRBAND

This report reflects an examination work performed for Getrag All Wheel Drive AB during the spring of 2005. Among the companies range of products there exists some concern regarding the amount of clamping force and friction on bolted joints caused by the assembly torque.The aim of this project has been to determine if there is a simple way in which to identify and then practically apply testing methods for clamping force and friction through utilization of existing testing equipment.Three separate methods of clamping force and friction determination have been tested in rear drive unit, RDU, at a 30 Nm assembly torque. A fourth and final method, screw elongation with ultrasound, has been used as reference. The methods are:?Torque-Tension test.?Screw elongation with micrometer.?Joint stiffness test.?Screw elongation with ultra sound for reference.The results from tests can be viewed in table below.MethodTorque-TensionMicrometerCs=318 kN/mm Assembled with torque wrenchMicrometerCs=318 kN/mm Assembled on lineUltra-soundCS=311 kN/mm Ultra- soundCS=318 kN/mm Joint stiffnessTheoreticalClamping force-21,8 kN17,6 kN17,3 kN17,6 kN17,1 kN17,3 kNFriction-0,110,1470,1530,1470,1520,149.

Konceptstudie för att korta bromssträckan hos personbilar i nödsituationer

Utifrån en problemställning formulerad av Trafikverkets skyltfond har produktutvecklingsföretaget Prodelox drivit ett projekt med syfte att testa kreativa idéer för att minska bromssträckan för personbilar i nödsituationer. Som en del i projektet har ett examensarbete genomförts vilket resulterat i denna rapport. Examensarbetet ämnar sammanställa en mängd idéer på alternativa metoder att bromsa bilar, för att sedan välja ut tre av dessa för praktiska tester. Idén med att korta bromssträckan grundar sig i trafiksäkerhetsarbetet i kombination med introduktionen av nya tekniska system som kan förutspå kollisioner. Om en kollision kan förutses är det av största intresse att kunna bromsa in bilen så mycket som möjligt innan detta sker för att minska skadorna och rädda liv.

Simulering av stelkroppssystem

Denna rapport beskriver utvecklingen av en stelkroppssimulator. Syftet är att föreslå en generell design som tillåter stor flexibilitet i val av algoritmer för implementeringen. Rapporten förutsätter att läsaren är bekant med linjär algebra och objektorienterad programmering. Teoriavsnittet ger en introduktion till rotationer i tre dimensioner, grundläggande fysiska begrepp och fysiksimulering. Den slutgiltiga produkten baseras en objektorienterad modell implementerad i C++.

Utveckling av dörrinredning till premiumkylskåp

Detta examensarbete är utfört i samarbete med AB Electrolux Mariestadfabriken som arbetar med produktutveckling och tillverkning av kyl- och frysskåp. Uppdraget var att utveckla ett helhetskoncept för insidan på en kylskåpsdörr i premiumsegmentet med fokus på infästning och modularisering av balkonger. Kylskåpet som helhetskonceptet ska placeras i har en inredning av rostfritt stål, vilket innebär att de lösningar som i dagsläget tillämpas för kylsdörren inte kan användas.Projektet inleddes med en undersökning av bakgrunden till uppdraget samt en förstudie där målgruppen definierades, konkurrenter identifierades och kraven från användarna samlades in. Efter detta följde en grundlig konceptframtagningsfas som innefattade generering av idéer, skapande av koncept, konceptval och detaljutveckling.Det slutliga helhetskonceptet visualiserades med en prototyp som erbjuder steglös justering av kylskåpsdörrens balkonger. Grundkonstruktionen består av två strängpressade aluminiumprofiler som har en dold infästning på dörren.

Att göra det enklare att öppna plastpåsar : Ett produktutvecklingsprojekt på uppdrag av Binar Elektronik AB

Rapporten behandlar ämnet att göra det enklare att öppna plastpåsar och görs på uppdrag av Leif Gustavsson vid Binar Elektronik AB i Trollhättan. Arbetetet utförs i kursen Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i innovationsteknik och design, MSGC12 vid fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap på Karlstad universitet under våren 2013.Idag sker öppnandet av påsar ofta genom att ett tumme-pekfingergrepp skjuvar isär påsens väggar. Informationssökningen visar att behovet av en lösning som gör det enklare att öppna olika typer av plastpåsar i butik och inom hushåll är mycket stort för människor både med och utan funktionsnedsättning. Dels ur ett användningsperspektiv, då operationen kräver en hög motorisk förmåga men även ur ett smittspridningsperspektiv, då fingrarna ofta måste blötas med saliv för att åstadkomma tillräckligt hög Friktion mot påsen för att skjuva upp den. Eftersom individen då får i sig de bakterier hon har på handen och för sina munhålebakterier vidare när hon tar i ett annat föremål.

Herons ångkula : Bestämning av verkningsgrad

Detta arbete beskriver hur Herons ångkula fungerar och hur den har byggts.Ånkulan konstruerades för ca 2000 år av Heron.Meningen var att få fram en verkningsgrad eftersom denna var okänd. Verkningsgraden blev aldrig konstaterad. Endast en teoretisk beräkning för verkningsgraden gjordes. Kulan sattes inte i rotation av ångtrycket som byggdes upp när det eldades under denna.Anledningen var troligen att det var för mycket Friktion i tätningen som skulle tillföra matarvatten in i kulan. Värmeöverföringen mellan gaslågan och kulkroppen var inte heller den mest optimala.Kulan med tillhörande kringutrustning byggdes under dec-07/jan-08 efter eget tycke och utan någon existerande ritning.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->