Sök:

Glidlagrade lättviktsapplikationer inom motorcykelindustrin


Syftet med examensarbetet är att studera vevstaksprototyper åt det Linköpingsbaserade företaget MX Composites. Dessa har för närvarande patent på en tillverkningsmetod och lagringslösning för ett speciellt material kallat MMC, eller metallmatriskomposit. Materialet i sig är bra lämpat som vevstake på grund av dess relativt låga vikt och höga styvhet. Studierna har bedrivits i smörjningssyfte, aspekter som friktion och funktioner av friktion har varit intressanta. Fokus har legat på att praktiskt kunna verifiera de teoretiska beräkningarna med hjälp av en rigg tillverkad för detta ändamål. Utgångspunkten har varit befintliga vevstakar producerade för leverans till kund, samt särskilda vevstakar tillverkade enbart för provningsändamål. Med de prover genomförda ska det vara möjligt att besvara hur tillverkningsinställningar och toleranser påverkar smörjning och friktion i slutändan. Detta påverkar i sin tur den motor där vevstaken slutligen skall monteras i många sätt och är därför väldigt intressant att studera. För att kunna genomföra empiriska tester så konstrueras en testapparatur för att återskapa de förhållanden som är i en förbränningsmotor. En stor del av arbetet las ned på att skapa denna testrigg och för att få resultat som överensstämmer med teorin. Resultatet kommer i form av diagram från dels teoretiska beräkningar men också de praktiska prov som genomfördes. Proverna är gjorda på sammanlagt sju vevstakar med olika toleranser och diagrammen visar vid vilka hastigheter de olika smörjningsregimerna inträffar, det vill säga de hastigheter där glidlagren fungerar som bäst. De praktiska proven beskrivs även på ett sådant sätt så att resultaten kan jämföras även då den pålagda lasten skiljer sig. Skillnaden mellan de teoretiska och praktiska resultaten jämförs och diskuteras också.

Författare

Gustav Eliasson Oskar Nilsson

Lärosäte och institution

Luleå/Tillämpad fysik, maskin- och materialteknik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.