Sök:

Sökresultat:

923 Uppsatser om Strategiska frćgor - Sida 15 av 62

Interaktiva styrsystem : en studie av Vattenfall

Bakgrund: En omvÀrldsförÀndring som under senare tid hamnat i fokus vÀrlden över Àr avregleringar och en av de sista marknaderna i Sverige som har avreglerats Àr elmarknaden. MÄnga problem som ett företag möter vid en avreglering hÀrrör frÄn att företagsledningen har vuxit fram ur ett tÀnkande baserat pÄ en monopolmarknad istÀllet för pÄ en konkurrensutsatt marknad. Ett verktyg som en företagsledning anvÀnder sig av, för att företaget ska kunna vara flexibelt och anpassa sin strategi för framtida förÀndringar, Àr interaktiva styrsystem. DÀremot behöver inte ett interaktivt styrsystem som idag Àr berÀttigade vara det rÀtta imorgon. Detta faktum gör det intressant att undersöka om ett företag klarar av att anpassa sig samt förbli en konkurrenskraftig aktör pÄ den nya marknaden.

Styrning av strategisk implementering : En studie pa? Varbergs Stadshotell & Asia Spa

Syfte: Syftet med denna studie a?r att beskriva samt analysera styrningen av strategisk implementering pa? Varbergs Stadshotell & Asia Spa. Syftet a?r dessutom att fo?rklara och fo?rsta? styrning utifra?n begreppen: strategi, strategiskt ledarskap, beslutsfattande och strategisk implementering.Teoretisk referensram: Studiens huvudomra?de a?r styrning av strategisk implementering. Fo?r att beskriva styrning har vi brutit ner styrning till begreppen: strategi, strategiskt ledarskap, beslutsfattande och strategisk implementering.

Effektivisering av kostnadsuppföljning vid SCA Packaging Munksund AB

Under de senaste Ärtiondena har inköpsfunktionen förÀndrats drastiskt. Funktionens roll har gÄtt frÄn att vara en stödfunktion som fokuserar pÄ kortsiktiga lösningar till att satsa pÄ att agera proaktivt samt finna lÄngsiktiga och konkurrenskraftiga lösningar. Dagens strategiska inköpsfunktion handlar till stor del om affÀrstÀnkande och att se en helhetsbild. Inom det strategiska inköpsarbetet lÀggs det ocksÄ stor vikt vid att följa upp inköpen och kontinuerligt utvÀrdera dem. Genom kostnadsuppföljningarna Àr det möjligt att effektivisera inköpsverksamheten.

MĂ€nniskor i arbete ? en studie om hur man skapar en motiverad personalstyrka

I dagens moderna tjÀnsteföretag har kunskap och intern marknadsföring blivit allt mer relevant i syfte att förbÀttra företagets lönsamhet. Humankapitalet Àr en kritisk resurs i tjÀnsteföretag. Vi har dÀrför valt att undersöka detta Àmne med fokus pÄ personalmotivation och belöning. Det finns mÄnga olika alternativ pÄ hur detta interna arbete kan utföras, varpÄ vi har valt att redogöra för nÄgra av dem. Teorierna som anvÀnts har bland annat förklarat den strategiska ledningens roll, samt innebörden av företagskultur, kommunikation och medarbetarnas vÀrderingar.

Strategisk ekonomistyrning i en elitidrottsförening: en fallstudie av Bodens BK

Dagens elitidrottsföreningar bedriver sin verksamhet, likt företag, i en omgivning som Àr alltmer dynamisk. Den förÀnderliga miljön bidrar till att det blir allt viktigare för elitidrottsföreningar att anvÀnda ekonomistyrning för att kunna konkurrera och överleva. Tidigare studier visar att elitidrottsföreningar, ur ledande personers perspektiv, fokuserar sin ekonomistyrning pÄ regler och mÀtning av mÄl. DÀremot tenderar elitidrottsföreningarna att, i en alltför begrÀnsad omfattning, anvÀnda sig av vÀrderingar och strategiska osÀkerheter. Denna studie syftar till att kartlÀgga hur spelarna och ledarna uppfattar elitidrottsföreningens ekonomistyrning.

SkivförsÀljningsbranschen - strategiska aspekter för Internetexpansion

Titel: SkivförsÀljningsbranschen - strategiska aspekter för InternetexpansionSeminariedag: 5 juni 2001 Författare: Mattias Berntsen Hugo Mansfeld Ola Nilsson Jesper Nordh Handledare: Lars Bengtsson Jan-Inge Lind Problem: Vilka förutsÀttningar har vÄrt fallföretag för en expandering pÄ Internet? Vilka strategiska aspekter mÄste företag beakta vid en expandering pÄ Internet? Vart leder utvecklingen i skivförsÀljningsbranschen? Syfte: VÄrt syfte med denna uppsats Àr att med hjÀlp av teorier pÄvisa de fördelar ett företag kan vinna pÄ att etablera sig pÄ Internet. Vi kommer Àven att diskutera problem som andra företag har stött pÄ och de fallgropar företag kan möta vid en expandering pÄ Internet och den nya ekonomin. Detta ska resultera i ett förslag till en Internetstrategi för vÄrt fallföretag. Vi koncentrerar oss pÄ SHEs musikverksamhet.

Att lappa ihop pusslet - En studie om HRBP i rollen som strategisk partner

Det kan förefalla som att Human Resources (HR) arbetet under de senaste decennium har gÄtt in i en ny epok. Inom HR arbetets forskning handlar det nÀstan uteslutande om det strategiska HR arbetet eller om koppling till det. Och detsamma verkar det gÀlla större organisationer som söker efter olika sÀtt att organisera sitt HR arbete till att det skall bli mer strategiskt. Med det strategiska arbetet avses pÄ en övergripande nivÄ att integrera personalfrÄgorna mer med företagets strategier i strÀvan efter att uppnÄ organisationens mest optimala resultat. I samband med förÀndringsprocessen och vid implementeringen av det strategiska HR arbetet pÄverkas ett flertal olika aktörer inom organisationen.Syftet med denna studie har varit att undersöka vad en strategisk HR Business Partner (HRBP) roll innefattar.

KartlÀggning och utvÀrdering av svenska energinÀtverk : FöretagsnÀtverk och samarbeten inriktade pÄ energi

Industrins energianvÀndning medför koldioxidutslÀpp som bidrar till klimatförÀndringar. Inom EU och Sverige efterstrÀvas en konkurrenskraftig industri. För att uppnÄ bÄda delarna föresprÄkas det att företag energieffektiviserar och minskar sin energianvÀndning. Trots att energieffektivisering ofta Àr kostnadseffektivt existerar det ÀndÄ ett energieffektiviseringsgap dÀr kostnadseffektiva ÄtgÀrder inte implementeras av olika anledningar. EnerginÀtverk kan dÄ vara ett potentiellt arbetssÀtt som medför energieffektivisering och bidrar till företagsutveckling.

Implementering av ledningsbeslut i familjeföretag

Bakgrund och Problem: Familjeföretagen Àr betydelsefulla för det svenska nÀringslivet och har en stor samhÀllsekonomisk inverkan. Trots att det gjorts betydande framsteg inom familjeföretagsforskningen under det senaste Ärtiondet sÄ finns det mycket kvar att utforska och utveckla. Vi har funnit att implementering av ledningsbeslut Àr en komplex process och dÄ vi fÄtt kÀnnedom om att familjeföretag har unika egenskaper och att utbudet av empiriska studier Àr begrÀnsat har vi funnit det intressant att koppla ihop familjeföretagandet med implementeringsprocessen och dÀrmed komma med ett bidrag till bÄde familjeföretagsforskningen och strategiforskningen.Syfte: Syftet med examensarbetet Àr att identifiera om familjeföretags karaktÀristika pÄverkar implementeringen av ledningsbeslut samt förklara hur. För att göra detta behöver vi förstÄelse för hur implementeringsprocessen i familjeföretag ser ut. Metod: Vi har haft en deduktiv ansats i vÄr studie dÀr vi har lyft fram teoriomrÄdena: strategi, organisatorisk förÀndring och familjeföretag. UtifrÄn teorierna lyfte vi fram familjeföretagsspecifika egenskaper som kan tÀnkas pÄverka implementeringen av ledningsbeslut samt ett antal faktorer som exemplifierar och pÄverkar implementeringsprocessen.

Verksamhetsstyrning i ett vĂ€xande familjeföretag : Är balanserat styrkort lösningen?

Verksamheten Àr i behov av en mer balanserad styrning jÀmfört med nulÀget i form av ett bantat balanserat styrkort, med fokus pÄ enbart ett till tre mÄtt per perspektiv. Detta dÄ ett fullvÀrdigt styrkort kommer att ta för mycket tid i ansprÄk frÄn ledningsgruppen, som bör lÀgga sin fokus pÄ att bygga marknad, ta hand om den vÀxande organisationen och arbetet med certifiering enligt ISO 17020. Ett vÀl avvÀgt balanserat styrkort bör dock kunna anvÀndas som hjÀlp i det strategiska utvecklingsarbetet liksom i den löpande styrningen..

Lika barn leka bÀst? : En jÀmförelse av Cubus, KappAhl och Lindex etablerings- och positioneringsstrategier

Det hÀnder mycket inom modebranschen just nu. Konkurrensen Àr hÄrd och för att överleva Àr det viktigt som modeföretag att nischa sig pÄ marknaden.Det Àr viktigt att företagen lyssnar pÄ sina kunder sÄ att de förstÄr vilka behov konsumenten har och vad de egentligen efterfrÄgar. Handeln har blivit mer koncentrerad till de befolkningstÀta regionerna. De stora kedjorna Äterfinns mÄnga gÄnger pÄ samma platser vilket gör att det ur ett konsumentperspektiv kan bli vÀldigt enformigt att handla dÄ kedjebutikernas utbud mÄnga gÄnger pÄminner mycket om varandra. Syftet med uppsatsen har varit att ur ett företagsperspektiv undersöka och jÀmföra hur kedjeföretagens strategiska arbete ser ut gÀllande etablering och positionering.

"Integration of VBM and BSC. The perfect match?"

Syftet Àr att beskriva och analysera VBM ochBSC samt diskutera möjligheten att integreradessa. Studien bygger pÄ en kvalitativ metod dÀrteoretiska begrepp inom Value BasedManagement och Balanced Scorecard analyserasoch jÀmförs med empiriska undersökningar iform av intervjuer. Kombinationen av VBM och BSC resulterar i ett lÀmpligt styrverktyg för mÄnga företag. Det Àr ingen perfekt kombination. Koncepten kompletterar dock varandra och ger en mer heltÀckande bild av företagets verksamhet och strategiska möjligheter..

Strategier i FörvĂ€rv : Är det dĂ€r skon klĂ€mmer?

Bakgrund: Med bakgrunden av företags behov att utvidga sin verksamhetssfÀr, har företagsförvÀrv blivit alltmer frekventa och mer omfattande. Speciellt i branscher med snabb utveckling sÄsom IT-branschen, Àr detta av aktualitet. Med förvÀrvsvÄgors uppkomst, har Àven ett stort antal av dessa förvÀrv resulterat i misslyckande snarare Àn expansion. Förklaringen till detta Àr mÄngfaldig och kopplas till omrÄden kring före, under och efter förvÀrvet. Det som förvÀntas av ett förvÀrv, Àr synergieffekter, det vill sÀga förmÄgor av förvÀrvsobjektet som bidrar positivt till moderbolagets verksamhet.

Strategiska svÄrigheter i dagens mediesamhÀlle : En kvalitativ studie av lokala medieorganisationerns strategier i förÀndringsprocesser

Hela mediebranschen Àr idag inne i stÀndigt pÄgÄende förÀndringsprocess. Alla medieorganisationer, sÄvÀl pÄ global nivÄ som pÄ lokal nivÄ, pÄverkas pÄ ett eller annat sÀtt och mÄste ta stÀllning till hur de ska agera i förÀndringarna. Att utforma hÄllbara strategier för nÄgot som Àr i stÀndig förÀndring Àr dock inte helt okomplicerat.     I den hÀr studien har fyra vÀrmlÀndska medieorganisationers förhÄllningssÀtt till strategier i förÀndringsprocesser undersökts. TvÄ av dem, Nya Wermlands-Tidningen och TV4 VÀrmland, Àr kommersiellt drivna, medan tvÄ av dem verkar för public service, nÀmligen Sveriges Televisions VÀrmlandsnytt och Sveriges Radio VÀrmland. Dessa organisationer har valts ut för att det kan vara intressant att se hur det ser ut pÄ lokal nivÄ, samt om synen pÄ strategier i förÀndring skiljer sig Ät beroende pÄ om de verkar kommersiellt eller inte.     För att besvara syftet med studien har tvÄ delstudier genomförts, dels en kvalitativ samtalsintervju, dÀr en person i ledningen pÄ respektive medieorganisation har intervjuats och dels en mindre kvalitativ innehÄllsanalys.

El Alto - En stad i Bolivia : Ett stadsutvecklingsprojekt

El Alto Ă€r en ung stad som vuxit fram som förstad till den Ă€ldre staden La Paz. Idag Ă€r den officiellt en egen stad och landets nĂ€st största. ÄndĂ„ Ă€r den fortfarande till sin utformning en förstad. I projektet har vi undersökt hur en utveckling av El Alto frĂ„n förstad till stad skulle kunna se ut. Genom förĂ€ndringar i strategiska lĂ€gen har vi utformat ett underlag för en process dĂ€r El Alto skulle kunna gĂ„ frĂ„n en stökig, farlig och trĂ„kig plats till en riktig stad. .

<- FöregÄende sida 15 NÀsta sida ->