Sök:

Skivförsäljningsbranschen - strategiska aspekter för Internetexpansion


Titel: Skivförsäljningsbranschen - strategiska aspekter för InternetexpansionSeminariedag: 5 juni 2001 Författare: Mattias Berntsen Hugo Mansfeld Ola Nilsson Jesper Nordh Handledare: Lars Bengtsson Jan-Inge Lind Problem: Vilka förutsättningar har vårt fallföretag för en expandering på Internet? Vilka strategiska aspekter måste företag beakta vid en expandering på Internet? Vart leder utvecklingen i skivförsäljningsbranschen? Syfte: Vårt syfte med denna uppsats är att med hjälp av teorier påvisa de fördelar ett företag kan vinna på att etablera sig på Internet. Vi kommer även att diskutera problem som andra företag har stött på och de fallgropar företag kan möta vid en expandering på Internet och den nya ekonomin. Detta ska resultera i ett förslag till en Internetstrategi för vårt fallföretag. Vi koncentrerar oss på SHEs musikverksamhet. Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod med ett abduktivt angreppssätt för denna uppsats. Utifrån Porters konkurrensstrategier och teoretiska aspekter om Internet har vi studerat vårt fallföretags bransch. Utifrån teori och empiri har vi lagt fram ett förslag till Internetstrategier för vårt fallföretag. Kunskap om vårt fallföretag har vi inhämtat via personliga-, telefon- och e-postintervjuer samt genom sekundärmaterial från företaget. Slutsatser: Vårt fallföretag har en mångårig tradition som postorderföretag. De har under lång tid lärt sig hur man vårdar kundrelationer på distans. Denna kunskap kan med fördel appliceras på relationer med kunder över Internet och ger dem på så sätt goda förutsättningar att expandera sin verksamhet på Internet. Det är viktigt att företag vid en expandering på Internet tänker över vilka mål de vill uppnå och därefter anpassar sin affärsidé i den mån det behövs till det nya mediet. Strategierna de kommer att agera efter kommer möjliggöra de framgångar eller misslyckanden man möter på marknaden.Postorderföretag har en fördel vid etablering på Internet då man bl a har vana att separera den informationella och fysiska delen av produkten. Kundsegmentet mellan postorder och e-handel är inte det samma varför man bör positionera sig på olika sätt Digital nerladdning av musik börjar få ett allt större fotfäste. Konsumenter har sedan en tid tillbaka varit aktiva på gratistjänster som Napster. Skivbolagen har även de sett potentialen i de nya musikformaten och lanserar egna tjänster för försäljning och distribution av digital musik. Detta kan leda till en viss förskjutning från försäljning av fysiska produkter till digitala format. Nyckelord: Musikbranschen, Musikklubbar, e-handel, digital downloading, postorder

Författare

Ola Nilsson Mattias Berntsen Hugo Mansfeld Jesper Nordh

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..