Sök:

Strategier i Förvärv

Är det där skon klämmer?


Bakgrund: Med bakgrunden av företags behov att utvidga sin verksamhetssfär, har företagsförvärv blivit alltmer frekventa och mer omfattande. Speciellt i branscher med snabb utveckling såsom IT-branschen, är detta av aktualitet. Med förvärvsvågors uppkomst, har även ett stort antal av dessa förvärv resulterat i misslyckande snarare än expansion. Förklaringen till detta är mångfaldig och kopplas till områden kring före, under och efter förvärvet. Det som förväntas av ett förvärv, är synergieffekter, det vill säga förmågor av förvärvsobjektet som bidrar positivt till moderbolagets verksamhet. Studien försöker koppla synergieffekters utkomst utifrån den strategiska logiken i företaget och konsekvenserna av logiken med förvärvsobjektet.Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka huruvida IT-tjänsteföretag utformar sin strategi och på vilket sätt dess internationella förvärv utförs i enlighet med den övergripande strategin.Metod: Metoden baseras på en kombination av först en kvantitativ undersökning av moderbolags utveckling på nyckeltal (ROA & ROE) efter ett förvärv för att sedan på ett kvalitativt sätt undersöka den strategiska uppbyggnaden i respektive två mest lönsamma och minst lönsamma företag med hjälp av en textanalys.Slutsats: De undersökta fallen visade på en heterogen grupp med mycket annorlunda generiska strategier. Det hittades underlag för tolkningen att de fall där företagen hade högre lönsamhet också kunde påvisa att följa en mer konsekvent strategi även utöver den ordinarie verksamheten, det vill säga även i förvärvssammanhang. 

Författare

Jan Zemke Samuel Skånberg

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..