Sök:

Sökresultat:

1536 Uppsatser om Samhällsfarliga konflikter - Sida 24 av 103

Barns vardagskonflikter och pedagogers förhÄllningssÀtt till konflikter i barngrupper i förskolan : En studie om pedagogisk strategi, konflikter och konflikthantering

I detta examensarbete pÄ kandidatnivÄ Àr huvudsyftet att undersöka psykologiska testers praktiska anvÀndning och vilken roll de har vid urvalet i chefsrekryteringsprocesser. Som delsyfte undersöks Àven de olika stegen i dessa processer. En kvalitativ undersökning med en abduktiv ansats har genomförts, dÀr Ätta rekryterare frÄn olika rekryteringsföretag har intervjuats med fokus pÄ dessa syften. Intervjuerna var semistrukturerade, och samtliga intervjuer spelades in och transkriberades, för att sedan analyseras med Constant Comparative Method. Resultatet visade att rekryterarna har en relativt samstÀmmig bild av den praktiska anvÀndningen av psykologiska tester, samt den roll dessa spelar i en chefsrekryteringsprocess.

BARRI?RER SOM MEDF?R ATT PERSONER MED MISSBRUK KAN AVST? FR?N ATT S?KA V?RD. En litteratur?versikt

Bakgrund: Missbruk av substanser ?r ett globalt problem och kr?ver insatser fr?n h?lso- och sjukv?rd f?r att b?de hj?lpa personer att ta sig ur ett missbruk och hantera andra symtom eller sjukdomar. Samtidigt ?r det l?ngt ifr?n alla som har missbruk som s?ker v?rd n?r de beh?ver f? hj?lp. Ovilja att s?ka v?rd kan resultera i negativa konsekvenser p? b?de individ- och samh?llsniv?.

VĂ€gen till det goda klassrumsklimatet

Jag har i mitt examensarbete empiriskt studerat klassrumsklimatet sett ur tvÄ perspektiv, elevperspektivet och lÀrarperspektivet.Genom enkÀtundersökningar i en sexa, sjua och Ätta har jag undersökt hur klassrumsklimatet kan gestaltas av elever. Detta Àr klasser som jag har undervisat i under mina tre veckor lÄnga högstadiepraktik pÄ grundskollÀrarutbildningen och jag har sammanfattat mina dagboksanteckningar om respektive klass för att fÄ ytterligare ett perspektiv pÄ klimatet i klassen.För att belysa klassrumsklimatet i bÄde ett elev- och lÀrarperspektiv har jag lÀst litteratur inom omrÄdet för attfördjupa mina kunskaper och för att anvÀnda som grund till den empiriska studien.UtifrÄn enkÀtundersökningen, dagboksanteckningarna och litteraturstudien ville jag ytterligare fÄ lÀrares perspektiv pÄ klassrumsklimatet. Jag har dÀrför gestaltat ett fall som bygger pÄ konflikter som framgÄr av enkÀtundersökningen och egna erfarenheter frÄn min praktik i sexan, sjuan och Ättan. Jag har sedan vÀnt mig till de tre klasslÀrarna till de aktuella klasserna för att fÄ deras bild av fallet och hur man gÄr till vÀga för att skapa ett gott klassrumsklimat. Jag har ocksÄ försökt belysa hur lÀrarens ledarskap pÄverkar klimatet i klassen..

I M?TE MED STIGMATISERING: Sjuksk?terskors och sjuksk?terskestudenters attityder till patienter med HIV/AIDS

BAKGRUND: Ungef?r 40 miljoner m?nniskor lever med HIV idag. Personer som drabbats av HIV kr?ver livsl?ng behandling f?r att viruset inte ska utvecklas till AIDS. Stigmatisering och diskriminering mot HIV-positiva personer ?r frekvent ute i samh?llet, men ?ven inom sjukv?rden.

NÀr jag tittar ut i rymden ser jag inte vintergatan för alla stjÀrnor: om social struktur, kultur och konflikter i en ideell organisation

Syftet med undersökningen Àr att pÄ uppdrag av Sverok studera det sociala klimatet i organisationen dÄ de upplevt en negativ förÀndring i stÀmningen, vilket kan ha pÄverkat medlemmarnas vÀlmÄende i organisationen. Att organisera sig ideellt syftar till att bilda gemenskap med andra mÀnniskor med avsikt att utrÀtta nÄgot vÀsentligt för individen tillsammans med andra. En typ av organisering som sannolikt kan ha svÄrt att uppfylla sitt syfte i form av gemenskap och mÄlinriktning, Àr paraplyorganisationer vilka Àr uppdelade strukturmÀssigt pÄ sÄ sÀtt att de bestÄr av flertalet underorganisationer. DÀrför Àr det av intresse att studera hur en sÄdan typ av organisering samarbetar och interagerar med varandra. Sverok, Sveriges roll och konfliktspelsförbund Àr en ideell paraplyorganisation som lockar spelintresserade över hela landet.

Konflikter i arbetslag : Om konflikter i tvÄ arbetslag

Denna kvalitativa studie handlar om förskolans gÄrd som pedagogisk miljö. Syftet med studien var att undersöka förskollÀrares syn pÄ förskolans gÄrd som pedagogisk miljö samt hur de anser sig anvÀnda den i praktiken. Det genomfördes nio intervjuer med yrkesverksamma förskollÀrare pÄ olika förskolor. Det stÀlldes inga krav pÄ att de skulle ha specifik erfarenhet av verksamhet pÄ förskolans gÄrd eftersom vi ville fÄ en allmÀn bild av hur förskollÀrarna ser pÄ gÄrden som pedagogisk miljö. Resultatet visar att gÄrden anvÀnds i planerad pedagogisk verksamhet och aktiviteter som förekom var temaarbete, samlingar och fri lek.

Vikten av nöjda medarbetare ? en jÀmförande fallstudie mellan tjÀnstemÀn och kollektivanstÀllda

Återkommande ekonomiska kriser, den globala utvecklingen samt expansion av organisationer tilldiversifierade marknader stĂ€ller nya krav pĂ„ ett internationellt ledarskap med kunskap angĂ„endekulturella skillnader. Det ledare gör över hela vĂ€rlden Ă€r ungefĂ€r detsamma men dess utförandeskiljer sig Ă„t mellan olika lĂ€nder vilket kan leda till att missförstĂ„nd och konflikter uppstĂ„r, ettstörre fokus pĂ„ kulturell kunskapsinhĂ€mtning kan leda till ökad effektivitet och underlĂ€ttabemötande av kriser. Den nationella kulturen har inflytande över aktiviteter, processer ochindividers beteende i organisationer, de verktyg som Ă€r effektiva i en kultur kan visa sig oversamma i en annan miljö. Österrike Ă€r det land i Europa som lĂ€nge dominerats av enbolagsform dĂ€r familjĂ€gande Ă€r centralt, till skillnad frĂ„n övriga lĂ€nder organisationer i storutsrĂ€ckning utgörs av större enheter, idag gĂ„r dock landet mot ett mer prestationsinriktatföretagande med ökat fokus pĂ„ effektivisering, konsekvensen av denna utveckling Ă€r att det stĂ€lls andra krav pĂ„ ledarskapet.Lutz Ă€r en österrikisk möbelorganisation som nyligen expanderat till Sverige som det förstalandet pĂ„ den nordeuropeiska marknaden, expansion till nya marknader krĂ€ver förstĂ„else förtvĂ€rkulturella möten dĂ€rför behandlar denna studie skillnaderna i ledarskapsutförande mellanSverige och Österrike. Syftet Ă€r att genom en fallstudie identifiera skillnaderna i avseende pĂ„ fem dimensioner som Ă€r centrala för ledarskapet; ledarskapsrollen, effektivt ledarskap, konflikter och konflikthanterande samt beslutsfattande och kommunikation.

Sri Lanka-konflikten: en analys av dess ursprung

Svensk massmedia rapporterar sÀllan om orsakerna till de mÄnga vÀpnade konflikter som förekommer i vÄr omvÀrld. Uppsatsens huvudsyfte Àr att med hjÀlp av Barry Buzans hot-teori om hot mot en stat analysera vilka olika hot som orsakat den vÀpnade konflikten pÄ Sri Lanka. Uppsatsens tyngdpunkt ligger pÄ den tid dÄ Storbritanien koloniserade ön samt efterkolonial tid nÀr landet blev sjÀlvstÀndigt. Delar av förkolonial tid beskrivs och analyseras för att skapa en bild av hur landet fungerade innan koloniseringen. Uppsatsen visar att britternas kolonisation pÄverkat konflikten och att britternas kolonisering och förÀndring i försörjningsbalansen Àr en av orsakerna till uppkomst av konflikt mellan huvudparterna.

Samarbete, sammanhÄllning och konflikter i systemutvecklingsgrupper.

I will in this paper give an introduction to the subject fields systemdevelopment, groupdynamic, conflicts and kommunication. The paper will fokus on what systemdevelopmentgroups can do before and during a project to support the teamwork and what systemdevelopmentgroups kan do to overbuild destruktive conflicts..

Kvinnor som leder: att samarbeta, stödja och bli stöttad i arbetslivet.

Kvinnor har uppfattats som effektiva i ett transformativt ledarskap vilket Ă€ven haft en positiv inverkan pĂ„ ett effektivt samarbete i en arbetsgrupp. Ett effektivt samarbete krĂ€vde gemenskap i arbetsgruppen vilken kunde kompliceras av sĂ„vĂ€l arbetsrelaterade som relationsrelaterade konflikter. Åtta kvinnliga mellanchefer intervjuades med fokus pĂ„ deras arbetssĂ€tt som chefer och deras uppfattningar om eventuella skillnader mellan manliga och kvinnliga medarbetare och kollegor i olika avseenden. Resultatet frĂ„n en kvalitativ innehĂ„llsanalys visade att ett effektivt samarbete krĂ€vde sĂ„vĂ€l tydliga arbetsroller och mĂ„l som en gemenskap med och förstĂ„else för varandra. Kvinnliga medarbetare upplevde ett behov av relationer i arbetsgruppen och ett psykosocialt stöd.

Konflikthantering - Hur gymnasieelever vill att lÀrare ska hantera och lösa konflikter

Syftet med studien Àr att undersöka hur gymnasieelever tÀnker kring konfliktsituationer som uppkommer i klassrummet och hur de vill att lÀraren ska hantera dem. Studien bygger pÄ tvÄ utformade scenarion som sexton stycken gymnasieelever i södra Halland diskuterat vid tre olika fokusgruppintervjuer. Scenarierna behandlar tvÄ olika situationer dels en fysisk konflikt mellan tvÄ elever och dels en verbal konflikt mellan lÀrare och elev. Resultatet visar att det rÄder delade meningar kring hur eleverna önskar att lÀrare ska hantera de tvÄ givna konfliktsituationerna, exempelvis gÀllande nÀr vi ska ingripa samt vilka strategier som kan anvÀndas. Vidare visar resultatet att eleverna föredrar att lÀrare Àr tydligare med vad som Àr acceptabelt respektive oacceptabelt beteende i klassrummet.

Familjearbete pÄ institution förÀndrar relationer och minskar konflikter.

Syftet med denna uppsats har varit att ta reda pÄ om ett familjearbete med placerade ungdomar och deras familjer, pÄ SiS ungdomshem FolÄsa, pÄverkar ungdomarnas upplevelse av oro/besvÀr inom omrÄden sÄ som familj och psykisk hÀlsa.Genom en analys av ungdomarnas svar pÄ inskrivnings-, utskrivnings-, samt uppföljnings-ADAD- intervjuer har jag sökt svaren pÄ frÄgestÀllningarna.NÀr ungdomarna sjÀlva skattar sÄ upplever de att det Àr bÀttre eller mycket bÀttre inom de flesta av de livsomrÄden som ADAD avser att undersöka. Det visar sig att ungdomarna upplever mindre konflikter i hemmet efter behandlingen. De har Àven en mindre oro för problem inom omrÄdet familj nÀr uppföljningsintervjun görs ca ett Är efter utskrivning. Oron för den psykiska hÀlsan har dock ökat nÄgot frÄn inskrivning till uppföljning.Ungdomar anser sig i stor utstrÀckning fÄtt hjÀlp med de problem de velat ha hjÀlp med, och endast tvÄ (2/ 26) av ungdomarna har vistats pÄ annan behandlingsinstitution efter FolÄsa..

The phenomenon of homework in primary school

Inledning:Det Àr vÀl fÄ mÀnniskor som har kunnat undgÄ att pÄ nÄgot sÀtt bli indragen i en konflikt. Framförallt gÀller nog detta mÀnniskor som dagligen arbetar i organiserat pÄ arbetsplatser, DÀr ska mÄnga viljor mötas och förenas till en helhet för att nÄ de aktuella organisationernas uppsatta mÄl. Under vÄr utbildning sÄ har det inte getts sÄ stort utrymmer för att reflektera över detta fenomen som just konflikter Àr. Detta vÀckte vÄrt intresse gÀllande konsultverksamhet inom Àmnet.Syfte:Syftet med denna undersökning Àr att studera hur nÄgra inhyrda konsulter beskriver sitt arbete med konflikthantering i organisationer.Metod:Vi valde att genomföra kvalitativa intervjuer med Ätta stycken mÀn och kvinnor som alla jobbar med nÄgon form av konsultverksamhet betrÀffande konflikthantering. Det vi har grundat vÄr studie pÄ Àr fenomenologi.

Drömmen om broderskap och enighet

Federationen Jugoslaviens splittring medförde att de fem republikerna: Serbien & Montenegro, Kroatien, Bosnien-Hercegovina, Slovenien och Makedonien som ingick i federationen blev sjÀlvstÀndiga stater. Detta medförde att mÀnniskorna fick en ny identitet. Jag har gjort en studie omfattade tolv intervjuer. Jag ville fÄ reda pÄ om det finns konflikter mellan de tre etniska tillhörigheterna som drabbades hÄrdast under kriget, vilka var serber, kroater och bosnier. Jag sammankopplade det empiriska materialet som jag har fÄtt fram genom en kvalitativ metod dÀr intervjuer Àr min utgÄngspunkt med relevanta teorier.

Konflikthantering : Att lösa konflikter med fokus pÄ barnets bÀsta

AbstractThe purpose of this study was to investigate how preschool teachers reflect on the phenomenon of conflict, and to find out what children think about this in relation to Nanny method. I referred to the following questions:? How to reflect pre-school teachers on conflict management at the preschool?? What methods / approaches tell teachers that they use in conflict management?? How the children reflect on their experiences on conflict management at the preschool?In the background, Im trying to define the word conflict, and I also point to the methods and models that are already in conflict management. It is clear that a key ingredient in the conflict is communication, the question is how well we communicate with each other?I've done interviews with three active educators and four children to study this subject.

<- FöregÄende sida 24 NÀsta sida ->