Det är inte ett problem utan en utveckling man går igenom
en jämförelse av en förskolepedagogs konflikthantering i teori och praktik samt förskolebarns tankar om pedagogers generella konflikthantering
Vår studie belyser hur en förskolepedagog handlar i konfliktsituationer samt hennes tankar runt dessa situationer och konflikter i allmänhet. Vi har även valt att belysa några förskolebarns tankar kring detta ämne. Vårt arbete kännetecknas av en kritisk ansats och vi diskuterar vårt resultat utifrån ett antal olika teoretiska perspektiv, behaviorism, kognitivism, sociokulturellt, makt och genus perspektiv. Vår studie inleds med en litteraturgenomgång som ligger som grund för vårt arbete. Vi har valt att använda intervjuer och observationer som metod i vår kvalitativa studie. Som observationsverktyg har vi använt oss av filmning. Vårt resultat pekar mot, att vuxnas förhållningssätt till konflikter och den kultur vi lever i, har stor betydelse för hur en konfliktsituation kan hanteras. De aspekter vi anser vara viktigast i vår studie är empati, hur vuxna ser på barn och medling.