Sökresultat:
1536 Uppsatser om Samhällsfarliga konflikter - Sida 23 av 103
Kusterosionsproblematik och beslutsprocesser
Denna studie behandlar hur frÄgor kring kusterosion hanterats inom förvaltning i Ystads
kommun. Den behandlar Àven turerna kring den juridiska process som uppstod dÄ Ystad
kommun sökte tillstÄnd att utvinna sand vid Sandhammarens bank för strandfodring vid
erosionsdrabbade omrÄden. Syftet har varit att utreda vilka mÄl de olika aktörerna i frÄgan har
haft, vilka konflikter som uppkommit och hur de har hanterats. Genomförandet av studien har
i första hand bestÄtt av en textstudie av material frÄn tillstÄndsprocessen samt kvalitativa
intervjuer med representanter frÄn LÀnsstyrelsen i SkÄne, Ystad kommun och Lunds Tekniska
Högskola.
Resultaten frÄn studien visar att de olika aktörernas mÄl Àr förenliga men ofta otydligt
preciserade. Tydligare mÄl och bÀttre samverkan mellan olika aktörer skulle förhindra
konflikter och leda till en effektivare förvaltning av erosionsdrabbade kuster..
Rastverksamhet : ? Ett möjligt arbetssÀtt för att minska krÀnkande behandling och konflikter
VÄrt utvecklingsarbete syftar till att öka kunskap och förstÄelse gÀllande hur en organiserad rastverksamhet kan minska krÀnkande behandling och konflikter. Rasten utgör 20 % av elevers skoldag. Det Àr ett outnyttjad arena för pedagogiska möten med barnen. Vi har dÀrför startat upp rastverksamhet som involverar hela skolan frÄn Ärskurs 1-3. Skolan som utvecklingsarbetet utförs pÄ visar en enkÀtstudie pÄ barnen att det finns riks för utanförskap.
Förskolepersonals delaktighet i barns lek
Syftet med studien var att undersöka förskolepersonals delaktighet i barns lek och hur barn uppfattade förskolepersonalens delaktighet i leken. Datainsamlingen genomfördes genom en kvalitativ studie med intervjuer av bÄde förskolepersonal och barn i fyra förskolor. Barnintervjuerna gjordes i fokusgrupper och i par, för att barnen skulle fÄ stöd av varandra och att svaren skulle bli mer utvidgande. VÄrt resultat visade att förskolepersonalen ansÄg att deras delaktighet i barns lek gynnade barnens sociala utveckling, genom att finnas tillhands och stötta vid barns konflikter men Àven att planera för miljön. Genom förskolepersonalens förhÄllningssÀtt uppfattade barnen förskolepersonalen som ett stöd vid konflikter med andra barn, men att barnen Àven ansÄg att förskolepersonalen höll sig pÄ avstÄnd genom att betrakta dem i deras lek.
MilitĂ€rstrategisk doktrin : Ăr den anvĂ€ndbar för dagens försvar?
FörĂ€ndringar i den svenska sĂ€kerhetspolitiken under 2000-talet har gjort att Försvarsmakten i större utstrĂ€ckning bidrar med trupp till internationella fredsfrĂ€mjande insatser vĂ€rlden över. Dessa har endast varit i konfliktomrĂ„den med sĂ„ kallade irreguljĂ€ra aktörer. FörĂ€ndringarna har gĂ„tt fort och det finns delar av Försvarsmakten som inte hunnit med i omstĂ€llningen. Reglementen och doktriner Ă€r ett av dessa omrĂ„den. Arbetet med doktrinerna har precis börjats men det finns idag inget arbete som pĂ„visar hur relevanta doktrinerna Ă€r för den verksamhet som Försvarsmakten bedriver i internationella insatser idag.Syftet med uppsatsen Ă€r att börja fylla detta kunskapshĂ„l och undersöka i vilken grad Försvarsmaktens militĂ€rstrategiska doktrin Ă€r tillĂ€mpbar för irreguljĂ€ra konflikter och besvara frĂ„gestĂ€llningen: Ăr MilitĂ€rstrategisk doktrin relevant som vĂ€gledning för att lösa Försvarsmaktens uppgifter i irreguljĂ€ra konflikter?I uppsatsen beskrivs irreguljĂ€ra konflikters bakgrund och karaktĂ€r samt aspekter som anses viktiga för att insatser skall lyckas med att skapa fred i konflikterna.
Det Àr inte ett problem utan en utveckling man gÄr igenom: en jÀmförelse av en förskolepedagogs konflikthantering i teori och praktik samt förskolebarns tankar om pedagogers generella konflikthantering
VÄr studie belyser hur en förskolepedagog handlar i konfliktsituationer samt hennes tankar runt dessa situationer och konflikter i allmÀnhet. Vi har Àven valt att belysa nÄgra förskolebarns tankar kring detta Àmne. VÄrt arbete kÀnnetecknas av en kritisk ansats och vi diskuterar vÄrt resultat utifrÄn ett antal olika teoretiska perspektiv, behaviorism, kognitivism, sociokulturellt, makt och genus perspektiv. VÄr studie inleds med en litteraturgenomgÄng som ligger som grund för vÄrt arbete. Vi har valt att anvÀnda intervjuer och observationer som metod i vÄr kvalitativa studie.
Skolmedling: en komparativ, metod- och lagstudie
Syftet med detta arbete har varit att utreda vad skolmedling Àr och att visa hur den kan anvÀn-das som en alternativ konfliktlösningsmetod i skolan. Jag har Àven gjort en granskning av rÀttslÀge. Varför ska skolor eller nÄgon annan anvÀnda medling? PÄ denna frÄga finns det flera svar. Medling Àr oftast ett snabbare sÀtt att lösa konflikter Àn den traditionella rÀttsprocessen.
Att ge förutsÀttningar för trivsel och arbetsglÀdje : Konflikthantering vid SSAB i LuleÄ
Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur konflikthanteringsarbetet fungerar vid SSAB i LuleĂ„ samt om mĂ„l och strategier för detsamma förmedlas pĂ„ ett sĂ€tt som motiverar medarbetarna att arbeta mĂ„linriktat med konflikthantering. Examensarbetet fokuserar endast pĂ„ mellanmĂ€nskliga konflikter inom en specifik arbetsgrupp. Genom abduktiv metod dĂ€r halvstrukturerade intervjuer utgjorde en grund för en enkĂ€tundersökning till medarbetarna, besvarades frĂ„gorna: Hur upplever medarbetarna att konflikthanteringen fungerar? Ăr SSAB:s mĂ„l och strategier förmedlade pĂ„ ett sĂ€tt som frĂ€mjar medarbetarnas motivation att arbeta mĂ„linriktat med konflikthanteringen? Resultatet visade att SSAB inte har nĂ„gra mĂ„l eller strategier för konflikthantering som Ă€r gemensamt för hela organisationen. Ansvarig chef vid den arbetsgrupp som var mĂ„l för undersökningen visade sig ha en mĂ„lsĂ€ttning med konflikthanteringen samt en strategi för hur arbetet ska genomföras.
Vatten, framtidens konfliktorsak? : en analys av vattenproblematiken ur ett sÀkerhetiseringsperspektiv
Syftet med denna uppsats Àr att genom tvÄ fallstudier, undersöka om statersÀkerhetiserar tillgÄng och efterfrÄgan pÄ vatten samt studera orsakerna dÀrtill. Vidareavser jag ocksÄ att kontrollera om sÀkerhetiseringen av tillgÄng pÄ vatten ökar riskernaför konflikter mellan staterna eller om sÀkerhetiseringen kan vara en förutsÀttning föratt lösa konflikterna. För att fylla syftet med uppsatsen kommer tvÄ regioner attstuderas, vilka innehÄller vattenresurser som innebÀr att flera stater Àr beroende avsamma vattenkÀlla. De berörda staterna Àr Turkiet, Syrien och Irak runt Eufrat ochTigris i den ena regionen och Israel, Syrien, Libanon och Jordanien runt Jordanflodenmed tillhörande biflöden i den andra. Det Àr dessa staters interaktion avseendevattenproblematiken som Àr studieobjektet och utifrÄn detta skall pÄvisas omsÀkerhetisering sker.
SkuggnÀtverk - Hur konflikter kompliceras och freden pÄverkas
Det finns mÄnga faktorer som pÄverkar hur svÄrlöst en konflikt Àr. Vi undersöker en av dem, nÀmligen skuggnÀtverken, genom att titta pÄ kausalsambandet mellan skuggnÀtverk och staters olika uppbyggnadsprocesser. Begreppet skuggnÀtverk Àr en adaption av Nordstroms ?shadows? ? det vill sÀga ekonomiska och politiska lÀnkar som pÄ bÄde lokal och internationell nivÄ rör sig utanför de statliga direktiven. Genom att studera skuggnÀtverkens utbredning i fyra afrikanska lÀnder: Sydafrika, Kongo, Angola och Sierra Leone, ser vi de effekter som de har haft pÄ de ekonomiska, politiska och sociala omrÄdena i respektive lÀnder.
Konflikthantering i skolan
VÄrt syfte med denna uppsats Àr att synliggöra de elevkonflikter som förekommer i skolan och vilka konflikthanteringsmetoder de arbeta med samt genom att redogöra för pedagogernas erfarenheter och Äsikter bidra till en bÀttre förstÄelse för konflikt elever sinsemellan. Vi har valt att intervjua sex lÀrare i tre olika skolor i Göteborgs stadsdelar. VÄr tanke bakom valet av de tre olika skolorna Àr att synliggöra vilka faktorer som kan bidra till elevkonflikter i skolan alltsÄ hur konflikt uppstÄr, vilka orsaker kan finnas bakom konflikt i skolan samt hur pedagogerna hanterar förekommande konflikter.VÄrt arbete ger en översikt av hur pedagoger handskas med konlikt i skolan och vilka metoder som anvÀnds i skolan, samt att de faktorer som Àr vÄllande till konflikt i skolan. Vi intervjuade vÄra informanter alltsÄ de sex verksamma pedagoger genom vÄra frÄgor kring konflikt och de faktorer som vÄllar till konlikt samt de metoder som anvÀnds i skolan.Vi genomför vÄrt arbete med en kvalitativ undersökning, som bestÄr av frÄgor kring konflikt och konflikthantering och lÀrarnas erfarenheter kring Àmnet konflikt i skolan. Vi vill Àven belysa hur lÀrarna upplever konflikter i skolan och vad de anser att konflikt kan bidra till.
Torslanda Utveckling Möjligheter Konflikter
Examensarbete/D uppsats 20 poÀng programmet för fysisk planering vid Blekinge Tekniska Högskola..
Digital samverkan. En studie av samarbetet mellan fritidshem och v?rdnadshavare genom digitala kommunikationskanaler
Teknologin forts?tter att, i takt med samh?llet, utvecklas i ett rasande tempo vilket st?ller allt h?gre krav p? medborgare att ?ka sin f?rtrogenhet med samtidens digitala kommunikationsmedel. Vi har d?rf?r valt att i v?r studie unders?ka hur fritidshemspersonal och v?rdnadshavare upplever dagens digitala kommunikationskanaler i fritidshemmets kontext.
Det empiriska underlag som ligger till grund f?r v?r diskussion och analys och som vi slutligen baserar v?ra slutsatser p? ?r svarsresultatet fr?n v?r enk?tstudie d?r v?rdnadshavare och fritidshemspersonal har f?tt ta st?llning till ett antal p?st?enden som ber?r digital kommunikation och samverkan. Som teoretiska utg?ngspunkter i v?ra analyser har vi anv?nt oss av socialkonstruktionism och l?roplansteori.
Den militÀra nyttan med ett digitalt eldledningsstödssystem vid precisionbekÀmpning
DÄ dagens konflikter ofta utspelar sig mitt ibland civilbefolkningen och dÀr aktörerna kan utgöras av allt frÄn miliser till kriminella gÀng stÀlls det nya krav pÄ de militÀra förmÄgorna för att kunna agera i dessa komplexa miljöer. En generell trend för dagens artilleriförband Àr att de anvÀnds till att verka mot mindre mÄlgrupper utgörandes av tvÄ till fyra personer. Erfarenheter frÄn konflikter i likhet med de i Irak och Afghanistan har visat pÄ vikten av tillgÄng till precisionsbekÀmpning med indirekt eld för att undvika förluster bland de civila. En förutsÀttning för att kunna genomföra precisionbekÀmpning Àr att mÄlets position kan lÀgesbestÀmmas med en mycket hög noggrannhet.Med hjÀlp av ett digitalt eldledningsstödssystem innehÄllandes en tredimensionell digital karta kopplat till EOI:et kan positionsfel i mÄluttaget i en urban miljö reduceras till under metern. .
Det Àr inte ens fel att tvÄ trÀter : en studie om sex lÀrares sÀtt att hantera vardagliga konflikter
Bakgrund: Vi har under vÄr verksamhetsförlagda utbildning (VFU) sett att lÀrare ofta fÄr reda ut konflikter. Elever behöver inte bara skolkunskap dÄ de ska söka arbete i framtiden, utan skolan ska Àven förbereda dessa elever sÄ att de kan forma meningsfulla och goda liv. DÀrför Àr en viktig uppgift för alla som arbetar inom skolan att lÀra elever handskas med konflikter pÄ bÀsta sÀtt. Det Àr skolans uppdrag att hjÀlpa eleverna till en trygg och stabil miljö i skolan. I arbetet skriver vi om tre olika kommunikationsteorier; den kognitiva, den sociala och den interaktionistiska teorin.
Konflikter i skolans vÀrld: varför uppstÄr de och hur löser vi dem?
Vi har gjort en undersökning som handlar om konflikter i skolans vÀrld i Är 6-9. Som metod valde vi att göra gruppintervjuer med elever i de olika Ären samt enskilda intervjuer med lÀrarna. De frÄgestÀllningar vi ville ha svar pÄ var om det fanns nÄgra vanliga konfliktorsaker samt hur elever respektive lÀrare löser konflikterna. Resultatet visar pÄ att mÄnga av de konfliktorsaker som nÀmns handlar om sak, vÀrderings- och kommunikationskonflikter. FörstÄelsen för begreppet konflikt hos eleverna, skiljde sig inte nÀmnvÀrt mellan de olika Ären.