Sök:

Skolmedling

en komparativ, metod- och lagstudie


Syftet med detta arbete har varit att utreda vad skolmedling är och att visa hur den kan använ-das som en alternativ konfliktlösningsmetod i skolan. Jag har även gjort en granskning av rättsläge. Varför ska skolor eller någon annan använda medling? På denna fråga finns det flera svar. Medling är oftast ett snabbare sätt att lösa konflikter än den traditionella rättsprocessen. Undersökningar visar att medling i skolan minskar förekomsten av mobbning. Medling lär eleverna att själva lösa sina konflikter, och ger en harmonisk och fredlig atmosfär i skolan. Skolmedling är också en utbildning i emotionell intelligens (EQ) som bygger på och utvecklar värdegrunder som moral och etik. Eleverna lär sig att respektera både varandra och materiella ting, de lär sig empati och att sätta ord på sina känslor. Helt enkelt att hantera konflikter, vilket är något som vi alla måste göra dagligen på ett eller annat sätt. För att visa vad skolmedling är har jag gjort en deskriptiv granskning av de konfliktlösningsalternativ som skolor idag använder samt redogör för teorin bakom medling/skolmedling. Rättsutredningen görs dels genom en komparativ undersökning av den norska skolmedlingen, dels genom att utreda de svenska möjligheterna till skolmedling inom den befintliga lagstiftningen. Den komparativa studien sker endast mot Norge. Den rättsliga utredningen har avgränsats såtillvida att jag endast utreder skollagen, arbetsmiljörättslig lagstiftning och lagen om medling vid brott samt några specifika problemområden.

Författare

Linda Marklund

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..