Sök:

Sökresultat:

730 Uppsatser om Radio-och tv-företag - Sida 40 av 49

Celebrity Endorsements : En kartla?ggning av ambassado?rens karakta?rsdrag vid kongruenta respektive inkongruenta marknadsfo?ringskampanjer 

Bakgrund ? Att anva?nda sig av celebriteter i marknadsfo?rningssyfte har pa? den senaste tiden blivit en allt vanligare fo?reteelse bland fo?retagen i dagens samha?lle. Dettafenomen har fa?tt namnet celebrity endorsements och fo?rekommer frekvent o?ver hela va?rlden. Ma?nga fo?retag anva?nder sig av denna marknadsfo?ringsstrategi da? den har visats bryta igenom dagens mediebrus och fa?nga konsumenternas uppma?rksamhet.

FrÄn förberedelse till upplevelse : Hur anvÀndarupplevelsen i e-handel kan efterlikna upplevelsen frÄn en fysisk butik med fokus pÄ single brandföretag

SyfteSyftet med denna studie har varit att undersöka vilka delar av upplevelsen som konsumenten fÄr i en fysisk single brandbutik som bör efterliknas och lyftas in i samma företags digitala butik. Det har Àven varit att se hur vÀl företag förmedlar sina kÀrnvÀrden till sina konsumenter i den fysiska butiken. Slutligen har det undersökts vad som Àr viktigt nÀr det kommer till egenskaper, funktioner och upplevelsen generellt för konsumenter nÀr de handlar online.ProblemformuleringVad som gör denna studie speciellt intressant Àr att de single brandföretag jag har undersökt bedriver egen fysisk samt digital butik dÀr de sÀljer sina produkter, men de har Àven ÄterförsÀljare som sÀljer samma produkter och blir pÄ sÄ sÀtt deras konkurrenter. Eftersom dessa single brandföretag har ett varumÀrke och kÀrnvÀrden som de mÄste leva upp till kan de inte sÀnka priserna pÄ sina produkter pÄ samma sÀtt som deras ÄterförsÀljare kan. Skulle dÄ lösningen kunna vara att försöka lyfta in upplevelsen konsumenterna fÄr i den fysiska butiken in i den digitala butiken för att förmedla en bra varumÀrkesupplevelse?SlutsatsDenna studie grundade sig pÄ en modell som beskriver hur en bra anvÀndarupplevelse kan skapas.

Konkursprediktion med hjÀlp av finansiella nyckeltal pÄ svenska tillverkande företag

Problem: I dagens Sverige har det blivit ta?mligen enkelt att starta upp ett eget aktiebolag och till fo?ljd av detta har antalet konkurser o?kat. Konkursprediktion med hja?lp av finansiella nyckeltal a?r ett beforskat omra?de och stra?cker sig tillbaka till bo?rjan av 1960-talet. Altmans Z- scoremodeller a?r de mest tilla?mpade modellerna att fo?rutspa? en konkurs.

Att Involvera Flera : En studie av konsumenters deltagande och va?rdeskapande i marknadskommunikation

Studien tog avstamp i det senaste decenniets utveckling inom marknadsteori med avseende pa? samva?rdeskapande, tja?nstelogik och konsumenters resursintegrering. Efter att ha la?st forskningsartiklar och inla?gg i media om ett skifte i synen pa? konsumenters allt viktigare roll ville vi na?rmare studera hur den tar sig uttryck inom marknadskommunikation. Studiens syfte blev att bidra till den relativt outvecklade forskningen pa? omra?det och studera hur en fo?ra?ndrad konsumentroll tar sig uttryck i praktiken.

Översyn av arbetstidsförlĂ€ggning

Fo?r att kunna ha?nga med i byggbranschen utveckling ga?ller det att vara konkurrenskraf- tig. Ma?nga byggherrar stra?var efter korta byggtider som ibland kan vara va?ldigt sva?ra att uppna?. Fo?r att kunna uppna? korta byggtider ga?ller det att hitta smarta lo?sningar och ett bra produktionssa?tt som i sluta?ndan ger ett bra resultat.

Territoriella identiteter och fusioner : Regional identitet vid interregionala fusioner

Title: Territorial identities and fusions- regional identity by interregional fusions Level: Final assignment for Bachelors Degree in Social Science with specialization in Urban and Regional Planning. Major subject: Geography. Author: Mladen Krajisnik Supervisor: Carl-Johan Nordblom Date: 2009 May Intention: The main focus of this study is to verify the existence, or nonexistence, of local and regional identities. Considering the result regarding regional identities, this thesis will continue on to clarify if these identities are to be seemed as a threat or resource during fusions, and if so, how can one best manage these different identities.Method: Only secondary data has been used in this study. I've botanized amongst the literature that processes fusions, impact of culture, identities, regions, territory. Continuing on, the collected empirical resources have been compared to my theory, from which an analysis was able to be spawned and conclusions were drawn.Result & Conclusions: The thesis confirms different regional identities, although it does not treat the subject regarding the inner strength of regions comparing to one another.

Intervjuer mot vÀggen : En analys av svenska och brittiska radio- och teve-journalisters frÄgeteknik

De metoder som anvÀnds i de studerade svenska intervjuerna (?Lördagsintervjun? och?Sverker rakt pÄ?) för samman reportern och politikern istÀllet för att visa pÄ oberoende. DenfrÄgeteknik som anvÀnds skapar intimitet snarare Àn konfrontation och dÀrför stÀlls intemakten till svars. Detta görs i uppsatsen tydligt genom en jÀmförelse med brittiska politiskaintervjuer.I uppsatsen analyseras sex etersÀnda politikerintervjuer frÄn fyra teoretiska perspektiv - detnormativa journalistiska perspektivet, samtalsanalysen, retoriken och maktanalysen. BreddenpÄ frÄgorna tydliggör hur de olika intervjuarna stÀller sina frÄgor och hur de fungerar med deolika intervjupersonerna.

CARL BILDTS BEMÖTANDE AV JÄVSANKLAGELSER PÅ TRE OLIKA MEDIALA ARENOR ? EN RETORIKANALYS

In July 2011 the journalists Martin Schibbye and Johan Persson are arrested in Ethiopia when on a mission to report the activities of the oil exploration company Lundin Petroleum. Following a trial, closely observed by media, the two journalists are convicted to a prison sentence of eleven years. The Swedish Minister of Foreign Affairs, Mr. Carl Bildt, is now to act on their behalf to preserve their rights as Swedish citizens. However, doubts are raised as to whether Bildt has a conflict of interest because of his former engagements as a board member in Lundin Petroleum.

RFID inom bagagehantering - Utmaningar kring ett införande pÄ svenska flygplatser

Ur ett globalt perspektiv blev under 2014 ungefÀr 7 av 1000 resvÀskor försenade isorteringsprocessen, vilket resulterade i 24.1 miljoner resvÀskor. Kostnaden kopplattill detta Àr stor hos mÄnga flygbolag, dÄ det innebÀr manuell hantering. Ett steg motlösningen av misskött bagage Àr Radio Frekvent Identifikation (RFID) som börjardyka upp pÄ flygplatser runt om i vÀrlden som ett komplement till denstreckkodslösning som finns idag. En fullstÀndig implementering av ett RFID-systemöver samtliga flygplatser i vÀrlden skulle göra att hela industrin sammanlagt skullekunna spara $760 miljoner USD Ärligen i kostnader kopplat till försenat ochborttappat bagage.Tidigare studier visar att ett införande av ett RFID-system inom bagagehantering pÄen flygplats har medfört fler fördelar Àn nackdelar inom olika aspekter somexempelvis minskade kostnader och effektivare processer. Vilket leder till frÄganvarför har inte svenska flygplatser infört detta? Denna studie har som syfte attundersöka vilka utmaningar som finns kring ett införande av ett RFID-system inombagagehantering pÄ svenska flygplatser.

Nyhetsjournalister och informatörer : hur lokala nyheter samproduceras

Jag vill med denna uppsats ta reda pÄ hur nyhetsjournalister och informatörer i en mellanstorstad interagerar med varandra. Min huvudsakliga problemformulering Àr: Hur ser förhÄllandet mellan nyhetsjournalister och informatörer ut sett utifrÄn vem som styr mest? Vad Àr det som gör att aktörerna hamnar i överlÀge respektive underlÀge?Jag har sammanlagt intervjuat nio yrkesverksamma. Sex av dem Àr journalister som arbetar pÄ Sveriges Radio Kronoberg och SmÄlandsposten. Tre Àr informatörer som representerar offentliga myndigheter, nÀmligen Landstinget Kronoberg och Polisen Kronoberg.Mina resultat visar att relationen mellan journalister och informatörer Àr högst förÀnderlig.

Hur kommunicerar banker om ha?llbarhet? : en inneha?llsanalys av CSR- och ha?llbarhetsrapporter av svenska banker

Begreppen ha?llbarhet och CSR, corporate social responsibility, ses ba?da som ett sa?tt fo?r ett fo?retag att ta socialt ansvar fo?r samha?llet och samtidigt minimera risker fo?r ova?ntade ha?ndelser. Bankernas roll i att bidra till en ha?llbar utveckling a?r betydande pa? grund av sin fo?rmedlande roll i ekonomin. Bankerna har en stor inverkan pa? den ekonomiska utvecklingen i va?rlden.

Motivation och Meningsskapande i det Digitala Arbetslandskapet: En Studie av Distansarbetets P?verkan

?ren under Covid-19 pandemin pr?glades av social distansering och isolering. N?got som resulterade i att m?nga branscher blev tvungna att skapa nya digitala l?sningar och implementera distansarbete, ett fenomen som efter pandemin fortfarande lever kvar. Men vad vet vi egentligen om hur distansarbete p?verkar motivation och meningsfullhet i arbetet? Det ?r ?mnet som denna studie har unders?kt. Uppsatsen ?r en kvalitativ studie som ?r baserad p? semistrukturerade intervjuer och grundar sig i de tv? teorierna Sensemaking och Job Characteristics model.

Behovet alltid större Àn möjligheterna : En fallstudie av de drabbade kommunernas kriskommunikation i samband med branden i VÀstmanland

The tsunami in Thailand in 2004, 9/11 and hurricane Katrina in New Orleans 2005 are all reminders that no organization is immune to crises, which also means that all organizations should be prepared and know how to handle a crisis if one was to occur. A case study has been conducted, on a crisis regarding a fire that occurred on the 31st of July 2014 in VÀstmanland, Sweden. Through Qualitative interviews empirical data was gathered and then analyzed together with our theories and previous research. The purpose of the study is to analyze how the municipalities affected and the County Administrative Board of Sweden handled and communicated with/to the public during the fire that spread in VÀstmanland 2014. Our study shows that a risk analysis and analysis of surroundings is crucial in anticipating a crisis event and that it is essential for organizations to undergo training to prepare organization members on how to handle a crisis. Another conclusion is that the need for information is large during a crisis event and grows throughout the entire course of the crisis. The crisis that we studied had a lack of information, but at the same time the public?s need for information is a need that can?t be satisfied during a crisis.

Amerikanskt kommersiellt musikradioformat: ett arbete om formatkopiering med en konstnÀrlig gestaltning

Det hÀr Àr ett kvalitativt forskningsarbete med en gestaltande del. Arbetet syftar till att förklara och förstÄ vad som kÀnnetecknar det amerikanska kommersiella musikradioformatet pÄ radiostationen Kiis FM i Los Angeles. Vidare anvÀnde vi oss av den förstÄelsen vi skaffat oss inom vÄrt problemomrÄde, för att skapa en konstnÀrlig gestaltning, ett experiment som testar att formatkopiera ett kommersiellt musikradioformat i USA och översÀtta det till svenska.ProblemomrÄdet hamnar inom den amerikanska kommersiella musikradions format. För att kunna definiera vad som kÀnnetecknar formatet har historisk bakgrund i kombination med forskning kring formatkopiering av kommersiella musikradioformat varit vÀsentligt. VÄr huvudempiri har hÀmtats frÄn en intervju med mediastrategen David G Hall vars erfarenheter och kunskaper inom den kommersiella musikradiobranschen varit av stor betydelse för vÄrt arbete.

Lilla Aktuellt - dÄ och nu 

Den hÀr uppsatsen behandlar tv-programmet Lilla Aktuellt som Àr ett nyhetsprogram för barn. Programmet sÀnds pÄ Barnkanalen (SVT) och har tidigare sÀnts pÄ SVT 1. Vi har gjort en jÀmförande kvantitativ innehÄllsanalys pÄ sammanlagt sexton program, Ätta program frÄn oktober och Ätta frÄn november mÄnad, Är 1993 och Är 2008. VÄrt syfte Àr att belysa hur programmet förÀndrats sedan starten 1993.Teoretiskt Àr vi inspirerade av Ingegerd Rydins bok Barnens röster. Program för barn i Sveriges Radio och television 1925-1999 (2000), Ebba Sundins avhandling Seriegubbar och terrorkrig, barn ochdagstidningar i ett förÀndrat medielandskap (2004), Siri Amram och Cecilia Hedquists kandidatuppsats??Stor jÀmstÀlldhet i ett litet format ? en kvantitativ och kvalitativ undersökning av Lilla Aktuellt utifrÄn ett genusperspektiv ??(2007) samt generell teori om nyhetsvÀrdering och nyhetsurval.

<- FöregÄende sida 40 NÀsta sida ->