Sök:

Celebrity Endorsements

En kartla?ggning av ambassado?rens karakta?rsdrag vid kongruenta respektive inkongruenta marknadsfo?ringskampanjer 


Bakgrund ? Att anva?nda sig av celebriteter i marknadsfo?rningssyfte har pa? den senaste tiden blivit en allt vanligare fo?reteelse bland fo?retagen i dagens samha?lle. Dettafenomen har fa?tt namnet celebrity endorsements och fo?rekommer frekvent o?ver hela va?rlden. Ma?nga fo?retag anva?nder sig av denna marknadsfo?ringsstrategi da? den har visats bryta igenom dagens mediebrus och fa?nga konsumenternas uppma?rksamhet. Fenomenets o?kade popularitet har lett till en ma?ngd forskning pa? omra?det, samt ett generellt intresse fo?r celebritetens effektivitet. Trots flera framsteg finns det fortfarande mycket kvar att underso?ka inom omra?det.Syfte ? Syftet med studien a?r att erha?lla kunskap om vilka karakta?rsdrag hos ambassado?ren en konsument va?rdesa?tter i en kongruent respektive i en inkongruent marknadsfo?ringskampanj.Metod - Den teoretiska referensramen testades via internetbaserade enka?ter med hja?lp av va?nner och bekanta. Samtliga respondenter talade svenska och majoriteten var mellan19 och 35 a?r gamla. Enka?terna bygger pa? teorier och modeller som utvecklats av tidigare forskare inom omra?det. Efter att ha samlat in all data anva?ndes statistikprogrammet SPSS fo?r att analysera enka?ternas svar med hja?lp av korrelations- och regressionsanalyser.Slutsats - Resultatet av studien visar likt tidigare underso?kningar att faktorn expertis har en inverkan pa? konsumenternas attityd na?r ambassado?ren anses vara kongruent med den produkt hen marknadsfo?r. Uto?ver detta fann studien att faktorn likhet pa?verkade konsumenten na?r ambassado?ren ansa?gs inkongruent med produkten. 

Författare

David Höglund Kristian André

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..