
Sökresultat:
730 Uppsatser om Radio-och tv-företag - Sida 41 av 49
Kommunikationslösningar för SkellefteÄ Kraft ElnÀts elmÀtare i glesbygd
I detta examensarbete har en undersökning av kommunikationslösningar för fjÀrravlÀsning av elmÀtare i glesbygd utförts. SkellefteÄ Kraft ElnÀt AB har ett fjÀrravlÀsningssystem för elmÀtare, Turtle, som saknar funktionalitet för att klara av dagens krav pÄ mÀtning och rapportering. I systemet finns 32 000 mÀtpunkter, huvuddelen i glesbygd. MÄlet var att hitta en kostnadseffektiv kommunikationslösning för att ersÀtta Turtle-systemet. Energimarknadsinspektionen utreder vilka funktionskrav framtida elmÀtare skall ha, rapport publiceras senast 4 juli 2015, innan dess Àr det fördelaktigt att vÀnta med en utvÀrdering av funktioner för elmÀtare.
UN Guiding Principles on Business and Human Rights utveckling som norm: En analys av Sveriges regering, Volvo och G?teborgs Stad
Since the 1990s, when the number of transnational companies increased, it has created challenges regarding the responsibility of human rights. As a response to these challenges the United Nations Human Rights Council (UNHRC) unanimously endorsed the new policy UN Guiding Principles on Business and Human Rights (UNGP) in 2011. UNGP does not have the status av international law, yet simply as guidelines and its implementation is based on good will and voluntary efforts. Now, 10 years later, this study aims to get understanding regarding if UNGP is considered as norm by the Swedish Government, Volvo and Gothenburg Municipality. The material of the study consists of sustainability reports, annual reports and governmental documents with focus on human rights in relation to business published between the year of 2011, when UNGP was endorsed, until 2020.
Hur reklamfilmsproducenter hanterar den ökade mÀngden reklam i TV
Denna studie utreder hur reklamfilmsproducenter anpassar sina produktioner för att de ska vara effektiva pÄ en allt mer konkurrensintensiv reklammarknad. Enligt radio- och TV-lagen fÄr svenska TV-kanaler idag sÀnda tolv minuter reklam per timme, samma regler som gÀller för till exempel TV3, Kanal 5 och TV6 som sÀnder frÄn Storbritannien. Studien utgÄr fra?n en förstudie av den svenska TV-reklammarknaden dÀr det bland annat observerades att den totala reklamtiden, inklusive reklam fo?r kanalens egna program,i ett fall uppgick till hela 26 procent av den totala sÀndningstiden. För annonsörer och reklaminköpare kan den ökade mÀngden reklam innebÀra ett försÀmrat genomslag och ökade kostnader för att nÄ ut med sitt budskap till samma mÀngd mottagare som för nÄgra Är sedan.
FrÄn idé till verklighet : Uppsala kommunala musikskola
Göranzon, Ingrid: From concept to reality - Uppsala Municipal School of Music. Master thesis, 30 credits. Uppsala: Department of Musicology. 2013.This thesis aims to explain how and why the municipal school of music (kommunala musikskolan) in Uppsala was formed. Municipal schools of music are a Swedish phenomenon that was formed all over Sweden after the Second World War.
Da?r journalistik och teknik mo?ts : En kvalitativ studie av fo?rutsa?ttningar fo?r multimediajournalistik pa? svenska webbtidningar
Med den ha?r uppsatsen vill vi underso?ka vilka fo?rutsa?ttningar, samt vilka hinder och mo?jligheter, som finns fo?r multimediala presentationsformer av journalistik pa? svenska tidningars webbplatser. Vi har underso?kt vilka attityder som finns kring multimedia, pa? vilka sa?tt de underso?kta tidningarna arbetar med multimedia i dag och hur de vill arbeta med det i framtiden. Vi har ocksa? underso?kt hur de ta?nker kring sja?lva utformningen av de multimediala presentationsformerna.Vi har anva?nt oss av explorativa intervjuer med fem personer som har na?ra anknytning till den multimediaproduktion som bedrivs i dag, och analyserat dessa utifra?n Gunnar Nygrens studier av konvergens och divergens, Mark Deuzes teorier om onlinejournalistik, samt Richard E.
Familjejakten : En kvalitativ studie om rekrytering och utredning av familjehem i Sverige
Syftet med denna studie var att undersöka faktorer av betydelse för en upplevd livskvalitet bland Àldre personer i behov av omsorg. Studien har en hermeneutisk ansats. Data samlades in via enskilda djupintervjuer med fyra Àldre personer boende pÄ ett trygghetsboende i en vÀrmlÀndsk kommun. HÀlsa, aktivitet och intressen, anhöriga och vÀnner, boende samt acceptans av sitt eget liv och Äldrande var faktorer av betydelse. HÀlsan beskrevs utifrÄn tvÄ olika dimensioner, som faktiskt hÀlsostatus och subjektivt upplevd hÀlsa. Att vara delaktig i aktivitet och utföra sina intressen var viktigt för de Àldre.
Integrering av gamification i reklam : utmaningar, möjligheter och problem
In this study, we have explored a new area called ?gamification? ? a word and concept that was first introduced on the Internet autumn 2010. Gamification concerns integrating game design, with emphasis on game mechanics and game dynamics, into non-gaming contexts ? such as marketing. At its basic definition, it concerns the process of transforming all kinds of activities into games.
Hör du vad jag ser? -Kommunikation för koordination av skadeplatsarbete genom awareness
Skadeplatsarbete Àr en arbetsform med en speciell karaktÀr. Det som formar
denna karaktÀr Àr dess uppkomst genom intrÀffandet av en olycka av nÄgot slag.
Detta medför att olika aktörer och aktörsgrupper temporÀrt stÄlar samman och
genomför ett samarbete med utgÄngspunkt frÄn platsen för det intrÀffade.
Ambulans, brandkÄr, polis och SOS Alarm AB Àr de vanligaste aktörsgrupperna pÄ
en skadeplats.
Att rÀdda liv Àr ett samarbete mellan olika aktörsgruppers pÄ en skadeplats.
För att detta skall möjliggöras stÀlls det höga krav pÄ bÄde deltagande aktörer
och de kommunikationsartefakter som anvÀnds.
De första punkackorden : En jÀmförelse mellan de första brittiska och svenska punklÄtarna.
Musikgenren punk Àr nu över 30 Är gammal. Och syftet med denna uppsats Àr att se likheter och skillnader mellan ett par tidiga brittiska punklÄtar och ett par tidiga svenska punklÄtar. Och ta reda pÄ vad som kÀnnetecknade det musikaliska i musikgenren. FrÄgorna som stÀlls i uppsatsen Àr: Vad var det i det musikaliska som kÀnnetecknade musikgenren? Och vilka musikaliska likheter och skillnader hade den tidiga brittiska punken och den tidiga Svenska punken?För att fÄ svar pÄ dessa frÄgor sÄ har fyra stycken musikaliska verk analyserats: Sex Pistols ?Anarchy in the UK?, The Clash ?White riot?, Ebba Grön ?Ung & sÀnkt? och P.F.
Uppfattningar och reaktioner av destruktivt ledarskap
?ren under Covid-19 pandemin pr?glades av social distansering och isolering. N?got som resulterade i att m?nga branscher blev tvungna att skapa nya digitala l?sningar och implementera distansarbete, ett fenomen som efter pandemin fortfarande lever kvar. Men vad vet vi egentligen om hur distansarbete p?verkar motivation och meningsfullhet i arbetet? Det ?r ?mnet som denna studie har unders?kt.
Uppsatsen ?r en kvalitativ studie som ?r baserad p? semistrukturerade intervjuer och grundar sig i de tv? teorierna Sensemaking och Job Characteristics model.
Passage efficiency and migration behavior for adult Atlantic salmon at a Half-Ice Harbor fish ladder
Due to exploitation of the world?s rivers, the upstream migration of anadromous species is frequently delayed or even prevented. To mitigate these problems and allow fish to migrate past obstacles, structures such as fish ladders have been developed. However, recent studies show that many of the present fish passage facilities are deficient. Monitoring and evaluation of passage facilities is therefore crucial to enable necessary adjustments.
Car Lock Improved by Configurable Key
When a car owner want to lock or unlock his or her car today, it?s preferable done by using aremote control. The system is really comfortable when the car owner is using the remote.A problem arises if a thief gets the remote.The thief doesn?t have to know where the car is parked, an approximate estimation where thecar is parked is enough.For instance, it?s enough to know which car park the car is parked in. If the thief knows that,he/she can repeatedly activate the remote control while looking for a car indicating with lightsand sounds.Because of the fact that a car usually indicates that it has been unlocked by making a shortsound indication, there will be no problem finding the car.The purpose with this project is to make a prototype which makes it harder for a thief to findthe car.
Hur en app kan go?ra ett museibeso?k mer attraktivt : Hur en mobil applikation kan skapa merva?rde till ett museibeso?k
AudioApps a?r ett fo?retag som tillverkar mobilapplikationer till bland annat museer och gallerier. Deras fo?retagside? a?r att go?ra museibeso?k roligare fo?r beso?kare genom mobila audioguider. I den ha?r underso?kningen studeras utvecklingen av en sa?dan tja?nst som tagits fram fo?r Nationalmuseum, ett av Sveriges ledande museer.
Katalogisering av ljudupptagningar: En komparativ studie av Statens ljud- och Bildarkiv och Sveriges Radios grammofonarkiv
The aim of this thesis is to explore and outline the cataloguing of sound recordings at two main Swedish audiovisual archives, The National Archive of Recorded Sound and Moving Images Statens ljud- och bildarkiv, SLBA and The Grammophone Record Archive of the Swedish Radio Sveriges Radios grammofonarkiv and its data base GAMBA. As non-book, non-printed, material in many ways differs from printed material, the institutions that deal with this kind of material have often developed their own rules for the cataloguing of it. The general codes for cataloguing, AACR2 and KRS, are insufficiently suited for audiovisual material. That is the reason why the IASA Cataloguing Rules, presented in this thesis, have been created. After the presentation of the IASA rules the problems of accounting for important sections of the catalogue record are discussed such as title, statement of respeonsbility, performers, physical description and notes.
Barfotamarknadsföring
Bakgrund: Friskis&Svettis (F&S) förslog olika uppsatsÀmnen till studenter som lÀser ekonomprogrammet pÄ Högskolan i GÀvle. Eftersom att jag motionerar mycket och Àr intresserad av marknadsföring bestÀmde jag mig att skriva om barfotamarknadsföring pÄ F&S i GÀvle.Syfte: Syftet med denna uppsats Àr identifiera medel som tjÀnsteorganisationer kan anvÀnda för att marknadsföra sig, trots att man har mycket begrÀnsad ekonomi (barfotamarknadsföring).Metod: För att skaffa information om barfotamarknadsföring och pÄ vilka sÀtt detta kan ske, började jag med att göra en litteraturstudie. Jag lÀste böcker om marknadsföring och media. Informationen som finns under rubrikerna Friskis&Svettis, lokala tidningar och begreppsdefinitioner har jag hÀmtat frÄn InternetkÀllor. Information om F&S i GÀvle fick jag av min handledare.