Sök:

Sökresultat:

2438 Uppsatser om Rättvisemärkta produkter - Sida 22 av 163

Den lÄnga svansen. En undersökning av fenomenet Long tail, dess relevans och rÀckvidd

Syftet med föreliggande uppsats var att med utgÄngspunkt i Chris Andersons bok The Long Tail (2006) skapa förstÄelse för begreppet och fenomenet Long tail. Vi avsÄg vidare att belysa dess modus vivendi, sÀtt att vara, genom att undersöka och teckna en bild av den kontext eller diskurs inom vilken Long tail skulle kunna existera. Slutligen fördes en diskussion utifrÄn en egen analysmodell gÀllande begreppets eventuella rÀckvidd. Chris Anderson har med fenomenet Long Tail i det nÀrmaste sammanfattat en rad olika tendenser eller strömningar i vÄr samtid och uppmÀrksammat en ny marknad som vÀxt fram som ett svar pÄ den digitala tidsÄldern. Long tail kan i princip förekomma inom alla branscher dÀr det finns en fördelning mellan produkter med hög respektive lÄg efterfrÄgan.

Vilken elektronisk röst lyssnar Du pÄ? : En kvantitativ studie om konsumenters informationssökning i en eWOM-kontext

Denna studie handlar hur konsumenter so?ker information om produkter via internet. Det talas om att konsumenter genomga?r en process, kallad beslutsfattandeprocessen, da? konsumenten avser att genomfo?ra ett ko?p. Den mest citerade beslutsfattandeprocessen besta?r av fem steg, da?r det andra steget i processen utgo?rs av informationsso?kning.

FörbÀttring av dammutsugningsanlÀggning: FOU-Station, LKAB Malmberget

FOU-stationen Àr en anlÀggning dÀr man bedriver forskning och utveckling av LKAB'sprodukter. NÀr den byggdes installerades Àven en dammutsugningsanlÀggning för att ta hand om damm som bildas vid krossning, siktning etc. Efter ett antal ombyggnationer och utbyten av utrustning fungerar nu denna dammutsugningsanlÀggning vÀldigt dÄligt. Jag har gjort en utredning för att ta reda pÄ varför det inte fungerar och vad man kan göra Ät problemen..

Utveckling av inköpsprocess i syfte att verifiera
produktprov med avseende pÄ kvalitet och lagkrav vid NCC
Komponent: en multipel fallstudie utförd pÄ Autoliv, Clas
Ohlson, Intertek ETL SEMKO, Rusta och Sveriges Provnings- och

För att bemöta den allt hÄrdare konkurrensen inom byggbranschen har NCC Komponent börjat utforska nya möjligheter för att öka konkurrenskraften. Ett av de viktigaste omrÄdena enligt NCC Komponent Àr inköp eftersom priset pÄ byggnadsmaterial har stigit snabbare Àn huspriserna under de senaste Ären. Som ett led i satsningen pÄ inköp har nya marknader utanför Europa undersökts. Den kinesiska marknaden har identifierats som extra intressant och inledande arbete för att hitta lÀmpliga produkter har pÄbörjats. Det Àr viktigt att NCC Komponent Àr medvetna om att import utanför den europeiska gemenskapens grÀnser medför större krav pÄ inköpen.

BrandvÀgg: design av front till chassi

NÀr man kopplar en dator eller ett lokalt nÀtverk av datorer till ett annat nÀtverk, t.ex. Internet, mÄste man vidta vissa ÄtgÀrder för att förhindra att inkrÀktare fÄr tillgÄng till resurser eller material som kan anses hemligt eller kÀnsligt. För att uppnÄ detta mÄste en s.k. brandvÀgg installeras. Dess uppgift Àr att se till att bara godkÀnd trafik tillÄts passera mellan nÀtverken och att otillÄten trafik blockeras och loggas.

Barns fysiska aktivteter i förskolan : En studie om barns sjÀlvvalda och vuxenledda rörelseaktiviteter

Vilken roll har den kulturella globaliseringen pÄ visuell design i tidningsbranschen? Medier Àr i konstant rörelse och vÀrlden har blivit ett öppet kulturellt utrymme dÀr olika kulturer kan förmedlas via medier. Företag globaliserar sin verksamhet vilket gör att kulturella produkter som Coca-Cola och Nike Àr vÀlkÀnda runt om i vÀrlden. Samtidigt diskuteras de konsekvenser som globaliseringen av kulturella produkter kan ha pÄ vÀrlden och om detta leder till homogenisering eller hybridisering av kultur.Kvinnomagasinet Cosmopolitan Àr ett globalt varumÀrke som existerar i över 100 lÀnder. Den frÄga som uppstÄr Àr om en stark kulturell produkt som Cosmopolitan har satt en standard för andra kvinnomagasins estetiska uttryck i andra lÀnder.

Kapitalbindningsanalys vid Siemens Industrial Turbomachinery AB

Examensarbetet sammanfattar de mekanismer som binder kapital i den speciella miljö som rÄder i företagets gasturbintillverkning. De pÄgÄende verksamhetsutvecklande ÄtgÀrderna recenseras ur ett kapitalbindningsperspektiv och rekommendationer inför det fortsatta kapitalbindningsarbetet hos företaget presenteras. Rapporten visar Àven hur gÀngse mÀtmetoder och nyckeltal behöver anpassas för de lÄnga ledtiderna och den höga grad av kundanpassning som företagets produkter kÀnnetecknas av..

Att bemanna ett kundorderstyrt lager : en studie av kundorderdistribution inom IKEA

Bakgrund: Under de senaste Ären har InternetförsÀljning ökat kraftigt och mÄnga företag har börjat lansera sina produkter via denna försÀljningskanal. Att sÀlja produkter via Internet stÀller höga krav pÄ företagets logistiksystem i och med att kunderna lÀgger sina order direkt hos företaget och i mÄnga fall krÀver de snabba leveranser. Detta i sin tur innebÀr att lagrets layout och personal mÄste anpassas till att bli mer flexibla.Syfte: VÄrt syfte Àr att undersöka vad som karaktÀriserar ett kundorderstyrt lager och hur det bör organiseras och bemannas pÄ ett effektivt sÀtt. I vÄr studie kommer vi att samarbeta med fallföretaget IKEA. Vi kommer att studera och ge förslag pÄ lÀmplig bemanning av ett för IKEA nytt kundorderstyrt lager.

Ny order-/prognosmodell för substrattillverkningen av ?det
nya sortimentet? pÄ AB Kemikalia

Examensarbetets syfte Ă€r att finna en lĂ€mplig metod för produktionsplanering av substrattillverkningen i det nya sortimentet pĂ„ AB Kemikalia. Även med vilken frekvens, vecko- eller mĂ„nadsbestĂ€llning, kunderna bör lĂ€gga sina order ska undersökas. MĂ„let med examensarbetet Ă€r att ge förslag pĂ„ en produktionsplanering som uppfyller följande tre kriterier: • JĂ€mnare belĂ€ggning (kapa topparna) • Ökad effektivitet i tillverkningen • Fortsatt hög leveransservice För att fĂ„ en bild av produkterna i nya sortimentet gjordes en ABC-analys. VolymvĂ€rdet för varje produkt berĂ€knades och utifrĂ„n storleken pĂ„ volymvĂ€rdet gjordes en indelning av produkterna i A-, B- och C-klass. EfterfrĂ„gan analyserades genom teorier om mönster i efterfrĂ„gan och med hjĂ€lp av olika prognosmetoder.

FörskollÀrares uppfattningarom mÄngkultur i förskolan : En undersökning om hur pedagoger lyfterarbetet med barns olika kulturer,traditioner och sprÄk.

Dagens konsumenter nöjer sig inte lÀngre med en enstaka produkt, de vill ha ett mervÀrde, enimage att förhÄlla sig till, kunna passa in men Àven anpassa sina produkter efter just derasspecifika behov. Vi befinner oss i en slags upplevelse-ekonomi. EfterfrÄgan pÄ var ifrÄn minprodukt som jag köper exempelvis kommer ifrÄn och vem som har gjort den, spelar en störreoch större roll för konsumenter. En vara ska kÀnnas autentisk, alltsÄ Àkta. Det som gör en sakÀkta för en mÀnniska, kanske dock inte kÀnns Àkta för en annan, dÀrför individualiserasföretagens produkter mer och mer.

Korta och stabila genomloppstider: en studie gjord pÄ
PW2000TEC vid Volvo Aero Corporation

Företag har under senare Är förstÄtt vikten av att ha en fungerande logistikfunktion. Logistik Àr ett mycket vitt begrepp och innefattar mÄnga ÀmnesomrÄden av vilka ledtid (genomloppstid)Àr ett. Detta Àr ett begrepp som blivit aktuellt och det finns förstÄelse för att det gÄr att spara pengar genom att korta ledtiden och pÄ sÄ sÀtt minska antalet produkter i arbete (PIA). Detta examensarbete har utförts vid svetsavdelningen, avdelning 9852, vid Volvo Aero Corporation i TrollhÀttan och behandlar ledtiden för detaljen Svetskomplett PW2000TEC. Fokus har satts pÄ att korta och stabilisera vÀntetiden dÄ denna utgör den allra största delen av den totala ledtiden.

Piratkopiering : Livsfarligt eller LivsnödvÀndigt?

Utbredningen av piratkopierade varor har varit explosiv de senaste Ären. Denna kopiering försÀmrar utbudet av arbetstillfÀllen och försÀmrar förtroendet pÄ marknaden och leder till att investeringsviljan sjunker. Vissa av dessa varor kan till och med vara livsfarliga men man mÄste ÀndÄ minnas att mÄnga mÀnniskor i fattiga lÀnder lever pÄ försÀljning av dessa piratkopierade produkter..

Utveckling av badbrygga

I Öjebyn, PiteĂ„ ligger företaget Rollytech AB som tillverkar och utvecklar produkter inom flera omrĂ„den. De tillverkar bland annat marina produkter under varumĂ€rket Y-bommen. En produkt som ingĂ„r i Y-bommens produktsortiment Ă€r badbryggan. Den Ă€r uppbyggd av flytpontoner stĂ„lram samt trĂ€dĂ€ck. Detta Ă€r en brygga som kan anses vara klassiskt svensk dĂ„ de flesta bryggorna pĂ„ marknaden ser ut just pĂ„ detta sĂ€tt.

HÅLLBARHETSMETODER I PRODUKTUTVECKLING

Rapporten undersöker metoder som teknikföretag anvÀnder inom produktutveckling i syfte att frÀmja ekologisk hÄllbarhet. Arbetet tar upp bakomliggande motiv till företags hÄllbarhetssatsningar samt hur dessa pÄverkar metodvalen. Vi diskuterar kring framtida utmaningar som företag stÄr inför gÀllande ekologisk hÄllbarhet i produktutvecklingen. Rapporten utgörs av en teoridel dÀr omfattande teori kring produktutveckling presenteras. Teori har huvudsakligen inhÀmtats frÄn litteratur och vetenskapliga artiklar, vilka i sig utgörs av genomförda studier av metoder etc.

Att vara ekologisk : En kvalitativ studie om hur konsumenter ser pÄ ekologiska förpackningar

Problemformulering och syfte: Det Àr sedan tidigare konstaterat att fo?rpackningens visuella utformning a?r ett viktigt marknadsförings- och positioneringsverktyg och anvÀnds för att kommunicera varumÀrken. Den visuella utformningen Àr sÀrskilt viktig pÄ förpackningar till lÄgengagemangsprodukter dÄ tidigare forskning visat att konsumenter ofta vÀljer förpackningar baserat pÄ deras utseende. För den vÀxande marknaden Àr det intressant att se hur förpackningen anvÀnds fo?r att positionera ekologi och ekologiska produkter och hur konsumenter uppfattar ekologiska förpackningars kommunikation.

<- FöregÄende sida 22 NÀsta sida ->