Sök:

Att vara ekologisk

En kvalitativ studie om hur konsumenter ser på ekologiska förpackningar


Problemformulering och syfte: Det är sedan tidigare konstaterat att fo?rpackningens visuella utformning a?r ett viktigt marknadsförings- och positioneringsverktyg och används för att kommunicera varumärken. Den visuella utformningen är särskilt viktig på förpackningar till lågengagemangsprodukter då tidigare forskning visat att konsumenter ofta väljer förpackningar baserat på deras utseende. För den växande marknaden är det intressant att se hur förpackningen används fo?r att positionera ekologi och ekologiska produkter och hur konsumenter uppfattar ekologiska förpackningars kommunikation. Vårt syfte är att studera hur förpackningarna till ekologiska produkter används fo?r att visuellt kommunicera ekologi, samt undersöka hur konsumenter uppfattar produktförpackningarnas kommunikation av ekologi.Metod och material: De metoder som anva?ndes var kvalitativ inneha?llsanalys för att undersöka de ekologiska förpackningarna samt fokusgrupper för att undersöka konsumenters uppfattning av ekologiska förpackningar.Huvudresultat: Samtliga förpackningar använder olika visuella element fo?r att framhäva ekologi på förpackningen. De förpackningar som bäst stämde överens med konsumenternas associationer av hur en ekologisk förpackning ser ut var de fo?rpackningar som konsumenterna ansåg kommunicera ekologi tydligast. De element som konsumenterna ansåg kommunicera ekologi bäst var naturfärgade material och gröna och bruna färger, samt typografi i handstil.Nyckelord: Förpackningsdesign, visuell kommunikation, ekologi, förpackningskommunikation, ekologisk förpackningsdesign, förpackningar

Författare

Emmie Wikström Sara Vesterlund

Lärosäte och institution

Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..