Sök:

Den långa svansen. En undersökning av fenomenet Long tail, dess relevans och räckvidd


Syftet med föreliggande uppsats var att med utgångspunkt i Chris Andersons bok The Long Tail (2006) skapa förståelse för begreppet och fenomenet Long tail. Vi avsåg vidare att belysa dess modus vivendi, sätt att vara, genom att undersöka och teckna en bild av den kontext eller diskurs inom vilken Long tail skulle kunna existera. Slutligen fördes en diskussion utifrån en egen analysmodell gällande begreppets eventuella räckvidd. Chris Anderson har med fenomenet Long Tail i det närmaste sammanfattat en rad olika tendenser eller strömningar i vår samtid och uppmärksammat en ny marknad som växt fram som ett svar på den digitala tidsåldern. Long tail kan i princip förekomma inom alla branscher där det finns en fördelning mellan produkter med hög respektive låg efterfrågan. I den bemärkelsen handlar fenomenet i mindre utsträckning om inom vilka branscher det är tillämpbart och det blir mer relevant att prata om vilka olika produkter och tjänster som kan digitaliseras. Long tails existensberättigande styrks av att dess effekt redan är realiserad och vi tror att begreppet, mer än själva fenomenet, har karaktären av en modefluga. Möjligen kan inte alla företag uppnå ?den ideala svansen? men många kan komma att gynnas av dess effekt.

Författare

Johanna Ljungsten Jasmina Dimov

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..