Sök:

Vilken elektronisk röst lyssnar Du på?

En kvantitativ studie om konsumenters informationssökning i en eWOM-kontext


Denna studie handlar hur konsumenter so?ker information om produkter via internet. Det talas om att konsumenter genomga?r en process, kallad beslutsfattandeprocessen, da? konsumenten avser att genomfo?ra ett ko?p. Den mest citerade beslutsfattandeprocessen besta?r av fem steg, da?r det andra steget i processen utgo?rs av informationsso?kning. I informationsso?kningen so?ker konsumenten information om olika alternativ som konsumenten sedan o?verva?ger fo?r ett potentiellt ko?p. En typ av informationska?lla som konsumenter kan anva?nda sig av i sin informationsso?kning a?r Word-of-Mouth (WOM), vilket a?r den informella kommunikationen som sker mellan tva? parter ga?llande information om produkter. WOM har ofta blivit fo?rklarad som den mest effektiva kommunikationsform na?r det kommer till att pa?verka konsumenter. Genom internet kan konsumenter pa? nya sa?tt ta del av opartisk produktinformation genom elektronisk Word-of-Mouth (eWOM), vilket a?r alla, positiva eller negativa, uttalanden av potentiella, nuvarande, eller fo?re detta kunder om en produkt eller ett fo?retag, som a?r tillga?ngligt fo?r en ma?ngd ma?nniskor eller institutioner via internet.Syftet med denna studie a?r att fo?rklara samband mellan faktorer kopplade till produkten, individen och eWOM samt hur konsumenter so?ker extern information i en eWOM-kontext. Faktorer kopplade till produkten a?r typ av produkt, vilket utgo?rs av so?kprodukter eller erfarenhetsprodukter, produktinvolvering, vilket utgo?rs av la?g-involverande och ho?g- involverande produkter samt olika sorters risk. Faktorer kopplade till individen a?r sociala band och en informationska?llas trova?rdighet och slutligen a?r faktorer kopplade till eWOM ett meddelandes volym, antal meddelanden, och valens, meddelandes natur. Studien a?r en kvantitativ studie som a?r genomfo?rd pa? studenter vid Umea? universitet via en fysiskt distribuerad enka?t. Enka?ten a?r konstruerad i fyra olika delar da?r vi sta?llt upp scenarion med tillho?rande pa?sta?enden fo?r att kunna fo?rklara studiens syfte.Studien visar att det existerar samband mellan faktorer kopplade till produkten, individen och eWOM samt hur konsumenter so?ker extern information i en eWOM-kontext. Fo?r samband mellan produktfaktorer och individfaktorer visade det sig att konsumenter i sto?rst utstra?ckning kommer att anva?nda sig av och fo?rlita sig pa? konsumentgenererad information ga?llande erfarenhetsprodukter vilket go?r det viktigt fo?r fo?retag att finnas och vara aktiva pa? olika typer av forum dit konsumenter va?nder sig i sin informationsso?kning. Fo?r samband mellan produktfaktorer och eWOM-faktorer visade det sig att konsumenter ta?nker pa? ba?de volym och valens i sto?rre utstra?ckning na?r det ga?ller erfarenhetsprodukter a?n vid informationsso?kning av so?kprodukter. Detta ger da? indikationer att fo?retag bo?r vara aktiva och synas pa? forum da?r konsumenter so?ker information om erfarenhetsprodukter. Slutligen ga?llande samband mellan individfaktorer och eWOM-faktorer visade det sig konsumenter i sin informationsso?kning kommer att va?nda sig till andra konsumenter, eWOM, och fo?rlita sig pa? denna information na?r de so?ker information om erfarenhetsprodukter samt att konsumenter ta?nker pa? ba?de volym och valens na?r de so?ker information. Det blir da?rfo?r a?terigen viktigt fo?r fo?retag att vara aktiva pa? olika internetsidor da?r konsumenter diskuterar olika produkter, speciellt da? det i denna studie visade sig att konsumenter fo?rlitar sig mer pa? information fra?n andra konsumenter. 

Författare

Johannes Eriksson André Nyström

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Företagsekonomi

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..