Sök:

Sökresultat:

424 Uppsatser om Multinationella företag - Sida 3 av 29

InternprissÀttning i svenska multinationella koncerner

Syftet med denna uppsats var inledningsvis att redogöra för de allmÀngiltiga internprissÀttningsmetoderna, motiven bakom dessa och undersöka vilka som anvÀnds av svenska multinationella koncerner. Avsikten var vidare att beskriva de kommande dokumentationskraven avseende internprissÀttning samt dess förvÀntade inverkan pÄ efterlevnaden av armlÀngdsprincipen och företagens strategi för koncernintern handel. Resultatet visade att interhandel frÀmst skedde med varor, men i viss mÄn Àven tjÀnster, varumÀrken och patent. Merparten av de tillfrÄgade anvÀnde sig företrÀdesvis av metoden rÄdande marknadsprissÀttning, dock förkom ocksÄ uppskattat marknadspris, sjÀlvkostnad samt sjÀlvkostnad plus vinstpÄlÀgg. HÀlften av de tillfrÄgade koncernerna var medvetna om den föreslagna förÀndringen av dokumentationskraven vid intern handel.

Strategi i vÀxande smÄföretag

Sma?fo?retagen sta?r fo?r en stor del av de svenska arbetstillfa?llena pa? dagens arbetsmarknad vilket a?r en intressant kontext att underso?ka pa? grund av deras bidrag till ett ha?llbart ekonomiskt samha?lle. Det finns en problematik inom strategiforskning da?r forskningen har fokuserat pa? sto?rre fo?retag vilket medfo?r att befintliga teorier och modeller inte a?r anpassade till sma?fo?retagens situation. Studien utreder strategi i va?xande sma?fo?retag utifra?n ett praktiskt perspektiv fo?r att sedan fo?rklara sma?fo?retagens strategiarbete med o?vergripande strategiteori fo?r att skapa en djupare fo?rsta?else av sma?fo?retagens strategiarbete Forskningen har resulterat i tre identifierade omra?desgrupper som pa?verkar hur strategi utformas och bedrivs i va?xande sma?fo?retag.

K2, K3 och bankerna : hur stor roll spelar utformningen pÄ redovisningen i kreditbeslutet?

Relationen mellan bank och fo?retag a?r av sto?rsta vikt fo?r den svenska samha?llsekonomins tillva?xt. Sedan a?rsskiftet 2013/2014 ma?ste alla svenska sma? och medelstora fo?retag ha valt vilket redovisningsregelverk de ska tilla?mpa; huvudalternativet K3 eller det fo?renklade K2. Av denna anledning har studien fokuserat pa? vilken effekt detta val har pa? relationen mellan bank och fo?retag, specifikt ur ett kvalitets- och informationsasymmetri-perspektiv i koppling till kreditbeslutet.

Teknologisk överföring inom joint ventures : En studie av den kinesiska fordonsindustrin

Syftet med denna studie har varit att undersöka de multinationella företagens ?tvingande joint venture-avtal? med de kinesiska tillverkarna, och hur det pÄverkar teknologisk överföring. Som metod för att samla in information valde uppsatsförfattaren att genomföra kvalitativa intervjuer, vilka var semi-strukturerade. Genom ett icke-sannolikhetsurval valdes tre företag ut för att delta i studien.Studiens slutsatser tyder pÄ förutsatt att den kinesiska regeringens krav pÄ joint venture-avtal reviderades eller helt slopades och de multinationella fordonstillverkarna dÀrmed fick valfri möjlighet till FDI, dÄ skulle det leda till att fÀrre företag ingÄr joint ventures med kinesiska tillverkare. Dessutom ökar incitamenten för de multinationella företagen att överföra teknologier till den kinesiska fordonsindustrin om de har möjligheten att fritt bestÀmma FDI, dÀremot Àr det ingen garanti för mer effektiva teknologier.

Sociala medier i marknadsföring : En studie av modebranschen och teknik- och industribranschen

SammanfattningSociala medier va?xer som marknadsfo?ringsverktyg och det a?r enligt forskare ett utma?rkt sa?tt fo?r fo?retag att skapa dialog och bygga relationer med sina kunder. Flera tidigare studier som behandlar sociala medier och dess effekter har genomfo?rts de senaste a?ren och det finns fortfarande ett stort intresse inom a?mnet. Det vi har valt att underso?ka a?r hur fo?retag idag anva?nder sig av sociala medier i sitt marknadsfo?ringsarbete, vi har a?ven valt att ja?mfo?ra tva? olika branscher fo?r att uto?ka kunskapen inom det redan utforskade omra?det.

Ledarskapsstrategier för multinationella projektgrupper : En kvalitativ studie av projektledares strategier för hantering av pluralism

I en tid nÀr globaliseringen ökar och det blir allt vanligare att organisationer anvÀnder multinationella projektteam, sÄ det finns goda skÀl att fördjupa sig i hur dessa team kan ledas pÄ bÀsta sÀtt. Syftet med den hÀr studien Àr att utforska hur projektledare tillÀmpar ledarskapsstrategier för att hantera och dra nytta av pluralismen i projekt med multinationella projektgrupper.Den teoretiska utgÄngspunkten för studien Àr de tre strategier för att leda multinationella team som identifierats av Chevrier (2003): lÄt-gÄ-ledarskap, relationsorientering och gemensam yrkes- eller organisationskultur. Grunddragen i de respektive strategierna Àr att lÀmna det upp till projektmedlemmarna att pÄ egen hand att överbrygga barriÀrerna; att frÀmja utveckling av relationer och ömsesidigt acceptabla rutiner; att förlita sig pÄ redan etablerade yrkes- eller organisationskulturer. Resultatet har Àven relaterats till bilden av norsk ledarstil i befintlig teori; en ledarstil som prÀglas av jÀmlikhet, kollektivism och konsensus. Det empiriska underlaget för studien har samlats in med hjÀlp av semistrukturerade kvalitativa intervjuer.

Konsten att presentera en dold tillga?ng : En studie om fo?retags rapportering av humankapital

Intresset fo?r att redovisa de ansta?llda som tillga?ng o?kar i takt med att kunskapsintensiva fo?retag blir allt fler. Na?r fo?retag vill visa denna immateriella tillga?ng fo?r intressenter saknas la?mpliga va?rderingsmetoder och rapporteringsstandarder. Vissa fo?retag kompletterar da?rfo?r a?rsredovisningen med en rapport da?r information om medarbetarna, humankapitalet, presenteras.

Revision och Kreditbetyg : Vilken betydelse har revision för kreditbetyget?

Titel: Efterfra?gan pa? revisionsbyra?ernas tja?nster fo?r fo?retag utan revisionsplikt. En studie om varfo?r revisions- eller ra?dgivningstja?nster efterfra?gas.Bakgrund: Revisionsplikten avskaffades fo?r de minsta fo?retagen i Sverige 2010. Ett motiv bakom denna laga?ndring var att de minsta fo?retagen skulle kunna fa? va?lja vilka revisions- och ra?dgivningstja?nster de har behov av.

Arbetsmetoder inom visuella effekter

Pipeline a?r na?got som det talas mycket om inom VFX produktion. Studien underso?ker arbetsmetoderna hos olika VFX fo?retag i England och Sverige. Fra?gor om hur fo?retagen arbetar i sin pipeline, vad en pipeline a?r samt vilka mjukvaror de va?ljer att arbeta med fo?r att fa? fram sina resultat sta?lls.

Miljöarbete- Scandic

Dagens globala marknad, samt antalet konkurrerande företag, gör att kunder krÀver nÄgonting mer Àn ñ€barañ€ en produkt. För att attrahera kunder krÀvs att ett vÀrde, utöver det funktionella, tillförs produkten eller tjÀnsten. Vid val av hotell spelar en mÀngd faktorer in, exempelvis pris och kvalité. För att tillföra ytterligare ett vÀrde till tjÀnsten, vÀljer en del hotellföretag att arbeta med miljöfrÄgor. Vi har i detta arbete undersökt om, och i sÄ fall hur, ett företags miljöarbete pÄverkar den kvalité företagskunder och affÀrsresenÀrer upplever. .

Stora företag : stort ansvar. En studie om Corporate Social Responsibility i multinationella företag, med exempel frÄn IKEA, SKF och H&M

Multinationella företag har i och med den ökade globaliseringen fÄtt större möjligheter att investera och etablera verksamhet i lÀnder i tredje vÀrlden. Företagen i dagens samhÀlle har en stor betydelse, och de förvÀntas ta ansvar för sin verksamhet, Àven dÄ det gÀller miljömÀssiga och sociala förhÄllanden. Studien syftar till att undersöka hur möjligheterna ser ut för multinationella företag att anta initiativ för miljömÀssiga och sociala dimensioner av sin verksamhet, ett sk CSR-arbete. Intervjuer med tre stora svenska företag, IKEA, SKF och H&M, har genomförts och ett antal dokument frÄn företagen har ocksÄ analyserats. Bland det som tycks vara av vikt för att kunna ha en hög ambition med ett CSR-arbete kan vi bl a notera att valet av konkreta verktyg för ansvarstagandet bör anpassas efter företagets kundbild och produktionsförhÄllanden.

Inkluderande partnerskap för lÄngsiktig utveckling? : En diskursanalys av hur bilder av vÀst kontra ?de andra? konstrueras och gestaltas i OECD dokument

Föreliggande uppsats syftar till att synliggöra hur diskursiva bilder kring utveckling och partnerskap gestaltas och konstrueras i tre dokument utgivna av Organisation of Economic Co-operation and Development. Ett sÀrskilt fokus riktas till hur relationer mellan OECD, multinationella företag och de utvecklingslÀnder företagen Àr verksamma i, gestaltas i dokumenten. Genom att synliggöra sÀrdrag i diskursen kring utveckling och partnerskap finns förhoppningen att se om och hur, utifrÄn ett postkolonialt perspektiv bilder av ?vÀst? kontra ?de andra? produceras..

Agilt RUP / Plandrivna Agila metoder : Hur arbetar företagen?

Inom systemutveckling anva?nds ett flertal olika arbetsmetoder. Da?ribland agila metoder som t.ex. XP, SCRUM, Kanban och plandrivna t.ex.

Belöningssystem i globala företag: Styrt frÄn ovan? En studie av svenska multinationella företag

Bakgrund och problem: Globaliseringen har gett upphov till en hÄrdare konkurrens mellan företag, vilket har lett mÄnga företag till att driva delar av sin verksamhet utomlands. I samband med flytt av verksamheten kommer Àven en del utmaningar, bland annat har individer frÄn olika lÀnder har olika behov. Detta gör att belöningssystemet bör konstrueras efter dessa skillnader. Det finns forskning som stödjer denna anpassning, men det finns Àven forskning som menar att det inte behövs. Huruvida detta fÄtt genomslag i multinationella företag kan dÀrför behöva undersökas.Syfte: Beskriva om och hur svenska multinationella företag anpassar belöningssystemen i sina utlÀndska dotterbolag.Metod: PrimÀrdatainsamlingen har bestÄtt av kvalitativa intervjuer som genomförts med fyra multionationella företag: SKF, Electrolux, Sandvik och Scania.

Theory of Constraints och Lean Production i High-mix Low-volume fo?retag

Konkurrensen i tillverkningsfo?retag o?kar sta?ndigt och detta medfo?r att det sta?lls ha?rda krav pa? produktkvalitet och fo?rma?gan att leverera produkter i tid. Fo?r att fo?retag ska kunna na? upp till dessa ma?l kra?vs utveckling och sta?ndiga fo?rba?ttringar i takt med den va?xande marknaden. Detta uppna?s pa? olika sa?tt men ett vanligt sa?tt a?r att arbeta med fo?rba?ttringsmetodiker.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->