Sök:

Att hitta den bättre vägen

En studie om hur svenska tillväxtföretag arbetar med innovation.


Gasellfo?retag utna?mns i Sverige av Dagens Industri (2010) och enligt Glenberg (2008) som lyfter statistik fra?n Bolagsverket har 25 procent utav gasellerna lagts ner inom sex a?r. Gjerlov och Guenther (2012) menar att snabb tillva?xt kan leda till interna hinder och kompetensbrist vilket kan fa? katastrofala konsekvenser. Ceylan (2013) och Wickham (2006) menar att innovation kan ses som en strategi fo?r o?kad tillva?xt hos fo?retag. Fo?rfattaren menar a?ven att innovation a?r en avgo?rande faktor om fo?retag ska erha?lla en fortsatt tillva?xt i dagens ha?rt konkurrensutsatta fo?retagsklimat. Det finns mycket forskning kring begreppet innovation och dess pa?verkan pa? tillva?xt. Det saknas dock forskning om hur svenska fo?retag som haft en ho?g och kontinuerlig tillva?xt arbetat med innovation. Vi vill med denna studie da?rmed bidra med att visa hur svenska tillva?xtfo?retag arbetar med innovation.Innovationsbegreppet har brutits ner till flertalet underkategorier sa? som; marknadsfo?ringsinnovation, produkt- och serviceinnovation, processinnovation, teknologisk innovation, inkrementell innovation, radikal innovation, na?tverksinnovation och organisationinnovation.Vi har gjort en kvalitativ flerfallsstudie pa? tre fo?retag fra?n Ahrens lista. Genom semi- strukturerade telefonintervjuer da?r respondenterna varit anonyma har vi samlat in empirisk data hur svenska tillva?xtfo?retag arbetat med innovation. Vi har en abduktiv ansats da? vi fyllt pa? med ny teori efter intervjuerna fo?r att bidra till va?r studie. Vi anva?nder oss utav en beskrivande underso?kningsdesign da? vi vill ge la?saren respondenternas bera?ttelse om fo?retagets tillva?xt. Fo?r att go?ra materialet hanterbart har det delats in i innovationsbegreppet underrubriker.Tre svenska tillva?xtfo?retag har blivit intervjuade hur de klarat av en ho?g och la?ngsiktig tillva?xt. Sedan har vi analyserat fram hur de arbetat med innovation. Svenska tillva?xtfo?retag har arbetat med marknadsfo?ringsinnovation, produkt- och serviceinnovation, processinnovation, inkrementell innovation, organisationsorganisation och na?tverksinnovation. Hur fo?retagen arbetat med dessa innovationstyper kan la?sas i va?r slutsats i denna rapport. 

Författare

Joakim Hedström Henrik Thuresson Emil Jansson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..