Sök:

Sociala medier i marknadsföring

En studie av modebranschen och teknik- och industribranschen


SammanfattningSociala medier va?xer som marknadsfo?ringsverktyg och det a?r enligt forskare ett utma?rkt sa?tt fo?r fo?retag att skapa dialog och bygga relationer med sina kunder. Flera tidigare studier som behandlar sociala medier och dess effekter har genomfo?rts de senaste a?ren och det finns fortfarande ett stort intresse inom a?mnet. Det vi har valt att underso?ka a?r hur fo?retag idag anva?nder sig av sociala medier i sitt marknadsfo?ringsarbete, vi har a?ven valt att ja?mfo?ra tva? olika branscher fo?r att uto?ka kunskapen inom det redan utforskade omra?det. Vi har da?rfo?r valt att se pa? modebranschen och teknik- och industribranschen fo?r att utreda om det finns skillnader mellan dessa na?r det kommer till arbetet med sociala medier. Fo?r att underso?ka detta sa? har vi anva?nt oss av kvalitativa intervjuer med fyra fo?retag inom modebranschen och fyra fo?retag inom teknik- och industribranschen. Vi har anva?nt oss av prima?rka?llor och sekunda?rka?llor, da?r va?ra prima?ra ka?llor utgo?rs av va?ra kvalitativa intervjuer och va?ra sekunda?ra ka?llor a?r ha?mtade ur tryckta ka?llor och elektroniska ka?llor. Resultatet vi fick har lett oss fram till slutsatsen att modebranschen kan dra sto?rre nytta av att anva?nda sig av sociala medier da? de fyra fo?retag vi intervjuat sa?ljer en produkt, till skillnad fra?n de fyra fo?retag vi intervjuat inom teknik- och industribranschen som a?r tja?nstefo?retag. Modebranschen ser sociala medier som en mer naturlig del av marknadsfo?ringen, medan teknik- och industribranschen a?r mer traditionell och anva?nder sociala medier mer fo?r att utveckla sin relationsmarknadsfo?ring och a?ven som en kundtja?nstkanal. Modebranschen arbetar mycket med bloggar, kampanjer och ta?vlingar medan teknik- och industribranschen arbetar mycket med rekrytering via sociala medier. Ba?da branscher ser sociala medier som en o?kande trend och fo?rsta?r vikten av att synas i de forum da?r deras kunder verkar.

Författare

Minea Carlander Minna Moisio

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..