Sök:

Strategi i växande småföretag


Sma?fo?retagen sta?r fo?r en stor del av de svenska arbetstillfa?llena pa? dagens arbetsmarknad vilket a?r en intressant kontext att underso?ka pa? grund av deras bidrag till ett ha?llbart ekonomiskt samha?lle. Det finns en problematik inom strategiforskning da?r forskningen har fokuserat pa? sto?rre fo?retag vilket medfo?r att befintliga teorier och modeller inte a?r anpassade till sma?fo?retagens situation. Studien utreder strategi i va?xande sma?fo?retag utifra?n ett praktiskt perspektiv fo?r att sedan fo?rklara sma?fo?retagens strategiarbete med o?vergripande strategiteori fo?r att skapa en djupare fo?rsta?else av sma?fo?retagens strategiarbete Forskningen har resulterat i tre identifierade omra?desgrupper som pa?verkar hur strategi utformas och bedrivs i va?xande sma?fo?retag. Omra?desgrupperna process, pa?verkan och utfall bildar tillsammans en fo?renklad modell fo?r hur det partiska strategiska arbetet ser ut bland underso?kta sma?fo?retag. Process utgo?rs av de interna processer som genomfo?rs fo?r att skapa strategin, pa?verkan utgo?rs av interna och externa faktorer som har pa?verkan pa? strategiarbetet och utfall a?r resultatet av det strategiska arbetet. Modellen visar en fo?renklad bild av sma?fo?retagarnas praktiska strategiarbete.

Författare

Hampus Hellström Pettersson Martina

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Kultur och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..