Sökresultat:
185 Uppsatser om Miljöskildringar - Sida 5 av 13
Vem försvarar demokratin? En exempelsamling frÄn en myndighet dÀr e-posten och diarieföringen har granskats
Syftet med denna uppsats Ă€r att undersöka om de grundlĂ€ggande förmĂ„gorna Ă€r relevanta Ă€ven i en anti-terrorist operation, dĂ„ förmĂ„gorna hittills varit ett begrepp inom mellanstatliga konflikter. För att besvara detta anvĂ€nds tvĂ„ frĂ„gestĂ€llningar:? Ăr de grundlĂ€ggande förmĂ„gorna relevanta för denna typ av operationer?? Vilken eller vilka av de grundlĂ€ggande förmĂ„gorna lĂ„g till grund för framgĂ„ng/misslyckande i operationen?Studien genomförs som en jĂ€mförande fallstudie dĂ€r fyra operationer av militĂ€r och polisiĂ€r karaktĂ€r analyseras utifrĂ„n de grundlĂ€ggande förmĂ„gorna. Data erhĂ„lls genom textanalys av historiska skildringar som avhandlar respektive operation.Resultatet av studien visar att de grundlĂ€ggande förmĂ„gorna Ă€r relevanta för anti-terrorist operationer och tillĂ€mpningen av dem kan bestĂ€mma utfallet av operationen. De förmĂ„gor som lĂ„g till grund för en lyckad eller misslyckad operation Ă€r verkan, skydd, und/info och ledning..
Skola i förÀndring
Sverige fick i augusti 2011 en ny lÀroplan som det runt om pÄ skolorna satsats enormt mycket tid och resurser pÄ att implementera. VÄrt syfte med undersökningen Àr att visa hur den nu genomförda skolreformen mottagits och förankrats hos nÄgra rektorer och lÀrare pÄ tre olika skolor. Vi har valt att rikta vÄra forskningsfrÄgor mot tre omrÄden, styrdokumenten, implementeringsprocessen och professionen.
Som teoretisk bakgrund har vi bland annat anvÀnt oss av det lÀroplansbetÀnkande (SOU 2007:28) som ligger till grund för reformeringen av skola 2011 och analyserat vÄr empiri utifrÄn bÄde den kritik och de förslag pÄ förÀndringar som ges i denna samt utifrÄn relevant forskning rörande skolutveckling och implementering. Vi valde att anvÀnda oss utav kvalitativa forskningsintervjuer som metod dÄ vi ville fÄ fram individuella skildringar och upplevelser av vÄra informanter. Resultatet visade att reformen förankrats likartat för lÀrarna respektive rektorerna men att det finns en skillnad mellan grupperna vad gÀllande deras syn pÄ sin framtida profession.
K?nsrelaterat v?ld bland kvinnor i g?ngkriminella milj?er
Although gang violence has gained much attention in Swedish media in recent years, women
in gang environments remain unexplored. Recently the Swedish Gender Equality Agency
(J?mst?lldhetsmyndigheten) published a report in March 2024 showing that women are being
sexually exploited in gang environments, and the report has brought attention to women in
gangs. This study examines gender-based violence in gang environments in Sweden. The aim
of this study is to examine how intimate relationships with men in gang environments affect
womens? agency to enter and leave gangs.
Trygga v?rdnadshavare f?r trygga barn
Enligt l?roplanen ?r det arbetslagets ansvar att se till att en god introduktion erbjuds till barn och familj. V?rdnadshavarna ska ?ven f? m?jlighet till delaktighet i verksamheten samt att ett gott samarbete m?jligg?rs mellan parterna. Syftet med unders?kningen ?r att genom v?rdnadshavares erfarenheter och uppfattningar bidra med ?kad kunskap och f?rst?else f?r hur trygghet skapas under barnets introduktion tillsammans med v?rdnadshavare och pedagoger.
Ingen har kraften att flyta sjÀlv : en kvalitativ studie om att klara sig trots en ogynnsam uppvÀxtmiljö
Studien syftade till att identifiera hur författarna till tre sjÀlvbiografier beskriver olika risk- och skyddsfaktorer i deras uppvÀxtmiljö, för att kunna tolka vad som kan ha bidragit till att de har klarat sig. I studien anvÀndes en kvalitativ metod och den vetenskapsfilosofiska positionen var hermeneutisk. Tre sjÀlvbiografiska skildringar fungerade som empiriskt underlag i studien. En narrativ analys anvÀndes för att fÄ tillgÄng till författarnas subjektiva upplevelser av att vÀxa upp i en ogynnsam miljö. Den teoretiska konstruktionen utgick ifrÄn ett utvecklingsekologiskt perspektiv och ett salutogent perspektiv.
Genus, IT och Skolan : En studie om relationen mellan genus och informationsteknologi pÄ ett svenskt gymnasium
Denna uppsats analyserar hur genus gestaltas i fantasyserien Game of Thrones. Analysen a?r baserad pa? tva? kvinnliga gestalters skildringar i den fo?rsta sa?songen av teveserien. De tva? valda karakta?rerna, Daenerys Targaryen och Arya Stark, analyseras och ja?mfo?rs med Yvonne Hirdmans genuskontraktsteori och Paulina de los Reyes och Nina Lykkes intersektionalitets begrepp men a?ven med Maria Nikolajevas schema om hur manligt och kvinnligt gestaltas i littera?ra texter.
BESTRAFFA ELLER BEL?NA? En kvantitativ studie om milj?politik och v?ljarbeteende
A possible explanation for the inability of the governments of the world to implement
necessary environmental policies is that they are worried of being punished by voters for
implementing too forceful policies. But do voters actually punish governments that
implement more stringent environmental policies? Few studies have explored this question
directly. Parts of the literature on environmental policy and public opinion indicate that voters
would predominantly reward governments that implement more stringent environmental
policies, while other parts indicate that voters would predominantly punish them. It is also
possible that voters punish governments that implement more stringent environmental
policies in some contexts, but reward them in others.
Samlingens betydelse i förskolan : Pedagogers uppfattning kring fenomenet samling i förskolans verksamhet
Denna uppsats analyserar hur genus gestaltas i fantasyserien Game of Thrones. Analysen a?r baserad pa? tva? kvinnliga gestalters skildringar i den fo?rsta sa?songen av teveserien. De tva? valda karakta?rerna, Daenerys Targaryen och Arya Stark, analyseras och ja?mfo?rs med Yvonne Hirdmans genuskontraktsteori och Paulina de los Reyes och Nina Lykkes intersektionalitets begrepp men a?ven med Maria Nikolajevas schema om hur manligt och kvinnligt gestaltas i littera?ra texter.
FrÄn Doktorns spalt till SÄ fÄr du hetare sex! - en studie om framstÀllningen av sexualsynen i tidskriften Vecko-Revyn 1955-2005
Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om sexualsynen i Vecko-Revyn under perioden 1955-2005 följer samma förÀndring som har intrÀffat i sexualsynen i samhÀllet enligt en för studien sammansatt analysmodell. Med hjÀlp av den hermeneutiska metoden har kÀllmaterialet, som bestÄr av artiklar och spalter frÄn Vecko-Revyn frÄn 1955-2005, analyserats. Den teoretiska utgÄngspunkten bestÄr Lennerheds, Sandströms, Bergenheims och McLarens teoretiska skildringar av sexualsynen, vilka Àr sammansatta i en för studien aktuell analysmodell. Slutsatsen visar att Vecko-Revyns sexualsyn följde förÀndringen i samhÀllets sexualsyn i olika grad under de olika decennierna. Den mÄngfasetterade bilden av Vecko-Revyns sexualsyn som framtrÀder i det undersökta materialet visar att Vecko-Revyns Äsikter i vissa fall var mer liberala Àn samhÀllets medan de i andra fall var mer konservativa.
PERSONCENTRERADE VIRTUELLA PATIENTFALL ? EN V?G ATT ST?RKA PATIENTS?KERHET? En kvalitativ pilotstudie
Bakgrund: H?lso-och sjukv?rden ?r h?rt belastade verksamheter med otillr?ckliga
personalresurser vilket kan f? konsekvenser f?r sjuksk?terske- och l?karstudenters m?jlighet
att tr?nas i kliniska f?rdigheter och uppn? sina l?randem?l under den verksamhetsf?rlagda
utbildningen (VFU). Genom att anv?nda Personcentrerade Virtuella Patientfall (PVP) i
undervisningen ges studenter m?jlighet att tr?na p? sina kommunikativa och kliniska
f?rdigheter i en trygg milj? utifr?n deras olika f?ruts?ttningar, men mer kunskap om studenters
upplevelser av detta nya pedagogiska verktyg beh?vs.
Syfte: Syftet ?r att beskriva studenters upplevelser av PVP och dess anv?ndbarhet i l?randet av
kliniska f?rdigheter.
Metod: En kvalitativ studie med induktiv ansats anv?ndes. En fokusgruppintervju med fem
deltagare utf?rdes och materialet analyserades utifr?n tematisk inneh?llsanalys.
Resultat: Tv? huvudteman och sex underteman identifierades.
Erfarenheter av abort ? mÀn och kvinnors skildringar : En litteraturstudie
Den nuvarande svenska abortlagen infördes 1975. Lagen innebĂ€r att kvinnan har rĂ€tt att avbryta graviditeten fram till vecka 18. Ă
r 2006 genomfördes totalt 36 045 aborter. Litteraturstudiens syfte var att beskriva mÀn och kvinnors upplevelser i samband med abort. Studien baserades pÄ totalt Ätta vetenskapliga artiklar.
Mediepresentationer av vÄld : En studie om faser, utifrÄn fallet Breivik
Idenna studie har vi undersökt hur massmedier presenterat vÄldshandlingar övertid. Det som vi undersökt Àr om det finns urskiljbara faser i massmedialapresentationer av vÄldshandlingar. Vi har utgÄtt frÄn fallet Breivik och Norgeattentatet2011, som vi menar Àr ett mediebelyst fall som kan kasta ljus över andravÄldshandlingar. Vi har anvÀnt oss av Grundad Teori som kvalitativ metod och analyseratsammanlagt 80 stycken tidningsartiklar hÀmtade frÄn Aftonbladet, Expressen,Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Resultatet visar att det finns urskiljbarafaser och dessa faser har vi benÀmnt som:Det ofattbara, Kollektiv bearbetningfrÄn det ofattbara, Det ofattbarapolitiseras och Det ofattbara blir enreferens.
Diskussion om förskolans samling : En litteraturstudie som skildrar samlingen i tidningen Förskolan
Syftet med denna studie Àr att undersöka och analysera hur samlingen framstÀlls i tidningenFörskolan och hur dessa skildringar kan relateras till ett av förskolans uppdrag dÀr omsorg,fostran och lÀrande ska bilda en helhet. Vi har anvÀnt oss av en litteraturstudie i form av entextanalys dÀr vi undersökt och analyserat artiklar i tidningen Förskolan efter införandet avförskolans lÀroplan 1998. Vi anvÀnde oss av ett analysschema dÀr vi förtydligade innebördenav begreppen omsorg, fostran och lÀrande. Resultatet i tidningen Förskolan visar att i samlingen sker det mer fostran och lÀrande Ànomsorg. Sammanfattningsvis beskrivs samlingen i artiklarna som en daglig Äterkommandeaktivitet som innehÄller lÀrande i mÄnga olika former, medan fostran sker mer indirekt.LÀrande i samlingen utgörs till stor del av sprÄkutveckling och matematik. Fostran relaterastill socialisering dÀr samlingen fungerar som ett skolförberedande moment.
Anv?ndning av bildst?d i f?rskolan
Studien unders?ker den allm?nna anv?ndningen av den alternativa kompletterande kommunikationsformen (AKK) bildst?d p? tv? olika f?rskolor. Syftet med studien ?r att unders?ka hur bildst?d i den fysiska milj?n p?verkar kommunikationen p? f?rskolan s?v?l som mellan barn och vuxen, och barn till barn. Metoden f?r studien ?r observation, och det valdes f?r att g?ra en kvalitativ studie som visar hur det egentligen ?r p? f?rskolan f?r att f? ett s? sanningsenligt resultat som m?jligt.
Den hegemoniska demokratin? : En studie av demokrati- och diktaturdiskurserna i historielÀroböcker
Eftersom skolan har ett demokratiuppdrag som ska genomsyra hela verksamheten var det dÀrför relevant att studera hur lÀroböckers innehÄll speglar detta. Syftet med undersökningen har varit att studera hur demokrati- och diktaturdiskursen framstÀlls i fyra historielÀroböcker för gymnasiet. FrÄgestÀllningarna som lÄg till grund för undersökningen var: Hur framstÀlls demokratidiskursen? Hur framstÀlls diktaturdiskursen? Hur ser relationen dem emellan ut? För att besvara dessa frÄgestÀllningar genomfördes en diskursanalys av lÀroböckernas 1900-talshistoria och fram till idag. Undersökningsmaterialet utgjordes av fyra historielÀroböcker för gymnasiet som var framstÀllda för Lgy11 och kursen Historia 1b 100 p.Genom att undersöka förutbestÀmda nodalpunkter faststÀlldes ekvivalenskedjor som tillsammans utgjorde teman i diskurserna.