Sök:

Sökresultat:

187 Uppsatser om Miljöskildringar - Sida 6 av 13

Den hegemoniska demokratin? : En studie av demokrati- och diktaturdiskurserna i historielÀroböcker

Eftersom skolan har ett demokratiuppdrag som ska genomsyra hela verksamheten var det dÀrför relevant att studera hur lÀroböckers innehÄll speglar detta. Syftet med undersökningen har varit att studera hur demokrati- och diktaturdiskursen framstÀlls i fyra historielÀroböcker för gymnasiet. FrÄgestÀllningarna som lÄg till grund för undersökningen var: Hur framstÀlls demokratidiskursen? Hur framstÀlls diktaturdiskursen? Hur ser relationen dem emellan ut? För att besvara dessa frÄgestÀllningar genomfördes en diskursanalys av lÀroböckernas 1900-talshistoria och fram till idag. Undersökningsmaterialet utgjordes av fyra historielÀroböcker för gymnasiet som var framstÀllda för Lgy11 och kursen Historia 1b 100 p.Genom att undersöka förutbestÀmda nodalpunkter faststÀlldes ekvivalenskedjor som tillsammans utgjorde teman i diskurserna.

?Jag visste inte att förkunskaperna innebar att man mÄste vara svensk : -tre flersprÄkiga ungdomar berÀttar om sin sprÄk- och identitetsutveckling

VÄrt syfte med den hÀr uppsatsen Àr att ta reda pÄ hur flersprÄkiga ungdomar ser pÄ sin flersprÄkighet i förhÄllande till sin sprÄk- och identitetsutveckling. I vÄra undersökningar har vi utgÄtt frÄn tre flersprÄkiga ungdomars berÀttelser om sina upplevelser kring sin sprÄk- och identitetsutveckling under sin skoltid. Genom anvÀndningen av livsberÀttelser som metod har vi fördjupat oss i och fÄtt större förstÄelse för deras livssituation. Deras berÀttelser har berikat vÄr syn pÄ flersprÄkighetens komplexa mening, vilket innefattar kultur, sprÄk och identitet. Vi har uppnÄtt vÄrt syfte genom att frÄgan besvarats utifrÄn ungdomarnas berÀttelser.

"I just wanna wear this dress" : En studie av hur kvinnor portrÀtteras i reality-serien The Hills

Denna uppsats syftar till att kvalitativt undersöka hur kvinnor portrÀtteras i femutvalda avsnitt av The Hills (MTV), med fokus pÄ deras beteende och upptrÀdande ifrÄgor som karriÀr, utseende och relationer till mÀn. Detta undersöks med hjÀlp av ettanalysschema som har utformats utifrÄn Keith Selbys och Ron Cowderysanalysmodell för att studera television. Undersökningen vilar pÄ en genusteoretisk grund och teorier som anvÀnds Àr blandannat R.W. Connells hegemoniska maskulinitet, Yvonne Hirdmans genuskontrakt,Laura Mulveys ?the male gaze? och en vidare utveckling av Foucaults teori om ?thepanopticon?. Detta kompletteras med forskning av bland annat Rosalind Gill, AngelaMcRobbie och Hillevi Ganetz. I min analys framkommer att det förekommer vÀldigt fÄ skildringar av kvinnor varsbeteende utmanar en traditionell syn pÄ kvinnligt uppförande.

Musik i grundskolan och förskoleklass som ett pedagogiskt verktyg

Denna studie undersöker Amigos tres (2010), en lÀrobok i spanska som frÀmmande sprÄk för den svenska grundskolan. Syftet Àr att fÄ kunskap om hur genus skildras och i vilken utstrÀckning könsroller skiljer sig frÄn normer och stereotyper, funktioner och lÀgen mellan könen. Fokus har Àven varit pÄ vilka sammanhang manliga och kvinnliga karaktÀrer finns, i vilken utstrÀckning och pÄ vilket sÀtt beskrivningarna skiljer sig frÄn den stereotypa bilden av manligt och kvinnligt. En kvalitativ textanalys har gjorts. Den teoretiska utgÄngspunkten har varit frÄn Yvonne Hirdmans (2012) teori om manligt och kvinnligt, och Maria Nikolajevas (1998) forskning om egenskaperna som ofta tillskrivs flickor och pojkar.

Det stora ovÀsendet : en analys av barnvittnenas BlÄkulla skildringar

Den hĂ€r uppsatsen handlar om trolldomsprocesserna pĂ„ 1670-talet. Fokus ligger pĂ„ barvittnenas vittnesmĂ„l om deras fĂ€rder till BlĂ„kulla och vistelsen dĂ€r.Avsikten Ă€r att utifrĂ„n dessa berĂ€ttelser skapa en bild inte bara utav barnens situation utan ocksĂ„ familjens. Jag anvĂ€nder mig av fenomenologiska metoder. Hypotesen Ă€r att konflikter ocksĂ„ kan uppstĂ„ och finna grogrund i nĂ€ra förhĂ„llanden om rĂ€tt förutsĂ€ttningar finnes.I min undersökning anvĂ€nder jag material, i form av, protokoll, frĂ„n domstolar i Dalarna, Ångermanland, VĂ€sterbotten och GĂ€strikland. Undersökningen Ă€r dĂ€rmed begrĂ€nsad till det svenska riket.VittnesmĂ„len var ofta stereotypa och likartade till sin karaktĂ€r Ă€ven om det finns viss diskontinuitet.

Secondhandapparnas dilemma: milj?hj?ltar eller konsumtionsdrivare. Analys av secondhandappars inverkan p? unga vuxna kvinnors konsumtion

This thesis examines how marketing by secondhand apps affects young adult women's consumption habits, investigating whether these platforms promote or counteract overconsumption. While the secondhand market is considered more sustainable than buying new, these apps may still encourage overconsumption. The study focuses on the marketing strategies of three major secondhand apps in Sweden: Tradera, Sellpy, and Vinted, analyzing their impact on consumer behavior using the AIDA model (Attention, Interest, Desire, Action). Based on qualitative interviews with eleven women aged 20-27 and the authors observations of the apps marketing activities, the study finds that secondhand apps often emphasize environmental benefits and makes secondhand shopping accessible and appealing. However, the marketing tactics used by these apps, including frequent push notifications, targeted advertisements, and influencer collaborations, may lead to increased consumption. Overconsumption causes significant environmental damage, and while the secondhand market can mitigate these effects by extending the lifecycle of items, the emphasis on convenience end environmental benefits can inadvertently encourage more consumption. The study concludes that secondhand apps play a complex role in consumer behavior, balancing the potential for sustainability with the risk of promoting overconsumption.

En kvalitativ studie om anv?ndning av estetiska uttrycksformer f?r barns spr?kutveckling

Denna studie syftar till att bidra till kunskap om hur f?rskoll?rares anv?ndning av estetiska uttrycksformer fr?mjar barns semitiska spr?kutveckling. Forskningen utforskar tre centrala fr?gor relaterade till anv?ndningen av estetiska uttrycksformer i f?rskolans verksamhet. F?r det f?rsta unders?kas hur iscens?tts estetiska uttrycksformer i f?rskolans verksamhet.

Svenska turisters upplevelse av lidande och tröst i samband med tsunamikatastrofen : en litteraturstudie

Traumatiska hÀndelser som naturkatastrofer kan orsaka lidande. En person som lider kan vara i behov av tröst. Varje mÀnniska och hennes upplevelse av lidande och tröst Àr unik, men genom att ta lÀrdom av mÀnniskors levda erfarenheter av lidande och tröst under tsunamikatastrofen kan förstÄelsen för dessa fenomen ökas. Denna kunskap Àr vÀrdefull Àven för sjuksköterskor som inte möter patienter som överlevt en naturkatastrof. Syftet med studien var att genom en kvalitativ litteraturstudie beskriva svenska turisters upplevelse av lidande och tröst i samband med tsunamikatastrofen i Thailand 2004.

Stereotyper och normbrytningar : En studie av en lÀrobok i spanska som frÀmmande sprÄk, Amigos, ur ett genusperspektiv

Denna studie undersöker Amigos tres (2010), en lÀrobok i spanska som frÀmmande sprÄk för den svenska grundskolan. Syftet Àr att fÄ kunskap om hur genus skildras och i vilken utstrÀckning könsroller skiljer sig frÄn normer och stereotyper, funktioner och lÀgen mellan könen. Fokus har Àven varit pÄ vilka sammanhang manliga och kvinnliga karaktÀrer finns, i vilken utstrÀckning och pÄ vilket sÀtt beskrivningarna skiljer sig frÄn den stereotypa bilden av manligt och kvinnligt. En kvalitativ textanalys har gjorts. Den teoretiska utgÄngspunkten har varit frÄn Yvonne Hirdmans (2012) teori om manligt och kvinnligt, och Maria Nikolajevas (1998) forskning om egenskaperna som ofta tillskrivs flickor och pojkar.

Genusanalys av tvÄ kvinnliga karaktÀrer i fantasyserien Game of Thrones : "Fantasy is hardly an escape from reality. It's a way of understanding it." (Lloyd Alexander)

Denna uppsats analyserar hur genus gestaltas i fantasyserien Game of Thrones. Analysen a?r baserad pa? tva? kvinnliga gestalters skildringar i den fo?rsta sa?songen av teveserien. De tva? valda karakta?rerna, Daenerys Targaryen och Arya Stark, analyseras och ja?mfo?rs med Yvonne Hirdmans genuskontraktsteori och Paulina de los Reyes och Nina Lykkes intersektionalitets begrepp men a?ven med Maria Nikolajevas schema om hur manligt och kvinnligt gestaltas i littera?ra texter.

Kompetensbrist : SamhÀllsdialogens skildringar

Denna studie handlar om att kunskap om arbetsmarknaden konstrueras i en stÀndigt pÄgÄende retoriskt process och om att vissa konstruktioner under en tid accepteras som reella och dÀrför inte ifrÄgasÀtts i nÄgon egentlig utstrÀckning. Studien handlar vidare om den potentiella möjligheten att en diskursanalys med tillhörande dekonstruktion av de försanthÄllna konstruktionerna kan ge ökad kunskap. Syftet med studien har dÀrför mer konkret handlat om att skildra hur samhÀllsdialogen förklarar rÄdande kompetensbrist, tydliggöra förklaringarnas likheter och/eller olikheter samt ifrÄgasÀtta förklaringarnas sanningsansprÄk. Ett syfte som resulterat i en insikt i att kompetensbristen kan sÀgas handla om att individen antingen saknar rÀtt utbildning, rÀtt erfarenhet eller bÄde och, att kompetens Àr möjlig att lÀra, samt, att ansvaret för att arbetskraften rustas med kompetens, till övervÀgande del, anses Äligga samhÀllet. Resultatet har vidare pÄvisat att organisationernas uttalade kompetensbrist framstÄr som motsÀgelsefull dÄ Äsikten att rÀtt kompetens Àr synonymt med rÀtt erfarenhet inte alls Àr förenlig med den bild som förekommande forskningen ger av rÀtt kompetens och att studiens slutsats dÀrför blivit dels att den pÄtalade kompetensbristen snarare handlar om en medveten maktpositionering frÄn arbetsgivarnas sida Àn om en reell kompetensbrist, samt, att den positioneringen kommer att fortgÄ sÄ lÀnge den inte ifrÄgasÀtts..

SÄ fÄ ord, sÄ mycket dumheter : en kritisk granskning av svenska gymnasieböckers skildringar av marxistisk idétradition

Denna uppsats innehÄller en kvalitativ analys av ett antal lÀroboksskildringar av den marxistiska idétraditionen i svenska gymnasielÀroböcker i historia, samhÀllskunskap och religion. Undersökningen analyserar hinder för elevens förstÄelse av den marxistiska idétraditionen utifrÄn frÄgestÀllningarna om i vilken grad texterna pÄ ett upplysande och rÀttvisande sÀtt skildrar den idétraditionen förstÄdd utifrÄn marxisters sjÀlvbild. Denna sjÀlvbild representeras av ett antal utvalda marxistiska auktoriteter. Slutsatser som kan dras utifrÄn analysen Àr att pÄtagliga brister finns i de flesta av de undersökta texterna bÄde i avseende pÄ hur upplysande och rÀttvisande deras beskrivningar Àr. MÄnga missvisande framstÀllningar av idéer samt felaktiga förklaringar och brukanden av olika begrepp gör att mÄnga texter pÄ flera punkter inte kan sÀgas ge en rÀttvisande skildring.

Min man frÄn Mellanöstern : - en religionsvetenskaplig analys av tvÄ skildringar om blandÀktenskap

MÄste det nödvÀndigtvis vara invecklat och svÄrt med interkulturella relationer? InnebÀr kÀrleksrelationer över grÀnserna mer komplikationer Àn andra förhÄllanden dÀr man delar kultur, religion och etnicitet? Det finns uppenbarligen mÄnga mÀnniskor som fattar tycker för varandra oavsett nationalitet och tro, men i flera skönlitterÀra romaner skildras en bild av att det Àr mer eller mindre omöjligt att fÄ ett sÄdant förhÄllande att fungera. Jag vill dock gÀrna fortsÀtta att tro att kÀrleken beror mer pÄ en sorts personkemi och attraktion mÀnniskor emellan, nÄgot som man inte direkt kan sÀtta fingret pÄ men som ÀndÄ finns dÀr. I min uppsats skildrar och analyserar jag tvÄ populÀra och spridda romaner för att ta reda pÄ vilken bild som framstÀlls nÀr det gÀller kÀrleken mellan en mörkhyad muslimsk man och en vit kristen kvinna. I diskussionen redogör jag för mina egna tankar och Äsikter om romanerna, samt beskriver hur jag tror de pÄverkar mÀnniskor som tar del av dem genom bok eller film.

DeltidsutvÀrdering av projektet Athena : En enkÀtstudie om invandrarkvinnors hÀlsa

Syftet med studien var att undersöka tonÄringar och förÀldrars uppfattning om vad en bra familj Àr. Genom kvalitativ metod med en induktiv utgÄngspunkt har tonÄringar och förÀldrars beskrivning av Àmnet undersökts. 100 deltagare har skriftligt berÀttat vad en bra familj Àr för dem. 50 tonÄringar har författat en uppsats, 10 av dessa var 18 Är och 40 var 13 Är. 50 förÀldrar, med barn i motsvarande Älder har som en del i en enkÀt svarat pÄ samma öppna frÄga.

Inkludering av kulturell m?ngfald i fritidshem: En studie om anv?ndningen av leksaker och b?cker

Denna studie har som syfte att unders?ka anv?ndningen av b?cker och leksaker i fritidshemmet f?r att skapa en inkluderande l?rmilj? med fokus p? interkulturella relationer. F?r att uppn? att svara p? det syftet har vi arbetat efter f?ljande fr?gest?llningar: - P? vilket s?tt bidrar materialval s?som b?cker och leksaker till att fr?mja f?rst?else f?r m?ngkulturalitet p? fritidshemmet? - Hur arbetar l?rare p? fritidshemmet bland annat genom b?cker och leksaker f?r att skapa en inkluderande l?rmilj?? F?r att besvara dessa fr?gest?llningar har vi bes?kt tre skolor i V?stra G?talands L?n d?r vi gjort en inventering av material p? fritidshemmets verksamheter, intervjuat sex stycken verksamma l?rare och sedan gjort en kvantitativ redovisning p? b?cker. F?r att analysera v?r insamlade data har vi utg?tt fr?n tv? olika teorier; sociokulturella och interkulturella perspektiven. I studien har vi kommit fram till tre huvudsakliga teman: 1.

<- FöregÄende sida 6 NÀsta sida ->