Sök:

Sökresultat:

2095 Uppsatser om Makt bemötande - Sida 6 av 140

Pedagogers tankar om barns medinflytande i förskolan

Pedagogers tankar om barns medinflytande i förskolan Elisabeth Bergstrand Annika Lenander Bergstrand, E. & Lenander, A. Pedagogers tankar om barns medinflytande i förskolan. [The educationalists thoughts about children?s participation in preschool] Malmö: LÀrarutbildningen, Malmö högskola. Enligt lÀroplanen för förskolan, Lpfö 98, skall förskolan i sin verksamhet medverka till att barnen tillÀgnar sig de demokratiska principer som vÄrt samhÀlle vilar pÄ.

HÄrd eller mjuk, varför inte lite av varje ? En studie om kombinationen av modernt och traditionellt ledarskap sett ur personalens synvinkel

Dagens ledarskap har genomgÄtt stora förÀndringar och gÄtt frÄn traditionellt, hÄrt och byrÄkratiskt ledande till ett allt mer mjukt, flexibelt och personalfokuserat ledarskap. Kommer framtidens ledarskap att enbart bestÄ av mjukt ledarskap medan det traditionella dör ut, eller Àr det sÄ att arbetslivet behöver bÄda i en kombination. Syftet med studien var att undersöka ledarskap ur personalens perspektiv med fokus riktat mot kombinationen av mjuk(transformativt ledarskap) och hÄrd(transaktionellt ledarskap) makt. Genom en enkÀtundersökning sÄ framgick personalens tankar och Äsikter kring ledarskap i förhÄllande till kombinationen av mjuk och hÄrd makt. Resultatet pÄvisade att personalen inom en industriell arbetsmiljö har en positiv syn pÄ kombinationen av mjuk och hÄrd makt dÀr faktorer inom bÄda ledarskapstilarna ses som betydelsefulla och nödvÀndiga..

Skolmedling : En undersökning om en konflikthanteringsmetod i skolan

Syftet med studien Àr att undersöka hur skolmedling kan ses som en effektiv och nyanseradmetod för konflikthantering i grundskolan. Vi tar Àven del av kompissamtal, som Àr en redanetablerad konflikthanteringsmetod i skolan för att pÄ sÄ sÀtt se hur skolmedling kan bli enkompletterande konflikthantering till detta. Studien bygger pÄ tio intervjuer varav fem Àrenskilda och de resterande Àr gruppintervjuer. IntervjufrÄgorna behandlar skolmedling utifrÄnperspektiv sÄsom frivillighet/ofrivillighet, medlarens neutralitet, distans/nÀrhet, skam, makt,kön och Älder samt kritik/hinder. Det insamlade materialet visar att samtliga respondenterstÀller sig positiva till skolmedling som metod men att information och kunskapsspridning ommetoden Àr bristfÀllig.

?Visst blir det en krock mellan att man vill hjÀlpa? ibland blir det att... nej jag hjÀlper ju inte eftersom att jag gör ett avslag? : ?       En socialpsykologisk studie om bistÄndshandlÀggares upplevelse av sitt yrkesutövande

Syftet med studien var att undersöka hur bistÄndshandlÀggare upplever att förhÄlla sig till bÄde stadgade lagar och den enskilda individens behov. BistÄndshandlÀggarna kÀnnetecknas som grÀsrotsbyrÄkrater, dÄ de Àr tjÀnstemÀn som befinner sig i daglig interaktion med samhÀllsmedborgarna. Deras yrkesroll skapades under 1990-talet och det har pÄvisats i tidigare studier att de har mÄnga olika krav och förvÀntningar riktade gentemot sig. Vi Àmnade dÀrmed öka förstÄelsen för deras upplevelse av sitt yrkesutövande genom att studera deras upplevelse av makt och rollkonflikter. De teoretiska utgÄngspunkterna var sociologisk rollteori utifrÄn Aubert, Allardt och Parsons.

SprÄk, kön och makt i klassrummet : En studie bland andrasprÄksinlÀrare pÄ grundlÀggande vuxenutbildning

Syftet med studien Àr att undersöka kvinnors och mÀns sprÄk kopplat till genus och makt. Jag undersöker talutrymmet och ser pÄ kopplingen mellan kön och tvÄ olika Àmnesval som diskuteras. SprÄkbruket analyseras dÀrefter utifrÄn ett genus och maktperspektiv.Metoden Àr i huvudsak kvalitativ och bestÄr av observation och analys av en videoinspelning med 20 informanter under en lektion i svenska som andrasprÄk pÄ grundlÀggande vuxenutbildning.I studien framkommer att genusmönstren Àr starka och samma genusmönster lyser igenom hos alla informanterna trots att de vuxna andrasprÄkseleverna har socialiserats i skilda kulturer. MÀn tar för sig i klassen och Àger mycket av talutrymmet under lektionstid samt styr diskussionsÀmnena medan kvinnorna Àr tillbakahÄllna och tillÄter och i viss mÄn Àven stödjer mÀnnen i deras agerande. Studien överensstÀmmer i mycket med tidigare forskning om mÀns och kvinnors samtalsstilar..

PALLIATIV V?RD AV BARN Sjuksk?terskans omv?rdnads?tg?rder f?r ?kat v?lbefinnande

Bakgrund: 550 barn bed?ms vara i behov av palliativ v?rd i Sverige ?rligen, f?r sjukdomar som bland annat inkluderar cancer, infektion, HIV, neurodegenerativa eller progressiva metabola sjukdomar, och sv?ra kroniska tillst?nd med h?g risk f?r livshotande komplikationer, exempelvis CP och genetisk missbildning. Palliativ v?rd av barn kan bedrivas i olika milj?er, b?de i hemmet, i slutenv?rden och p? hospice. Vidare inneb?r den palliativa v?rden av barn ett holistiskt arbetss?tt, d?r kunskap kring barns utveckling och f?rm?ga till f?rst?else och kommunikation p? ett begripligt s?tt ?r av vikt.

Institutioners makt - att integrera makt i institutionell teori

Institutionell teori förklarar socialt liv genom att undersöka institutioners pÄverkan pÄ sociala relationer. Institutionella förestÀllningar ses som nÀrvarande i alla sociala relationer genom kulturella, kognitiva och normativa institutionella element, som ges stor betydelse i denna teoribildning. Denna uppsats syftar till att problematisera institutionell teori genom att införa maktaspekter i teoribildningens förklaringsmodeller eftersom detta hittills varit ovanligt i institutionella analyser. SÀrskilt de förklaringsmodeller som betonar kulturella och kognitiva element har saknat maktaspekter. Uppsatsen Àr ett integrationsförsök mellan institutionell teori och maktteori.

Strategisk (o)makt: en studie av arbetslösa ungdomars strategier i ungdomsgarantin

Problemformulering: Sen jag sjÀlv var arbetslös ungdom och inskriven i ungdomsgarantin har jag velat skriva om detta. Det dröjde innan jag fick tillfÀlle och nÀr det uppenbarade sig kunde jag inte lÄta det passera förbi. NÀr jag berÀttade för mina bekanta vad jag ville skriva om dröjde inte reaktionerna pÄ sig. Det verkade vara mycket att tala om kring detta Àmne och jag vad andra hade att sÀga om sin upplevelse i ungdomsgarantin. Ett nyckelord som kom upp ofta var makt och brist pÄ denna vara för de som varit med i ungdomsgarantin.

?I was anxious to keep her in ignorance? : - berÀttarperspektiv och makt i Emily Brontës Wuthering Heights

Denna uppsats redogör för och undersöker berÀttarperspektiv och maktrelationer i Emily Brontës roman Wuthering Heights. PÄ vilket sÀtt lÀsaren tar del av romanens komplexa berÀttande, om det Àr samma berÀttare genom hela romanen eller om det skiftar, vilka maktrelationer som existerar mellan romangestalterna och förhÄllanden mellan makt och berÀttarperspektiv undersöks genom analys av verket..

HBT sexualitet : -ur ett explorativt sociologiskt maktperspektiv

I denna uppsats har vi anvÀnt oss av ett sociologiskt maktperspektiv dÀr vi explorativt har undersökt om HBT kan ses som ett fÀlt dÀr olika medlemmar/personer strider om makt, resurser och status inom fÀltet. Vidare har vi undersökt vilken betydelse organisering har inom fÀltet och om/hur detta pÄverkar identitetsskapandet hos mÀnniskor med en HBT sexualitet. Begreppet HBT stÄr för homosexuella, bisexuella och transpersoner. Homosexualitet och bisexualitet Àr bÄda sexuella lÀggningar. Ordet transpersoner handlar om könsidentitet och könsuttryck och Àr ett paraplybegrepp till vad som innefattas av transexuella och intersexuella personer.VÄra teman som vi har arbetat utefter Àr; könsnormen som uttryck för makt och disciplinering, biologi eller social konstruktion, fÀltet och dess innehÄll: kapital och habitus samt makt i form av resurser, kontexter och diskurser.

Asperger syndrom : I ett maktperspektiv

Syftet med denna uppsats Àr att genom en textanalys, granska makt- och genusaspekten i Christopher Gillbergs senare forskning gÀllande Asperger syndrom och högfungerande autism. Den teoretiska utgÄngspunkten Àr genusteorin och makt, med frÄgestÀllningarna; Hur visar sig makten i ett genusperspektiv? Hur visar sig makten i valet av de diagnostiseringskriterier som forskaren vÀljer att anvÀnda? Analysen visar att av de barn som blir diagnostiserade med Asperger syndrom Àr pojkarna fler till antalet Àn flickorna. Resultaten som belyser genusaspekten visar att flickor inte har samma symtom som pojkar, vilket kan leda till att flickorna inte blir diagnostiserade. En diagnos skapar bÀttre förutsÀttningar till att fÄ hjÀlp frÄn samhÀllet.

Empowerment: en litteraturstudie

Syftet med denna undersökning Àr att mot bakgrund av en analys av befintlig forskning kring empowerment föra en kritisk diskussion med fokus pÄ makt och mÀnniskosyn. Litteraturstudie Àr vÄr valda metod, och utgÄngspunkten Àr en kritisk analys i granskningen av litteraturen. Vi har rekonstruerat tidigare forskning för att undersöka vilken syn som finns pÄ empowerment som framförs i litteraturen. I litteraturgenomgÄngen framkom att makt Àr en grundlÀggande bestÄndsdel i empowerment. Detta medförde att vi valde att hÀdanefter studera empowerment ur ett maktperspektiv.

HÄrd eller mjuk, varför inte lite av varje ? En studie om kombinationen av modernt och traditionellt ledarskap sett ur personalens synvinkel

Dagens ledarskap har genomgÄtt stora förÀndringar och gÄtt frÄn traditionellt, hÄrt och byrÄkratiskt ledande till ett allt mer mjukt, flexibelt och personalfokuserat ledarskap. Kommer framtidens ledarskap att enbart bestÄ av mjukt ledarskap medan det traditionella dör ut, eller Àr det sÄ att arbetslivet behöver bÄda i en kombination. Syftet med studien var att undersöka ledarskap ur personalens perspektiv med fokus riktat mot kombinationen av mjuk(transformativt ledarskap) och hÄrd(transaktionellt ledarskap) makt. Genom en enkÀtundersökning sÄ framgick personalens tankar och Äsikter kring ledarskap i förhÄllande till kombinationen av mjuk och hÄrd makt. Resultatet pÄvisade att personalen inom en industriell arbetsmiljö har en positiv syn pÄ kombinationen av mjuk och hÄrd makt dÀr faktorer inom bÄda ledarskapstilarna ses som betydelsefulla och nödvÀndiga..

Lissabonfördraget: hur förÀndras de överstatliga och mellanstatliga maktrelationerna vid en ratificering?

Den Europeiska Unionen Àr menad att fungera som en representativ demokrati, men de rÄder meningsskiljaktigheter om huruvida EU Àr demokratiskt. EU:s nya fördrag, Lissabonfördraget, Àr en institutionell reform av samarbetet. Representativ demokrati kan ses som en rad lÀnkar i en kedja av kollektivt beslutsfattande, dÀr varje lÀnk prÀglas av relationen mellan huvudmÀn (principaler) och uppdragstagare (agenter). I varje lÀnk delegeras makt frÄn principalen till agenten, vilket innebÀr ett ansvar för agenten inför den man representerar. Syftet med denna uppsats var att analysera hur en eventuell ratificering av Lissabonfördraget förÀndrar de över- och mellanstatliga maktrelationerna i EU:s sammanlÀnkade statsskick, utifrÄn principal-agentteori.

En medial syn pÄ prostitution i fallet Eva Bengtsson : -om diskurser i samhÀllet!

Prostitution Àr ett komplext fenomen och inom socialt arbete finns det olika organisationer och myndigheter som arbetar för att hjÀlpa prostituerade. Media Àr ett kommunikationsverktyg som anvÀnds för att förmedla information till samhÀllets invÄnare. Media förmedlar diskurser som pÄverkar vÄr sociala omgivning. Vidare upprÀtthÄller samhÀllet diskurser genom att diskurser avbildar verkligheten. Eva Bengtsson sÄldes som prostituerad pÄ 1970- talet till kÀnda politiker i Sverige och har nu krÀvt skadestÄnd av regeringen.

<- FöregÄende sida 6 NÀsta sida ->