Sök:

Sökresultat:

2084 Uppsatser om Makt bemötande - Sida 5 av 139

FörbÀttrad Internkommunikation

Idag Àr arbetet en stor del av vÄrat liv, dÀr möter vi dagligen mÀnniskor som vi interagerar med och som vi ska samarbeta med mot ett gemensamt mÄl uppsatt av vÄr arbetsgivare. Syftet med uppsatsen Àr att se vilka strukturella förutsÀttningar och vilka handlingar som behövs för att skaffa makt och inflytande i en byrÄkratisk organisation samt att se vilken medvetenhet om sina handlingar som finns hos personer som uppnÄr makt och inflytande i arbetslivet.Genom en förundersökning dÀr tre personer frÄn olika delar av nÀringslivet intervjuades konstaterades det att mÀnniskor i dagens arbetsliv medvetet anvÀnder sig av diverse strategier för att fÄ öka sitt inflytande och fÄ sin vilja igenom i arbetslivet. Den vidare undersökningen gjordes induktivt genom intervjuer och observationer under ett antal mÄnader pÄ en personalavdelning i en statlig organisation.Det kan konstateras att det finns bÄde organisationsstrukturella och handlingsmÀssiga strategier för att Ästadkomma mer inflytande och makt pÄ arbetsplatsen. Vetskap och inblick i den inofficiella hierarkin Àr av stor vikt samt hur organisationskulturen pÄverkar gruppsociologiska fenomen. Det finns Àven en skillnad i vilken medvetenhet och ?frÀckhet? olika medarbetare har att vÄga prova olika strategier för att uppnÄ makt och inflytande.För att fÄ ökat inflytande och makt i arbetslivet bör man ha en god överblick över alla tre delar.

TRANSPARENS. Att bli bem?tt som transperson inom v?rden

Bakgrund: Transpersoner ?r en samh?llsgrupp som rapporterar h?gre grad av diskriminering inom sjukv?rdssystemet ?n cispersoner, n?got som grundar sig i cisnormativiteten som r?der i v?rlden och i v?rdsystemet. Transpersoners h?lsobehov ?r m?ngfacetterade och kan innefatta b?de k?nsbekr?ftande v?rd samt generell sjukv?rd. H?lsostandarden ?r l?gre i denna samh?llsgrupp ?n i den generella populationen.

Störande elever eller samarbetande kamrater? : En jÀmförelse av elevers sociala samspel i tvÄ olika miljöer, utomhus och inomhus.

Syftet med föreliggande studie Ă€r att undersöka om elever agerande skiljer sig beroende pĂ„ vilken miljö de befinner sig i. Åtta elever videoobserverades i tvĂ„ olika miljöer, inne i klassrummet och ute pĂ„ skolgĂ„rden, vid totalt tvĂ„ lektionstillfĂ€llen. De redskap som anvĂ€ndes i analysen var Michel Focaults tankar kring subjektspositioner och makt. Vi kunde i analysen se att skolans makt genom miljön hade stor inverkan pĂ„ elevernas sociala samspel. Det framkom Ă€ven att subjektspositionen pojke och flicka spelade en stor betydelse.

LĂ€rares upplevelser av makt i skolan : en intervjustudie

Syftet med denna studie var att undersöka lĂ€rares upplevelser kring makt i skolan. Studiens ambitioner handlade inte endast om hur lĂ€rare upplever sin egen makt, utan hur de upplever makt som fenomen i skolan. I bakgrunden ges en teoretisk referensram innehĂ„llande historik kring skolan och makt och vad lĂ€roplanen idag sĂ€ger om makt. Även lĂ€raren och elever som maktutövare bearbetas, och olika strategier som dessa kan anvĂ€nda som gĂ„r att finna i tidigare forskning beskrivs. I den teoretiska referensramen bearbetas Ă€ven grupper och ledare.Studien Ă€r en kvalitativ studie och metoden som anvĂ€nts Ă€r intervjuer.

Makt, status och mellangruppsinteraktioner: : Finns det eventuella baksidor av makt och status i förhÄllande till mellangruppsinteraktioner?

Att ha attityder grundade i rationella tankar uppfattas som mer önskvÀrdÀn att ha attityder som Àr grundade i externa faktorer. MÀnniskor ÀrbenÀgna att uppfatta individer som hÄller med dem som mer rationellaoch mindre externt influerade i sina preferenser Àn individer som intehÄller med. Construal Level Theory förutsÀtter högre psykologiskdistans för med sig ökad bias. Högstatusindivider har en högrepsykologisk distans vilket leder till ökad bias. I studien undersöks hurpsykologisk distans och individens benÀgenhet att tolka vÀrlden naivt,utifrÄn eget perspektiv, inverkar pÄ mellangruppsattributioner.Resultaten visar att deltagarna skattar preferenserna av de som harsamma Äsikt i en frÄga som mer rationella Àn dem som har motsatt Äsikt,och att maktposition leder till ökad bias.

Hur elevers sociala makt konstitueras i gymnasieskolans lÀroplaner - FrÄn enhetsskola till entreprenörsskola

I denna uppsats försöker jag visa hur gymnasieskolans lÀroplans maktutövning pÄ eleven har förÀndrats frÄn en i huvudsak deontisk och regelstyrd maktutövning till en betydligt djupare och mer sofistikerad mÄlstyrd maktutövning. Detta leder till att lÀroplanen i högre utstrÀckning Àn tidigare försöker pÄverka ett visst utfall, vilket följaktligen förÀndrar regleringen av elevens sociala makt, d.v.s. elevens handlingsfrihet och möjlighet att pÄverka ett specifikt utfall. En annan konsekvens Àr att denna form av maktutövning i högre grad orsakar och konstruerar nya dolda maktförhÄllanden, dÄ det dels blir svÄrare att i varje enskilt fall avgöra vem som utövar makt pÄ vem och varför, och dels blir svÄrare att skilja ut handlingar frÄn attityder. I min uppsats utgÄr jag frÄn frÄgestÀllningarna ?Hur konstitueras elevers makt i gymnasieskolans lÀroplan??, ?Hur har beskrivningen av elevers rÀttigheter, skyldigheter och efterstrÀvansvÀrda egenskaper förÀndrats i och med övergÄngen till en mÄlstyrd skola?? och ?Kan vi utifrÄn svaren pÄ de tvÄ föregÄende frÄgorna dra nÄgra slutsatser om ifall den enskilde elevens möjlighet att pÄverka ett visst utfall har förÀndrats?? UtifrÄn en dokumentanalys, som dels bestÄr av en innehÄllsanalys och dels av en diskursanalys, drar jag slutsatsen att lÀroplanens maktutövning pÄ eleven bÄde har breddats och fördjupats samt att elevens sociala makt har blivit mer otydlig..

Professionell makt och Empowerment : En studie av dilemmat professionell makt och omsorgstagarens sjÀlvbestÀmmande pÄ ett boende för yngre demenssjuka personer

Syftet med denna uppsats Àr att studera dilemmat mellan Ä ena sidan yngre demenssjuka personers sjÀlvbestÀmmande och Ä andra sidan omsorgspersonalens professionella makt. VÄra frÄgestÀllningar i uppsatsen utgörs av: den professionella makten, omsorgstagaren sjÀlvbestÀmmande samt omsorgstagaren sjÀlvbestÀmmande i relation till omsorgspersonalens makt. Den struktur som utgör analysen bygger pÄ teman, dessa Àr: yrkesrollen, sjÀlvbestÀmmande samt hantering av svÄra situationer. Det empiriska materialet i uppsatsen utgörs av en kvalitativ metod bestÄende av en gruppintervju med en personalgrupp pÄ ett boende för yngre demenssjuka personer samt av litteraturstudier, detta för att illustrera teori med empiriska exempel i vÄr analys. I analysen av det empiriska materialet anvÀnds en heremenuetisk tolkningsansats.

Hur pÄverkar det globala civilsamhÀllet staten? Exemplet rörelser för legalisering av abort i Colombia

PÄ kort tid har Colombia gÄtt frÄn ett totalförbud mot abort till en ovÀntad legalisering, en kontroversiell lagÀndring vilken Àr ett resultat av inhemska och internationella organisationers arbete i kombination med det globala civilsamhÀllet. Denna utveckling visar en ovÀntad kÀlla till makt som blir intressant att fördjupa sig i dÄ det Àr ett aktuellt fenomen, och en kritisk frÄga som kom ett genomföra en radikal förÀndring i ett konservativt klimat. Vi studerar hur olika rÄdande teorier om det globala civilsamhÀllets pÄverkan pÄ politiken kan ge en ökad förstÄelse för detta exempel, genom att titta nÀrmare pÄ begrepp som makt, globalisering, mÀnskliga rÀttigheter samt relation mellan stat och samhÀlle. Detta material baseras pÄ rÄdande och aktuell litteratur i form av böcker och artiklar, samt tvÄ intervjuer med sakkunniga personer.Nyckelbegrepp i denna studie Àr makt, det globala civilsamhÀllet, pÄverkan, feminism samt abortfrÄgan..

Femininitet i modebilder

UtifrÄn frÄgestÀllningen hur femininitet representeras i modebilder, eller mer specifikt modeteckningar eller modeillustrationer, undersöks och analyseras tre modebilder som representerar tre konstruerade kategorier:voyeurism-makt-sexualitet; estetik-makt-skönhet och feminina mellangrupper-obestÀmbara genus.Bilderna analyseras med diskursanalys som teoriram, kompositionsanalys och psykoanalytiskt inspirerad bildtolkning ugör metod. I tolkning och gestaltande arbete undersöks hur subjektet som betraktare formas av modebilder, beroende av genus i denna diskurs. Syftet Àr att utveckla en modell för hur jag som bildlÀrare kan arbeta med konst och mode, och hur jag utifrÄn modebilder, vilka barn och ungdomar kommer i kontakt med genom media, nÀtet, tv, reklam, tidningar och modeböcker, kan diskutera vÀrderingar som berör femininitet, könsstereotyper, genus och normer.Uppsatsen tittar pÄ hur bilderna Àr en disciplinering, hur mötet med modediskursen och modebilder konstituerar blicken, hur skönheten och skönhetsidealen speglar den tid som skapar dem. Modet har makt att styra ideal och pÄverka mÀnniskors sjÀlvbild. Modebilderna i kategori voyeurism-makt-sexualitet och estetik-makt-skönhet förekommer mer som regel Àn undantag för hur femininitet representeras.

Barns inflytande i förskolan : en studie av förskollÀrares och barns uppfattningar

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur barn och förskollÀrare resonerar kring möjligheter och begrÀnsningar runt barns inflytande i förskolan. Studien syftar Àven till att försöka belysa dessa resonemang utifrÄn teorier om makt och styrning. För att kunna undersöka detta har tio intervjuer genomförts, fem barnintervjuer och fem förskollÀrarintervjuer, som sedan analyserats genom bÄde tidigare forskning som behandlar liknande frÄgestÀllningar och genom Foucaults makt- och styrningsperspektiv.Resultatet visar att det bÄde finns möjligheter och begrÀsningar i arbetet med barns inflytande och hur sÄdana möjligheter och begrÀnsningar kan ta sig uttryck i förskolan. Resultatet visar Àven att det i arbetet med barns inflytande finns osynliga strukturer som involverar makt och styrning..

Originell, exceptionell, kontroversiell : Bildningsdiskursen i media

Vad Àr bildning och vem Àr egentligen bildad var frÄgorna som inspirerade till denna studie. Bildningsdiskursen har en lÄng tradition bakom sig vilket inneburit en mÄngtydighet i begreppets betydelse. Debatterna har gÄtt upp och ner och Àn idag finns konflikter som sÀtter prÀgel pÄ kultur, utbildning och samhÀllsdebatten. FrÄgor som uppdagats Àr vad bildning innebÀr och till vilken samhÀllsnytta den har i en modern tid. Den digitaliserade nÀrvaron med dess makt i meningsproduktion ligger till grund för att undersöka hur bildningsdiskursen ser ut i media.

Hur utövas makt nÀr innovationer skapas?

I dagens samhÀlle sker förÀndringar mycket snabbt och dÀrigenom Àr innovation en nödvÀndig förutsÀttning för framgÄng och kanske till och med för överlevnad av organisationen. Det Àr pÄ grund av detta som innovation har tagit sig till toppen av agendan i organisationer runt om i vÀrlden. Innovation, som tidigare endast sÄgs som en output frÄn forskning och utveckling, har idag fÄtt hög prioritet i företagen och berör alla anstÀllda pÄ ett företag. Effektiv innovation behövs för att förbÀttra en organisations förmÄga att vara konkurrenskraftig. Företag behöver utveckling, nya idéer och nya produkter för att vara konkurrenskraftiga i framtiden.

USA som hÄrd, mjuk och smart makt -En studie av amerikansk utrikespolitik i mellanöstern

This essay is built upon the thoughts of Joseph S. Nye concerning power, and the different ways of exercising that power. The characteristics of Nye's theories are the thoughts about the second face of power, or what he describes as the soft power. The essay seeks to examine what kind of power the US has been in their work for non-proliferation and democracy promotion in the Middle East. It also seeks to find what it is that makes the US to choose to exercise the specific powers.

TrÀningsberoende. En diskursanalytisk betraktelse av forskningsfÀltet utifrÄn ett norm- och maktperspektiv

Syftet med studien var att problematisera forskning om trÀningsberoende, utifrÄn ett diskursivt norm- och maktperspektiv. Tolv artiklar frÄn forskningsfÀltet analyserades med Foucault och Baudrillards perspektiv om sociala normer och makt som teoretisk utgÄngspunkt. Resultaten i studien visade att den mest betydande, dock triviala, normen inom forskningen om trÀningsberoende var att en hög trÀningsmÀngd, vilket varierande frÄn 4 timmar per vecka till daglig trÀning, ansÄgs vara skadlig och en signifikant riksfaktor för att utveckla trÀningsberoende. Denna normen anvÀndes ocksÄ för att utöva makt inifrÄn den sociala kroppen. Vidare visade resultaten en brist pÄ antagonism och motaktioner mot makten som bÄde normer och diagnostiska modeller har i forskningsfÀltet.

Makt i relation till elevers inflytande i undervisningen.

Syftet med denna studie Àr att fÄ en djupare insyn i hur elevinflytande tas tillvara pÄ i undervisningen, samt belysa vad elevinflytande betyder för respondenterna. De frÄgestÀllningar som studien har utgÄtt frÄn har varit: Hur arbetar lÀrarna i studien för att ge eleverna mer inflytande och makt i undervisningen? Hur resonerar eleverna i studien om sitt inflytande och sin makt i undervisningen? För att utföra studien har vi tagit del av historisk bakgrund och litteratur som har varit relevant för vÄr undersökning. Vi har sett likheter mellan tidigare forskning och det som vi har sett i vÄra undersökningar. Forskningen har pÄvisat att elevinflytandet i undervisningen inte Àr speciellt starkt och att mÄnga elever skulle önska att de fÄr ha mer inflytande i deras undervisning. Genom kvalitativa intervjuer med tvÄ lÀrare och tjugo elever har vi försökt att fÄ en inblick i hur elevinflytandet ser ut i undervisningen, i den valda skolan.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->