Sök:

Strategisk (o)makt

en studie av arbetslösa ungdomars strategier i ungdomsgarantin


Problemformulering: Sen jag själv var arbetslös ungdom och inskriven i ungdomsgarantin har jag velat skriva om detta. Det dröjde innan jag fick tillfälle och när det uppenbarade sig kunde jag inte låta det passera förbi. När jag berättade för mina bekanta vad jag ville skriva om dröjde inte reaktionerna på sig. Det verkade vara mycket att tala om kring detta ämne och jag vad andra hade att säga om sin upplevelse i ungdomsgarantin. Ett nyckelord som kom upp ofta var makt och brist på denna vara för de som varit med i ungdomsgarantin. Min tes är att det finns ojämn fördelning av makten och att detta är problematiskt.Syfte: Syftet med denna undersökning var att se hur strategierna för att handskas med makt och ungdomsgarantin ser ut och vidare hur maktrelationerna och upplevelsen ser ut. Jag ville se hur eller om de ansåg sig ha inflytande över beslutsprocesser som gällde dem och deras framtid. Av denna anledning har jag gjort strategierna till mitt mål. Det handlar om ett försök att beskriva deras process utifrån deras egna upplevelser och berättelser.Utgångspunkt och upplägg: För att nå mitt mål jag har genomfört kvalitativa djupintervjuer med två kvinnor och en man som alla varit inskrivna i ungdomsgarantin. Utifrån detta material har jag gjort en analys i två delar: Makt och strategi. Mina teoretiska utgångspunkter har jag hämtat i från Max Webers, Michel Foucaults och Richard M. Emersons definitioner av makt och för att identifiera strategierna har jag använt mig av copingteorin så som den beskrivs av C. R. Snyder och Richard S. Lazarus.Resultat: Jag fann en stor negativitet från mina intervjupersoner när det gäller ungdomsgarantin. Känslor som förekom var meningslöshet, hopplöshet och maktlöshet. Vidare fann jag att de alla handskades med oönskade påfrestningar på olika sätt och att copingstrategierna var ganska tydliga. Det fanns en ojämn fördelning av makten men jag fann att intervjupersonerna undergrävde den strategiskt med vad jag kallar för (o)makt. Den osynliga makten som inte är tilldelad och som endast kan tas.

Författare

Kim Sjölander

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Avdelningen för sociologi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..