Sök:

Sökresultat:

6032 Uppsatser om Lyssna till elevers röster - Sida 44 av 403

SprÄkets betydelse för flersprÄkiga elevers identitet

Idag lever vi i ett mÄngkulturellt samhÀlle dÀr mÄnga elever behÀrskar mer Àn ett sprÄk samt har olika kulturella bakgrunder. VÄrt syfte med arbetet Àr att synliggöra sambandet mellan elevers sprÄk och identitet. Vi har undersökt hur elever förhÄller sig till sin flersprÄkighet och hur den sociala miljön och interaktionen med andra individer kan pÄverka deras identitet. Vi har genomfört en enkÀtundersökning och kvalitativa intervjuer för att undersöka ovanstÄende. Under arbetets gÄng har vi blivit varse att mÄnga flersprÄkiga elever har ett positivt förhÄllningssÀtt till sin flersprÄkighet.

Elevers attityder till Facebook i svenskundervisningen : En studie av Facebook som lÀrplattform

I denna studie har elevers Äsikter om det sociala mediet Facebook i svenskundervisningen studerats. Detta har skett genom en enkÀtundersökning med 88 elever och kompletterades med tvÄ intervjuer av elever med erfarenhet av mediet i undervisningen. Informanterna hade en delad instÀllning till Facebook som lÀrplattform och de problem som lyftes fram rörde sortering och intrÄng i privatlivet. En övervÀgande majoritet var dock positiva till arbetssÀttet om det bedrevs i mindre skala som enstaka kurser eller moment. Det gick Àven att se skillnader i Äsikter om och anvÀndandet av sociala medier ur ett Äldersperspektiv.

Loggbok som inre samtal: en studie om loggbokens bidrag
till elevers reflektion

I denna studie görs en ansats i att analysera hur loggbok bidrar till elevers reflektioner. Studien genomförs i en hermeneutisk anda och bygger pÄ kvalitativ metod. Eleverna har i anslutning till en lektionsserie skrivit loggböcker utifrÄn frÄgor stÀllda i en lÄg grad av struktur. DÀr frÄgorna utgÄr frÄn en grundtanke vilken berör lÀrande. Alexanderssons och Deweys teorier om olika nivÄer och faser avseende reflektion ligger till grund för hur elevernas texter tolkas i olika nivÄer av reflektion.

Elevers maktutövande i relation till varandra och sig sjÀlva

Denna studie syftar till att undersöka maktrelationen mellan elever i idrottsundervisningen. Detta görs för att fÄ en bild av hur elevers interagerande skapar olika maktpositioner samt för att fÄ en bild av hur maktutövandet tar sig uttryck. Den första av de tvÄ frÄgestÀllningar som vi utgÄtt frÄn lyder: Vilka tekniker och strategier för maktutövande kommer till uttryck i elevernas interagerande med varandra under idrottslektionerna? Den andra frÄgestÀllningen Àr: Vilka olika roller, sÄ kallade subjektspositioner, skapas av eleverna i maktrelationen dem emellan?Som teoretisk bakgrund ligger bland annat Foucaults teori om makt. Med grund i denna har vi utgÄtt frÄn att idrottsanlÀggningen och idrottsundervisningen Àr en sÀrskild kontext som ger utrymme för vissa handlingar.

Elevers vÀrderingar ? Àr de betygsgrundande? - En experimentell studie om huruvida en elevs vÀrderingar pÄverkar betygssÀttningen

Syfte Syftet med denna studie Àr att undersöka om elevers vÀrderingarpÄverkar betygssÀttningen.FrÄgestÀllning Finns det ett samband mellan elevers vÀrderingar och lÀraresbetygssÀttning?Bakgrund: Tidigare forskning visar att betyg inte alltid sÀtts pÄ klaragrunder. Faktorer som felaktigt pÄverkar bedömningen vÀgsofta in och avgör vilket betyg som sÀtts pÄ en elev. Detta Àr ettrÀttssÀkerhetsproblem och bidrar till brister i likvÀrdighet inomden svenska skolan. Forskning bör dÀrför göras för att belysaolika faktorer som kan ligga till grund för felaktig bedömning.Metod: För att fÄ ett svar pÄ frÄgestÀllningen har ett experimentgenomförts.


VÄga undervisa! En kvalitativ studie om hur speciallÀrare resonerar kring sina val av metoder för elevers lÀs- och skrivutveckling.

VÄrt informationssamhÀlle stÀller allt högre krav pÄ den enskilda individens lÀs- och skrivförmÄga samtidigt som de internationella undersökningarna PISA och PIRLS (Skolverket) visar pÄ att svenska elevers kunskaper kring lÀsning och skrivning har försÀmrats genom Ären. Vad kan detta beror pÄ? Hur arbetar dagens skola, utifrÄn ett specialpedagogiskt perspektiv, för att höja lÀs- och skrivkompetensen? FrÄgor som rör skolan Àr stÀndigt med i samhÀllsdebatten och skolans uppdrag förÀndras i takt med att politiska idéer och vÀrderingar i samhÀllet skiftar. Syftet med undersökningen Àr att fÄ kunskap och förstÄelse om hur speciallÀrare i grundskolan resonerar kring sina val av metoder för elevers lÀs- och skrivutveckling. VÄr teoretiska ansats utgÄr bÄde frÄn ett sociokulturellt och biologiskt perspektiv dÀr lÀrarberÀttelser utgör vÄrt empiriska material.

Elevers lÀsvanor och tidigare erfarenheter i undervisningen

Syftet med vÄr studie Àr att öka kunskapen om hur lÀrare arbetar med elevers tidigare erfarenheter kring lÀsning i sin undervisning samt hur hemmet pÄverkar elevers lÀsvanor. I vÄrt arbete har vi begrÀnsat oss till de yngre Äldrarna, det vill sÀga förskoleklass till Ärskurs tre. Vi har genomfört intervjuer pÄ tvÄ olika skolor med lÀrare som Àr verksamma i de aktuella Ärskurserna för att fÄ en inblick i deras tankegÄngar och resonemang kring Àmnet. Vi har Àven intervjuat elever i respektive lÀrares klass för att fÄ en bild av hur de upplever undervisningen kring lÀsning samt för att fÄ en inblick kring vilka lÀsvanor de har med sig hemifrÄn. Resultatet visar att lÀrarna inte medvetet tar reda pÄ elevernas tidigare erfarenheter.

Ett livslÄngt trÀnande : Elevers syn pÄ idrottsundervisning i skolan och fortsatt fysisk aktivitet

Abstrakt Huvudsyftet med elevers skolgÄng Àr att förbereda barn och ungdomar för livets fortsatta utmaningar. Med Àmnet idrott och hÀlsa vill man enligt styrdokumenten hjÀlpa elever in pÄ en hÀlsosam livsstil och fÄ dem att bry sig om sin och andras hÀlsa livet ut (Skolverket, 2011). ?Skolan gÄr ut pÄ att barn och ungdomar skall lÀra sig saker och ting som Àr nödvÀndiga för att klara sig i livet och alla Àmnen bidrar till elevers lÀrande, eller med ett annat uttryck, bildning? (Annerstedt, 2007, s. 25).

Förebyggande arbete för elevers lÀs- och skrivutveckling : Kvalitativa intervjuer med nÄgra klasslÀrare och speciallÀrare

Arbetets syfte Àr att undersöka vad ett förebyggande arbete för att undanröja hinder och svÄrigheter för elevers lÀs- och skrivutveckling kan innebÀra. Fokus ligger pÄ speciallÀrarens roll i detta arbete. De frÄgor som undersökningen besvarar Àr hur klasslÀrare och speciallÀrare kan beskriva ett förebyggande arbete, hur samarbetet kan se ut, hur man kan tillvarata speciallÀrarens kompetens samt vilka faktorer som kan ses pÄverka. För att besvara frÄgestÀllningarna har kvalitativa intervjuer med fyra klasslÀrare och tre speciallÀrare i grundskolan genomförts.För att analysera och tolka de data som insamlats har ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande anvÀnts, tillsammans med tidigare forskning och litteratur kopplad till Àmnet.Ur ett sociokulturellt perspektiv framtrÀder kunskapen om elevers proximala utvecklingszon, samt anvÀndandet av medierande redskap och scaffolding som betydelsefullt för ett förebyggande arbete. Resultatet för undersökningen visar att förebyggande arbete kan ske pÄ flera olika sÀtt, exempelvis genom tidiga insatser, genom att organisera undervisningen, genom att skapa delaktighet och genom att ge eleverna en positiv sjÀlvbild.

Den viktiga grunden : En studie om lÀs-och skrivinlÀrning

Syften med studien Àr att undersöka vilka lÀs- och skrivinlÀrningsmetoder verksamma lÀrare anvÀnder sig av samt vilken syn lÀrarna har pÄ lÀs- och skrivinlÀrning. VÄra frÄgestÀllningar berör Àven de faktorer som pÄverkar lÀs- och skrivinlÀrningsprocessen. Studien Àr en kvalitativ intervjustudie dÀr fyra verksamma lÀrare har deltagit. Intervjuerna Àr gjorda i tre olika kommuner i södra Sverige. Resultatet visar att lÀrarna anvÀnder sig till största del av Phonics metoden men med inslag av andra metoder.

Skolans praktiska arbete för likvÀrdighet

Syftet med studien Àr att utforska och förtydliga vad likvÀrdighet idag uppfattas som hos skolans huvudmÀn, rektorer och lÀrare, samt hur likvÀrdighet efterstrÀvas inom grundskolan. Det finns en önskan om att uppmÀrksamma en problematik med strÀvan efter minskade resultatskillnader mellan elever som verkar motsÀga likvÀrdighetsmÄlet att alla elever ska utvecklas sÄ lÄngt som möjligt.Studien har utförts i Linköpings kommun dÀr huvudmÀn, rektorer och lÀrare inom grundskolans högstadie har intervjuats. LikvÀrdighet definieras av respondenterna som att ge alla elever samma möjlighet och samma chans. Detta genom en lyckad skolgÄng för att nÄ kunskapskraven samt möjlighet till maximal utveckling. Resultaten visar att smÄ resultatskillnader mellan elever och mellan skolor inte efterstrÀvas, utan varje elevs maximala utveckling anses viktigare för likvÀrdigheten.

Sarajevo : En sprucken mosaik?

SammandragSyftet med den hÀr studien har varit att ta reda pÄ hur lÀrare förhÄller sig till dokumentation av elevers lÀrande, vad deras avsikt Àr och vem som gör störst vinst pÄ dokumentationen. Som bakgrund presenteras diskussionen kring dokumentation av elevers lÀrande, vad ska dokumenteras, vilka metoder kan man anvÀnda och varför ska man dokumentera. Studien Àr baserad pÄ en kvalitativ forskning i form av intervjuer med fem verksamma lÀrare.I studien har framkommit att det primÀra syftet med dokumentation Àr att frÀmja eleven och dess lÀrande. En god dokumentation anses av lÀrarna som en förutsÀttning för en bra individuell utvecklingsplan, IUP och detta blir ett effektivt verktyg för att utveckla sitt lÀrande. Det som dokumenteras Àr sÄvÀl direkta kunskaper som sociala hÀndelser.

LivsfrÄgor Àr nÄgot man mÄste Àga in i mÀrgen : en kvalitativ studie av tvÄ olika skolor om pedagogers syn pÄ sitt bemötande och arbete med barns livsfrÄgor

?LivsfrĂ„gor Ă€r nĂ„got man mĂ„ste Ă€ga in i mĂ€rgen?- en kvalitativ studie av tvĂ„ olika skolor om pedagogers syn pĂ„ sitt bemötande och arbete med barns livsfrĂ„gorStudiens syfte var att undersöka pedagogers syn pĂ„ sitt bemötande och arbete med barns livsfrĂ„gor. Även att undersöka vilken roll pedagogerna anser sig ha i arbetet med barns livsfrĂ„gor och vilket förhĂ„llningssĂ€tt pedagogerna anser sig ha dĂ„ barns bakgrunder ser olika ut. Den kvalitativa intervjumetoden har anvĂ€nts, dĂ„ mĂ„let var att fĂ„ en nyanserad bild av pedagogers olika arbeten med barns livsfrĂ„gor. Intervjuerna har skett pĂ„ tvĂ„ olika skolor dĂ€r den ena skolan har en majoritet med elever med svensk bakgrund medan den andra skolan har en majoritet med elever frĂ„n skilda kulturer.

Elevers religiositet : En studie i Ă„rskurs 7-9

Föreliggande uppsats har haft ett syfte som utgÄtt i att undersöka svenska elevers religiositet.  FrÄgor som berörts Àr huruvida elever Àr religiösa eller icke-religiösa, samt hur de ser pÄ sin egen religiositet. Uppsatsen har sökt att ta reda pÄ om socialt bakomliggande faktorer kan pÄverka elevers religiositet. Uppsatsen har Àven Àmnat ta reda pÄ hur elever ser pÄ skolans religionsundervisning i förhÄllande till sin egen religiositet eller icke-religiositet. Dessa frÄgestÀllningar har undersökts med hjÀlp av en kvantitativ enkÀtundersökning som gjorts i tre stycken 7-9 klasser i Kalmar stad. Studien visar att en majoritet av eleverna inte tror pÄ nÄgon sorts högre makt eller personlig Gud.

<- FöregÄende sida 44 NÀsta sida ->