Sök:

Elevers maktutövande i relation till varandra och sig själva


Denna studie syftar till att undersöka maktrelationen mellan elever i idrottsundervisningen. Detta görs för att få en bild av hur elevers interagerande skapar olika maktpositioner samt för att få en bild av hur maktutövandet tar sig uttryck. Den första av de två frågeställningar som vi utgått från lyder: Vilka tekniker och strategier för maktutövande kommer till uttryck i elevernas interagerande med varandra under idrottslektionerna? Den andra frågeställningen är: Vilka olika roller, så kallade subjektspositioner, skapas av eleverna i maktrelationen dem emellan?Som teoretisk bakgrund ligger bland annat Foucaults teori om makt. Med grund i denna har vi utgått från att idrottsanläggningen och idrottsundervisningen är en särskild kontext som ger utrymme för vissa handlingar. Den metod som använts är medföljande observation, genomförda under sammanlagt tretton tillfällen på en multietnisk högstadieskola i en av Göteborgs förorter.Resultatet påvisar hur strategier och tekniker för maktutövning samt hur olika subjektspositioner i elevers maktrelation kan ta sig uttryck. De strategier och tekniker som funnits är förminskning, våld eller hot om våld, osynliggörande, förlöjligande, positiv maktutövning och destruktiv makt. Kopplat till dessa är subjektspositionerna överposition, underposition, önskvärt beteende - position och förhindrande position. Slutsatsen är att det finns strategier och tekniker för maktutövande samt särskilda subjektspositioner kopplat till maktrelationer i idrottsundervisningen och idrottshallen. Dessa kan ha betydelse för elevers uppfattning av ämnet och påverka ungdomars identitetsskapande. Att vara medveten om att det finns strategier och tekniker för maktutövande i omlopp under idrottslektionerna har således en hög relevans för lärare i idrott och hälsa.

Författare

Elinor Björk Erik Karlsson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..