Sök:

Sökresultat:

6032 Uppsatser om Lyssna till elevers röster - Sida 45 av 403

Fördelar och nackdelar med ett styrt respektive mindre styrt grupparbetssÀtt: med avseende pÄ elevers uppfattning om delaktighet och lÀrande

Efter vÄr första verksamhetsförlagda utbildning tog vi fasta pÄ uttrycket att eleverna ska tillsammans med andra (Lpf 94) ska utveckla sin förmÄga att ta initiativ, ansvar och kunna lösa problem. Syftet med vÄr studie var att undersöka vilka fördelar och nackdelar som ett styrt respektive mindre styrt grupparbetssÀtt har med avseende pÄ elevers uppfattning om delaktighet och lÀrande. Efter varje grupparbetssÀtt sÄ genomfördes en intervju med en grupprepresentant för varje grupp. Intervjusvaren visade att elevernas uppfattning Àr att de lÀrt sig mest i det mindre styrda gerupparbetssÀttet. DÀr kÀnde eleverna att de ocksÄ varit mest delaktiga..

Inre miljöer för lÀrande : en studie om hur sociokulturellamiljöer pÄverkar elevers lÀrande och utveckling

Arbetets syfte Àr att efter en genomgÄng av den hÀr relevanta litteraturen studera hur lÀrare ser pÄ undervisnings inre miljöer. Vad har social kommunikation samt praktiska och pedagogiska verksamheter i skolan för betydelse för elevers lÀrande och allsidiga utveckling? Hur bedrivs de? Först refererar jag till nÄgra kÀnda teorier om hur barn lÀr sig sedan tar jag upp hur ser det ut i verkligheten, om skolans roll och undervisningsmetoder. Litteraturen tar upp samspelet mellan elevers konkreta handling i praktiska, pedagogiska och sociala samanhang, sÄsom i lek, dramatisering, studieresor, temadagar och utanför skolan aktiviteter. Litteraturen berör ocksÄ hur elevers förstÄelse för ÀmnesinnehÄll, lÀrande samt harmonisk utveckling pÄverkas aktivt av sÄdana sammanhang.

Elever, situationer och platser : Elevers berÀttelser om sina erfarenheter av olika platser i skolan.

Syftet med denna studie Àr att undersöka vilken betydelse den sociala miljön pÄ olika platser i skolan har för elevers erfarenheter av dessa. Den sociala miljön Àr en miljö som i denna uppsats bestÄr av den fysiska miljön pÄ en plats, mÀnniskors interaktion med denna fysiska miljö, men ocksÄ mÀnniskors interaktion med varandra. I undersökningen har vi vÀnt oss till högstadieelever i Ärskurs sju och nio pÄ en F-9 (frÄn förskola till Ärskurs nio) skola i en mellanstor kommun i södra Sverige.I detta examensarbete har vi valt att anvÀnda en visuell metod, kallad fotoelicitering dÀr eleverna fÄtt fotografera med hjÀlp av sina mobilkameror platser i skolan de har positiva eller negativa erfarenheter av. Dessa foton har sedan utgjort grunden för ett samtal med eleverna, enskilt.Resultatet av denna studie visar att eleverna anser att den sociala miljön pÄ en plats har betydelse för deras positiva eller negativa erfarenheter av denna plats. Resultatet pekar pÄ att erfarenheterna av en plats beror pÄ situation och vilka mÀnniskor som vistas pÄ platsen samtidigt.

Utomhuspedagogik: en studie om elevers förstÄelse av
ekologiska processer

Syftet med detta utvecklingsarbete var att studera elevers uppfattning om ekologiska processer och hur vÀl utomhuspedagogik kan bidra till ökad förstÄelse för dessa processer. Med de regionala och globala miljöproblem som rÄder Àr kunskapen om ekologiska processer viktiga för att skapa ett hÄllbart samhÀlle för framtiden, allt i enighet med internationella överenskommelser som Agenda 21 och de styrdokument som reglerar grundskolan. Undersökningen gjordes, vid tvÄ olika tillfÀllen, med elever i Är 5. Vid den första undersökningen skedde undervisningen utomhus medan i den senare inomhus. Intervjuer anvÀndes som mÀtmetod och resultaten jÀmfördes dÀrefter.

MĂ„ste vi ha NO? : Elevers uppfattning om sin NO-undervisning i skolan

During my education I have frequently noticed that pupils do not like science or find it hard and dull. The purpose with this investigation is to find out how pupils experience their science education and if they can understand the arguments for studying the subject at school.I have made a questionnaire study among pupils in grade 8 and 9. After analyzing their answers I have interviewed some of the pupils to get answers on further questions.The investigation resulted in conclusion that pupils have hard to connect their science-education to their everyday lives. The most important element in forming the pupil?s opinions about science is their relation to the teacher and how the lessons are set-up.The following questions will be answered in this paper:Do pupils understand why they have science at school?Can the pupils see the use of scientific knowledge in their everyday life?How do pupils look upon their science education?.

SjÀlvbild och lÀs- och skrivsvÄrigheter. En studie om hur Ätta lÀrare ser pÄ relationen mellan lÀs- och skrivsvÄrigheter och elevers sjÀlvbild

Syfte: Syftet med studien Àr att undersöka hur nÄgra lÀrare som arbetar i Är 4-6 uppfattar relationen mellan elevers lÀs- och skrivsvÄrigheter och deras sjÀlvbild. NÄgra centrala frÄgestÀllningar:? Hur uppfattar lÀrarna relationen mellan elevers sjÀlvbild och lÀs- och skrivsvÄrigheter?? Hur arbetar lÀrarna med att stÀrka sina elevers sjÀlvbild?? Hur motiverar lÀrarna elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter?Teori: Som teoretisk bakgrund har vi valt att utgÄ frÄn det kategoriska och relationella perspektivet. Det kategoriska perspektivet som Àr ett medicinskt-psykologiskt perspektiv utgÄr frÄn att elevers svÄrigheter har en biologisk förklararing. UtifrÄn detta perspektiv utgÄr man som lÀrare frÄn att elevernas svÄrigheter ska kompenseras pÄ olika sÀtt sÄ att de kommer ikapp de andra eleverna.

Att förebygga elevers stress i skolan. Är vi verkligen medvetna om att skolan Ă€r stressande för eleverna?

Syftet med denna studie Àr att undersöka vilken uppfattning pedagogerna har om elevers stress och vad de gör konkret för att försöka eliminera stressade situationer. Vi vill undersöka vilket behov pedagogerna finner i att fÄ specialpedagogiska insatser och pÄ vilket/vilka sÀtt specialpedagogen kan stödja pedagogerna. Vi har valt att göra en kvalitativ undersökning genom att intervjua elva pedagoger i Ären 4 ? 6, efter halvstrukturerade frÄgor. Resultaten frÄn intervjuerna tillsammans med litteraturstudier och egna erfarenheter har visat att pedagogerna ser sig sjÀlva som medvetna inom omrÄdet om elevers stress.

God introduktionsundervisning - nyckeln till en lyckad skolgÄng i mottagarlandet : En litteraturstudie om nyanlÀnda elevers skolsituation

Syftet med denna systematiska litteraturstudie Àr att undersöka och fÄ en bild av hur nyanlÀnda elevers skolsituation kan se ut. Fokus i studien ligger pÄ att ta reda pÄ hur introduktionsarbetet med nyanlÀnda elever fungerar, samt vad de arbetssÀtten ger för konsekvenser för de nyanlÀnda elevernas kommande skolgÄng. Studien Àr gjord med ett specialpedagogiskt perspektiv, och resultaten visar att nyanlÀnda elever som fÄr tillgÄng till resurser och stödjande arbetssÀtt under introduktionsundervisningen fÄr en fortsatt positiv skolgÄng i mottagarlandet. Resultaten visar ocksÄ att nyanlÀnda elever som Àven fÄr modersmÄlsundervisning och blir socialt integrerade i skolan lyckas Ànnu bÀttre med studierna i mottagarlandet..

Lekens magiska vÀrld: lekens betydelse för utvecklande av socialt samspel mellan barn

Denna undersökning handlar om lekens betydelse för utvecklande av socialt sampel mellan barn. Vet alla vad lek Àr och Àr lek nÄgot man kan definiera? Vi har intervjuat barn och pedagoger i förskola och förskoleklass och Àven observerat barn. Genom lek fÄr barn bearbeta vardagssituationer och vÀrlden runt omkring dem. De lÀr sig att samarbeta och att lyssna pÄ varandra, men Àven turordning.

Inte ett leende före jul : En studie om lÀrares bemötande av elever

Vilken betydelse har det hur lÀrare bemöter elever i skolan? Spelar bemötandet nÄgon roll för hur eleverna vÀrderar sig sjÀlva och för deras motivation i skolan? Syftet med denna studie Àr att belysa gymnasieelevers uppfattningar om vilken betydelse lÀrares bemötande av dem haft under deras grundskoletid. Fokus ligger pÄ bemötandets betydelse för sjÀlvkÀnsla, motivation och lÀrande men Àven hur eleverna vill bli bemötta framkommer.Som teoretisk utgÄngspunkt presenteras dels en syn pÄ hur sjÀlvkÀnslan utvecklas och till viss del styr hur individen lever sitt liv, dels en idé om att det Àr lÀrares förhÄllningssÀtt som styr elevers motivation.Metoden som anvÀnts Àr gruppintervju och nio gymnasieelever har intervjuats i tre grupper med tre i varje. Anledningen till att gymnasieelever valdes som informanter var att de antogs ha lite distans till sin grundskoletid och dÀrmed lÀttare kunde diskutera betydelsen av lÀrares bemötande.De slutsatser som dras i studien Àr att elever vill att lÀrare med sitt bemötande ska bekrÀfta dem pÄ tÀmligen primÀra vis; genom att hÀlsa pÄ dem Àven utanför klassrummet, tilltala dem med deras namn, uppmÀrksamma dem och verkligen lyssna pÄ dem. NÀstan samtliga informanter föredrog lÀrare som har ett strÀngt bemötande gentemot eleverna och anledningen till det var att det ansÄgs leda till ordning i klassrummet och att undervisningen fungerade bÀttre.

Analytisk lyssning : Hur pÄverkar bilder vad vi hör och kan vi trÀna vÄr hörsel?

Denna studie har undersökt huruvida det Àr möjligt att trÀna sin hörsel i att lyssna analytiskt. Den har ocksÄ syftat till att undersöka huruvida bilder pÄverkar hur mÀnniskor identifierar och bedömer ljud. Efter en litteraturstudie samt en hypotestestande undersökning pÄ omrÄdet har jag sett tendenser som tyder pÄ att det gÄr att trÀna sin hörsel i denna typ av lyssning. Jag har ocksÄ sett indikationer pÄ att bilder kan pÄverka hur vi identifierar ljud..

Äta bör man? Kost, sömn och motions inverkan pĂ„ elevers vakenhet i skolan

I detta arbete undersöker jag om kost, sömn och motion pĂ„verkar elevers vakenhet i skolan. LitteraturgenomgĂ„ngen behandlar aktuella rön kring nĂ€ringslĂ€ra, sömn, motion, riktlinjer för skolmat och skolfrukostförsök. Även Linköpings kommuns roll i skolmatfrĂ„gan behandlas. I en enkĂ€tundersökning bland 35 sjĂ€tteklassare kartlĂ€ggs deras mat, sömn och motionsvanor under fyra dagar. Resultatet behandlas i en enkĂ€tanalys, dĂ€r det framgĂ„r att kost och motion kan pĂ„verka elevernas vakenhet i skolan.

Hur modersmÄlslÀrare arbetar för att stÀrka elevers identitet och historiemedvetande

MÄlet med vÄrt arbete Àr att belysa hur modersmÄlslÀrare hanterar undervisning om ursprungslandets historia och jÀmför detta med svenska förhÄllanden. Med utgÄngspunkt frÄn detta har vi undersökt hur modersmÄlsundervisningen kan stÀrka elevers identitet och dÀrmed historiemedvetandet. Vi kommer dÀrmed att lyfta fram begreppen modersmÄlsundervisning, identitet och historiemedvetande. För att uppnÄ bÀsta möjliga resultat har vi genomfört en kvalitativ intervjuundersökning med olika modersmÄlslÀrare. Vi har dessutom gjort en enkÀtundersökning bland eleverna pÄ skolorna vi har haft vÄr verksamhetsförlagda tid.

Lyssna pÄ barnen - Om pedagogisk dokumentation

Pedagogisk dokumentation Àr en svensk företeelse och den betraktas som en vidare utveckling avReggio Emiliafilosofin. Den pedagogiska dokumentationen Àr ett resultat av barnens aktiviteter ochden bygger pÄ material som har samlats in, bearbetats samt organiserats. Syftet med studien har varitatt undersöka hur nÄgra pedagoger beskriver sitt arbete med pedagogisk dokumentation som ett verktyg för att stimulera barns inflytande över sitt aktiva kunskapande i förskolan, samt undersöka hur arbetet med pedagogisk dokumentation yttrar sig. Jag har försökt skapa förstÄelse för hur pedagogerna pÄ förskolan arbetar med pedagogisk dokumentation. I studien har pedagogisk dokumentation studerats utifrÄn begreppen observation och reflektion.

Visuell identitet : NÄgra estetelevers tankar om att framstÀlla sig sjÀlv genom stil och hur det kommer till uttryck i praktiken

Denna studie behandlar begreppen process och produkt. Syftet Àr att genom ett hermeneutiskt perspektiv undersöka nÄgra bildlÀrares syn pÄ begreppen process och produkt i bildundervisningen pÄ högstadiet. Tidigare har fokus legat pÄ elevers fÀrdiga produkt men idag Àr bedömningen i bildÀmnet mer fokuserad pÄ elevers process (Skolverket, 2012:3). Undersökningen genomfördes genom  kavlitativa intervjuer. IntervjufrÄgorna Àr förankrade i Lindströms (2002:4-5) process- och produktkriterier.

<- FöregÄende sida 45 NÀsta sida ->