Sök:

Sökresultat:

53 Uppsatser om Leveransservice - Sida 3 av 4

Framtagning av analysverktyg för materialförbrukning inom motorunderhåll

Examensarbete beskriver hur ett analysverktyg har skapats för materialförbrukningen på Motorunderhållsavdelningen på Volvo Aero Corporation. Analysverktyget tar fram snittlistor och inköpslistor till motorn PW100. Dokumentering vid skapandet av analysverktyget sker i sju delar.Genom att skapa ett analysverktyg kan de strategiska materialplanerarna på Volvo Aero lätt generera en snittlista eller en inköpslista som baseras på historisk data. Tidigare var de strategiska materialplanerana tvungna att beräkna snittlistor manuellt och mycket handpåläggning gjorde att resultatet inte alltid var pålitligt.En förstudie gjordes för att få en bättre inblick i den nuvarande organisationen och hur arbetet styrs på motorunderhållsavdelningen på Volvo Aero. Intervjuer utfördes löpande samtidigt som en litteraturstudie inom området logistik gjordes.

Service Level Management : Equalize unloadingencrustation at Stora Enso ? Skoghalls bruk

The report is part of the university´engineer program within Industrial Organization and Economics with specialization in Logistics and Managment at Jönköping´s university.Skoghall´s mill underlies a large supply chain, which means there should be a lot of areas in need of small improvement measures. This report illustrates a small part of one of these areas and is focused on the loading distribution services in the terminal Vänern.At the moment there´s a very unequal load of the load carriers SECU box and Container at the terminal. Skoghall´s mill has the desire to equalize the high and low load levels of the 2 loading carriers named previously. One of the options to solve the problem is to set a limit of how much the carriers can load per week or per day. The mill also wants it to be investigated if the proposition would influence the customers in any way and if both the company and its customers could handle a lower level of delivery services in case the proposition was to be applied.The goal to be achieved with this thesis is to provide balance to the unequall loading of the 2 load carriers, SECU and Container, and investigate whether or not the Skoghall´s mill´s customers, could manage the lower degree of delivery service that the proposition would imply.For this goal to be achieved, random sample investigations were taken from orders of a customer that is provided with SECU load carriers and the same was made with a Container´s customer.

Förbättrad styrning och kontroll med MPS-system? En studie av tre legotillverkare

MPS-system syftar till att öka intäkterna, minska kostnaderna och frigöra kapital genom ökad Leveransservice, flexibilitet och reducerade kostnader för lagerhållning, administration och transporter. Implementeringen av ett datoriserat MPS-system ska leda till förbättringar, kostnadsbesparingar och i överlag bara positiva förändringar hos tillverkande företag enligt litteraturen. Studien avser att undersöka vilka förbättringar och nackdelar/begränsningar företag som implementerat MPS-system upplever med sina MPS-system. Har de kunnat förbättra styrningen och kontrollen av verksamheten, i form av förbättrade variabler, som kan påvisas till implementeringen av MPS-system?Syftet med den här uppsatsen är att undersöka om införandet av MPS-system förbättrat de undersökta legotillverkarnas styrning och kontroll av sina verksamheter samt vilka begränsningar de upplever med sina MPS-system.Vi har genomfört personliga intervjuer med våra respondenter på AHAN AB, PNM Plåt och Modellteknik AB i Eskilstuna/Torshällaområdena.

Miljöaspektens prioritering vid logistikplanering

Sammanfattning Titel: Miljöaspektens prioritering vid logistikplanering Författare: Viveca Freij och Olivia Idström Ekestolpe Handledare: Björn Carlsson Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp, VT 2013 Nyckelord: Stora företag i Sverige, miljöaspekten, logistikplanering, greenwash, grön marknadsföring, CSR och logistik. Problemformulering: Hur prioriteras miljöaspekten hos stora företag i Sverige vid logistikplanering? Syfte: Syftet med denna studie är att utforska om och hur stora företag i Sverige tar hänsyn till miljön vid logistikplanering. Metod: En kvalitativ forskningsstrategi med ett induktivt angreppssätt. Studien börjar med en intervju med ett transportbolag och följs av en tvärsnittsstudie som genomförs via telefonintervjuer med 33 av Sveriges största arbetsgivare. Teoretisk referensram: Studien hanterar teorier inom grön marknadsföring, CSR, logistik och grön logistik. Teorier inom grön marknadsföring bidrar till att skapa förståelse om vilka fördelar som grön marknadsföring kan ge.

Skiljer sig konsumenternas förväntningar från företagens uppfattningar om dessa? : En kvantitativ studie om leveransserviceelement inom e-handeln.

Bakgrund: E-handel är en marknad som växt under de senaste åren och möjliggjort för företag att vara verksamma på en större marknad. Tillväxten på marknaden har lett till större konkurrenskraft som gjort att faktorer som kvalitet och snabba leveranser blivit allt viktigare för att tillfredsställa kunders behov. Tidigare undersökningar visar att det finns ett gap mellan det företag tror att konsumenterna tycker är viktigt och det konsumenterna tycker är viktigt för Leveransserviceelementen tid och flexibilitet vid ett e-handelsköp.Syfte: Uppsatsens syfte är att identifiera om det finns signifikanta gap mellan företagens uppfattning om vad konsumenterna tycker är viktigt och det konsumenterna tycker är viktigt avseende Leveransserviceelement vid e-handelsköp. Syftet är också att identifiera om detta skiljer sig i de valda branscherna kläder&skor, böcker&media samt hemelektronik. Uppsatsen ska även undersöka om de valda faktorerna har ett samband med vad konsumenter tycker är viktigt avseende Leveransserviceelementen.Metod: Studien som genomförts är av kvantitativt slag och har ett deduktivt angreppssätt.

Utformande av Sapa Profiler AB:s distributionsstruktur med syfte att uppfylla kundernas krav

Sapa Profiler AB är ett företag inom den svenska metallindustrin och tillhör koncernen Sapa Group som finns över stora delar av världen. Bolaget är en del av koncernens kärnverksamhet Profiler som specialiserat sig på framställning av strängpressade profiler i aluminium.Inom det strategiska affärssegmentet Automotive förses transportindustrin med komponenter till olika typer av fordon. Under de senaste åren har kundernas serviceanspråk ökat vilket bland annat yttrar sig i krav på kortare leveranstider och högre frekvens på inleveranserna. I dagsläget avhjälps högre servicekrav genom att ett lager lokaliseras i kundens närhet. Strategin leder i förlängningen till en decentraliserad lagerstruktur som kan vara svår att styra och kontrollera.

Leveransprecisionsmätning : en företagsstudie på Sanmina-SCI

Performance measurements have become very important tools for companies because of ever increasing global competition in today?s market. Delivery dependability is one of the three most important performance measurements for companies to focus on and that makes this analysis, of the dependability, both very interesting and up to contemporary. In this rapport different aspects of delivery dependability will be dealt with, and a weight will be on what to measure and how to measure it together with how to present the outcome of the measurements. A discussion has also been held regarding what goal the company should have on its dependability.

På spaning efter integration : En studie om integration mellan marknadsfunktioner och logistikfunktioner inom svenska detaljhandelsföretag

Bakgrund Tidigare studier belyser vikten av att företag integrerar marknadsfunktionen och logistikfunktionen, detta då en sådan integration leder till fördelar för företag. När funktionerna är integrerade kan företag bland annat möta kunders förväntningar vad gäller produkttillgänglighet och Leveransservice på ett mer effektivt sätt än om funktionerna inte är integrerade. I dagsläget finns endast begränsade studier om hur integration mellan marknadsfunktioner och logistikfunktioner ser ut i praktiken. En empirisk kunskapslucka vad gäller integration mellan marknadsfunktioner och logistikfunktioner i svenska detaljhandelsföretag kunde således påvisas och det är dennakunskapslucka som legat till grund för denna studie.Syfte Denna studie syftar till att analysera om, och i så fall hur, marknadsfunktioner och logistikfunktioner inom svenska detaljhandelsföretag är integrerade.Genomförande För att uppnå syftet genomfördes intervjuer med medarbetare på marknadsfunktionen och logistikfunktionen inom tre svenska detaljhandelsföretag. Dessa företag var Cervera, Glitter och KappAhl.

Leverantörsstyrda lager på Volvo Cars Torslanda: en fallstudie om möjligheterna till en implementering och dess effekter

Detta examensarbete är utfört på Volvo Cars i Torslanda, hädanefter refererat till VCT. På Torslandaverket tillverkas bilmodellerna S80, V70, V70XC och XC90. Varje bil skräddarsys för kunden och är näst intill unik. Detta medför att antal artiklar ökar och det i sin tur leder till ökade lagernivåer. Idag har VCT problem med att det inte finns tillräckligt med lageryta och de måste finna lösningar för att reducera lagernivåer.

Lagercentralisering - fördelar och nackdelar: En fallstudie på OEM International

Detta examensarbete har utförts på OEM International, en Teknikhandelskoncern som främst säljer små komponenter för industriautomatisering. Snabb tillväxt medförde trånga och urvuxna lager, en på sikt ohållbar situation som resulterade i planer på ett nytt, större lager. Bygget av detta nya, stora lager i Tranås blev startpunkten för diskussioner kring hur lagerverksamheten egentligen bör bedrivas på lämpligast sätt. Tankar på att ha ett stort centrallager istället för dagens mindre, regionala väcktes, men då ifrågasattes också vilka konsekvenser en sådan förändring skulle bära med sig. Syftet med denna studie är därför att identifiera vilka faktorer som företag bör beakta vid beslut om eventuell överföring av befintliga regionala lagerpunkter till central ort.

Transportparametrar : ?En studie om vilka faktorer som är avgörande för detaljhandelsföretag när de väljer transportleverantör?.

Inledning: Företag lägger allt större fokus på deras logistikflöden. Anledningen till detta är att en effektiv logistikkedja kan skapa konkurrensfördelar. Detaljhandeln är en bransch som vuxit de senaste åren. Parallellt med att både utbudet av fysiska och E-handelsbutiker tilltagit har även konkurrensen ökat. Många detaljhandelsföretag har därför valt att outsourca delar eller hela sin logistikkedja, för att på så sätt kunna fokusera på kärnverksamhet.

Förstudie för utvecklad logistik hos Plannja AB, Luleå

På Plannja AB i Luleå tillverkas kompletta taklösningar i plåt för både byggprojekt och bygghandeln. Marknaden ligger i Nordeuropa och Centraleuropa. Tillverkningen sker både direkt mot kundorder och mot lager för att möta den säsongsberoende efterfrågan, som har sin högsäsong under sommarhalvåret. Stora mängder kapital binds därför upp i lager för att kunna bemöta den varierande efterfrågan. Syftet med denna förstudie har varit att kartlägga Plannja AB:s kärnverksamhet i Luleå för att skapa en klarare bild för företagets ledning.

Lagerstyrningens betydelse : Ett viktigt arbetssa?tt vid lagerha?llning av livsmedel

Att lagerföra produkter med begränsad hållbarhet kan skapa problem för det lagerförande företaget. Problematiken ligger i att inte lagra för mycket produkter, så hållbarhetstiden hinner gå ut, samtidigt som man måste kunna mätta sina kunders behov. Ett välfungerande lagerstyrningsarbete kan hjälpa företag med denna problematik, vilket även skapade grunden för denna uppsats. Tre företag inom Stockholmsområdet studerades gällande deras respektive arbetssätt när det kommer till lagerstyrning. Det studieobjekten har gemensamt är att de lagerför livsmedel; produkter med begränsad hållbarhet.Studien tar reda på vilket sätt företag, som lagrar livsmedel, arbetar med lagerstyrning samt vilken eller vilka faktorer som ses avgörande för lagerstyrningens effektivitet.

Kapitalrationalisering vid Plannja AB

I ett historiskt perspektiv har leverantörerna försökt närma sig marknaden genom att en tätare relation med slutkunden upprättas. Eftersom dagens företag är hårt konkurrentutsatta krävs en effektiv försörjningskedja med leveranser i rätt tid och rätt kvantitet. Det krävs även att företagen har en effektiv lager- och produktionsstyrning för att tillgodose marknadens varierande efterfrågan. Plannja har under de två senaste decennierna försökt etablera sig på nya marknader genom att köpa upp befintliga bolag. Utökningen har inneburit att företaget har kommit närmare slutkunden och att försörjningskedjan blivit längre.

En utredning av begreppet myndighetsutövning : enligt förvaltningslagen, brottsbalken, skadeståndslagen och regeringsformen

Stadium AB är ett av de största detaljhandelsföretagen i Sverige, som designar, köper och säljer sportutrustning samt sportmodeprodukter. I Stadiums butiker säljs både produkter från märkesleverantörer, exempelvis Adidas och Nike, samt varumärken med egen design, exempelvis SOC, 4D och Everest. Stadium befinner sig i en bransch där kundernas efterfrågan ständigt förändras med mode och säsong. Detta gör branschen komplex och medför att det ställs stora krav på varuförsörjningen till butikerna så att produkterna kommer i rätt volymer och vid rätt tidpunkt till respektive butik. Anledningen till detta är att undvika bristkostnader eller att bli tvungna att rea ut produkter med minskade intäkter som följd.I dagsläget använder sig Stadium av så kallade boxar för att introducera och fylla på butikerna med produkter.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->