Sök:

Sökresultat:

53 Uppsatser om Leveransservice - Sida 2 av 4

Lagerlokalisering i Europa

Fiskeby Board tillverkar returfiberbaserad kartong som oftast används till livsmedelsprodukter. Fiskeby producerar mot kundorder. När en order är färdigproducerad så lagras den i väntan på att kunden ska avropa delar av ordern. Korta leveranstider är en av de viktigaste faktorerna för att lyckas i kartongbranschen.På senare år har marknaden för livsmedelstillverkning flyttats från norden, söder ut, till och omkring Tyskland. Detta faktum har gjort att avståndet från Fiskebys produktionsanläggning till deras kunder har ökat vilket har lett till ökade leveranstider.Uppgiften med examensarbetet var dels att som oberoende part, hitta ett nytt logistiskt upplägg som innebar kortare leveranstider och högre Leveransservice och dels att göra en totalkostnadsanalys över företagets logistiska verksamhet för att underlätta för Fiskebys fortsatta arbete.Det enda sättet att minska leveranstiden är att minska avståndet mellan produkterna och marknaden och därför togs beslutet att gå vidare med att hitta en strategisk lagerpunkt.För att hitta en strategisk lagerpunkt gjordes flera olika tyngdpunktsberäkningar där varje analys tog hänsyn till en eller flera faktorer så som efterfrågan, vinstmarginal, geografisk belägenhet och kundrelation.

Analys av Servera R&S AB:s distribution i Stockholm

Inom grossistbranschen associeras distributionen med svårigheter så som många kunder, små godsvolymer per kund och krav på korta ledtider. Många kunder kräver dessutom leveranser inom vissa tidsfönster. Dessa faktorer ställer höga krav på logistiken och skapar behov om hög Leveransservice.Inom transportbranschen råder idag generellt en relativt låg datormognad. Sedan tidigare finns avancerade digitala informationssystem tillgängliga för inköp, ordermottagning och lagerkontroll. Utvecklingen går dock mot att även logistik- och transportavdelningarna i större utsträckning börjar använda sig av mer avancerade transporttekniska hjälpmedel.

Förbättringsförslag till inrikes vägtransporter hos Draka Kabel Sverige AB

Logistik handlar om att skapa effektiva materialflöden. Distribution är den del av logistikflödet som har stor betydelse för företags konkurrensförmåga och lönsamhet. Hur företag väljer att distribueras sina tjänster eller produkter har en stor påverkan på deras transportkostnader och Leveransservice. Hos Draka Kabel Sverige AB finns i nuläget ingen uttalad leveransstrategi gällande uppbokning av inrikestransporter, utan detta sker efter kundönskemål. Detta leder till många små leveranser som resulterar i högre transportkostnader och ostrukturerade arbetsrutiner. I dagsläget samarbetar Draka Kabel Sverige AB med en speditör, Höglands Logistik AB, och all inrikes vägtransport sker med speditören.

Materialanskaffning av emballage på Scania

Är lager en belastning eller en tillgång? Tidigare var det ett sätt att ha bra Leveransservice. Idag ser man lager som ett bundet kapital man vill minimera. ScaniaCV AB bildades år 1900 och började tillverka cyklar. Idag är Scania en global tillverkare av tunga lastbilar, bussar samt industriella och marina motorer.

Effekter av ett informationsintensivt material- och produktionsstyrningssystem

We were assigned to do this master thesis by Husqvarna AB who at the time for this thesis just had implemented a new material and production planning system called Replenishment system. Husqvarna AB wanted us to examine the effects of their new planning system to see if it was profitable or not. Husqvarna AB had for a time considered their delivery and supplier service to bee their biggest problem and they wanted to solve this problem by improving the communication with all involved actors in the logistic chain, which they hoped would result in a better mix of products in their warehouses. The aim of this report was therefor to analyze eventual effects for Husqvarna AB when changing from a traditional material- and production planing system to a more information intensive one. The result of this report showed effects on decreasing administrational routines and improved flexibility and lead-times.

Ett sätt att konkurrera i logistikbranschen - A Way to Compete in the Transport Industry

Denna uppsats är behållningen av en fältstudie som har gjorts på ett företag inom transport- och logistikbranschen. Jag har använt mig av både primär (intervjuer) och sekundär data (hemsida, hållbarhetsrapport, företagstidning etc.) för att ta reda på hur företaget gör för att kunna konkurrera i branschen. Till de ämnen som genererats ur resultatet har teorier och modeller kopplats. Några av teorierna är Porters värdekedja, Normanns gemensamma värdeskapande och Abrahamssons m.fl. strategiska flexibilitet.

Arbetshanteringen på godsmottagningen hos EFG

The aim of this report is to investigate how the work handling at the department for arriving goods at EFG in Tranås is working, as well as how it could be improved and made more effective. EFG is a corporation who process and sell office furniture. The company is working with a project concerning delivery precision, the subject is therefore particularly interesting from the perspective of delivery accuracy. The number of orders has increased notably during the fall of 2005 and the spring of 2006. This has led to new demands at the department for arriving goods and the topic is as a result of that important also from this point of view.Interviews and investigations have been conducted at location since no written material earlier has been made in the topic.

Lagerställesrationalisering hos Midelfart Sonesson AB

Företag: Midelfart Sonesson ABSyfte: Studien skulle ge en bild av vilka kriterier som är betydelsefulla för företag vid rationalisering av lagerställen. Den skulle dessutom ge en bild av vilka tänkbara ekonomiska konsekvenser som kan följa efter en rationalisering. Genom en fallstudie av ett typföretag och genom kompletterande intervjuer med kunniga inom logistik och företagsekonomi skulle författarna undersöka vilka kriterier som företagen lägger mest vikt på när de ska starta ett så stort projekt som lagerställesrationalisering, samt förstå vad kostnadsbesparingen kan bli.Metod: En studie av företaget Midelfart Sonesson AB har utförts. Primär- och sekundärdata har samlats in genom personliga intervjuer, litteratur, rapporter, och elektroniska källor.Teori: Teorin består av nio olika avsnitt som kan tillämpas på ämnet i uppsatsen. Teorin används för att förstå företagets uppbyggnad, organisation och dess handlande.

Sänkning av kapitalbindning i färdigvarulager : - är det möjligt utan att kundservicen äventyras?

Bakgrund: Anledningen till lagerhållning är ett förväntat behov på produkterna i framtiden. Färdigvarulagret fungerar som en säkerhet mot eventuella störningar i materialflödet och är en garanti för att företaget kan leverera till kund. Lagernivån ska generellt hållas låg och dess storlek blir en avvägning mellan krav på Leveransservice i förhållande till kostnader och kapitalbindning. Studien grundar sig på företag X som producerar kundspecifika högvärdiga råvaruprodukter.Syfte: Syftet med uppsatsen är att genom olika angreppssätt påvisa potential för minskad kapitalbindning i företag X färdigvarulager samt resonera över åtgärdernas tänkbara påverkan på kundservicen.Metod: Datainsamlingen utgjordes av intervjuer samt studier av litteratur och dokument. Eftersom problemet är komplicerat och kräver en djupare förståelse av studieobjektet och dess omgivning valde gruppen att göra en fallstudie.Slutsatser: Uppsatsen mynnar ut i tre förslag på åtgärder.

Ny order-/prognosmodell för substrattillverkningen av ?det
nya sortimentet? på AB Kemikalia

Examensarbetets syfte är att finna en lämplig metod för produktionsplanering av substrattillverkningen i det nya sortimentet på AB Kemikalia. Även med vilken frekvens, vecko- eller månadsbeställning, kunderna bör lägga sina order ska undersökas. Målet med examensarbetet är att ge förslag på en produktionsplanering som uppfyller följande tre kriterier: • Jämnare beläggning (kapa topparna) • Ökad effektivitet i tillverkningen • Fortsatt hög Leveransservice För att få en bild av produkterna i nya sortimentet gjordes en ABC-analys. Volymvärdet för varje produkt beräknades och utifrån storleken på volymvärdet gjordes en indelning av produkterna i A-, B- och C-klass. Efterfrågan analyserades genom teorier om mönster i efterfrågan och med hjälp av olika prognosmetoder.

Legotillverkning i möbelbranschen : En studie vid Svenska Möbel

Problem: Möbelbranschen präglas av en allt hårdare konkurrens såväl mellan enskilda producenter som mellan hela försörjningskedjor. Dessutom tenderar kundernas krav att bli allt högre när det gäller Leveransservice. Hur kan inhemska aktörer stärka sin position gentemot sina utländska konkurrenter som har lägre kostnadsnivåer. För att bli en starkare aktör gäller det att förbättra de faktorer som går att påverka.Syfte: Syftet med detta arbete är att undersöka hur ledtider och leveransprecision kan förändras så att Svenska Möbels konkurrenskraft stärks. Vi avser att undersöka företagets relationer med kunder och leverantörer i försörjningskedjans närmsta led samt Svenska Möbels interna material- och informationsflöden för att identifiera faktorer som påverkar ledtid och leveransprecision.Metod: För att identifiera förbättringsområden i Svenska Möbels försörjningskedja tillämpades en kvalitativ studie baserad på intervjuer, observationer och kartläggningar.

Analys av leveransservice - förbättrar kopplade till kundönskemålen

Det finns två stationer på Boxholm Stål AB med produktionssågar. Den ena är en bandsåg och två fasmaskiner med hanteringsutrustning för transport mellan såg och fasar samt en automatisk buntmaskin. Fasarna på den stationen är utslitna och håller inte de toleranser som Boxholm Stål AB har på sina produkter. En önskan att kunna planfräsa ändarna har också tillkommit vilket utrustningen i dagsläget inte klarar av. Det innebär att fasarna ska bytas ut.

Vendor Managed Inventory : teoretiska effekter, finns de i verkligheten?

Bakgrund: Historiskt har företag haft stora lager för att kunna möta kundernas efterfrågan. I takt med att kundanpassning och flexibilitet har ökat har det blivit allt dyrare och näst intill omöjligt att hålla lager som kan tillgodose kundernas behov. Att styra sitt lager så att det motsvarar efterfrågan har nästan varit en omöjlighet. En lösning på lagerstyrningsproblematiken är Vendor Managed Inventory (VMI) som innebär ett tätare samarbete mellan kund och leverantör. Kunden tillhandahåller information om lager och efterfrågan och leverantören tar över ansvaret för att varorna i kundens lager inte ska ta slut.

Innovativ distribution mellan producent och konsument ? en fallstudie på Lifebox

Hur kan man skapa en fungerande, kostnadseffektiv distributionslösning för direktleverans med en hög servicenivå för att tillfredställa kund- och konsumentbehovet? Problemet kan delas upp i en teoretisk och en praktisk del. Den teoretiska delen är att det inte finns en generell lösning på problemet. Det praktiska problemet är att företaget vi studerar, Lifebox, idag inte har någon lösning.Syfte Huvudsyftet med examensarbetet är att ge Lifebox förutsättningar för en fungerande, kostnadseffektiv distributionslösning med direktleverans med en hög servicenivå för att tillfredställa kund- och konsumentbehovet. Vi har också definierat ett delsyfte vilket är att skapa förståelse för de krav, behov och förväntningar som finns i Lifebox och dess intressenter.Metod För att uppfylla detta syfte måste vi använda oss av en metod som möjliggör att vi kan studera ett projekt i förändring och som samtidigt ger en lösning som knyter an till verkligheten i ett så brett perspektiv som möjligt.

Skräddarsydd logistik- en lönsam affär?

Uppsatsen har utförts i samarbete med Onninen AB i Karlskoga. Företaget är verksamt påelnätsmarknaden och bedriver en kundlagerverksamhet där kund får möjlighet till ett egetlager i sitt närområde. Dessa lager äger Onninen och kund betalar en månadsavgift och en visslagerränta för att ha tillgång till dem. Kundlagren innebär en del extra hantering och medfören del merkostnader för Onninen. I min studie försöker jag undersöka vad kostnaden förOnninen är att bedriva denna logistiskt skräddarsydda verksamhet.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->