Sök:

Sökresultat:

2012 Uppsatser om Kostnader för anställda - Sida 2 av 135

Employer branding som internt verktyg och styrmedel

Uppsatsen underso?ker hur attraktiva arbetsgivare integrerar sina ansta?llda fo?r att bygga en plattform da?r humankapitalet vill stanna kvar och utvecklas. Denna process sker via talent management da?r employer branding anva?nds som verktyg fo?r att fo?rsta?rka organisationens fo?retagskultur.Studien a?r utfo?rd hos en av Sveriges mest popula?ra arbetsgivare hos ekonomi och juridikstudenter, och ger en beskrivande fo?rklarning hur ett framga?ngsrikt fo?retag effektivt implementerar employer branding.Fallstudien har fokuserat pa? kvalitativa intervjuer med ho?gt uppsatt ansta?llda inom organisationen. Uto?ver intervjuerna hos Fallfo?retaget har en intervju genomfo?rts med en kunnig person inom employer branding som har yttrat sina a?sikter och tankar kring a?mnet och hur employer branding kan anva?ndas som verktyg och effektivt styrmedel.

Firman, Oberoendet eller Klienten : En studie av revisorers lojaliteter

Denna uppsats tar avstamp i den ha?rda kritik som revisionsbyra?erna, och revisionsbranschen i allma?nhet, har fa?tt under de senaste a?ren. Syftet med uppsatsen a?r att underso?ka revisorers lojaliteter och vilken vikt de la?gger vid uppra?ttha?llandet av det professionella oberoendet. Vi underso?ker a?ven skillnader i lojaliteter och oberoende mellan tva? olika karria?rsteg pa? revisionsbyra?erna; partners och ansta?llda.

Paketering av vÀredepÄsar : Automatisering av en manuell process

Detta examensarbete syfta pa? att automatisera en paketeringsprocess av mynt som idag utfo?rs manuellt av personalen pa? fo?retaget Loomis. Det automatiserade konceptet som kommer presenteras fo?r fo?retaget skall kortfattat klara av att paketera deras va?rdepa?sar med myntenheter.Projektet startar med att skapa en fo?rsta?else fo?r vad som skall utfo?ras pa? fo?retaget och vilka problem som finns idag. I arbetets fo?rsta fas utfo?rs samtal med beho?rig personal da?r noggrann dokumentation och granskning om hur arbetsmetodiken utfo?rs fo?r tillfa?llet.Efter att tillra?ckligt med fakta hade samlats bo?rjade na?sta fas med informationsinsamling.

Hantering av indirekta kostnader: en fallstudie bland svenska universitet och högskolor

Idag Àr kostnadsfördelning av indirekta kostnader ett aktuellt Àmne inom svenska universitet och högskolor. Det finns ett intresse hos de olika lÀrosÀtena att anvÀnda sig av en gemensam metod för fördelning av indirekta kostnader. Syftet med denna studie var att studera om, hur och varför universitet och högskolor i Sverige hanterar indirekta kostnader. För ÀndamÄlet valdes en omfattande fallstudie, dÀr empirin samlades in genom telefonintervjuer med respondenter pÄ respektive lÀrosÀte. Det förekom i stora drag tvÄ olika typer av fördelning av indirekta kostnader, intÀktsavlyft och kostnadsfördelning.

AvdragsrÀtt för CSR-kostnader : Ett incitament för företag att dra sitt strÄ till stacken?

Uppsatsen behandlar möjligheten att erhÄlla inkomstskattemÀssigt avdrag för CSR-kostnader. De kostnadsposter som undersöks Àr; merkostnader, bidrag, forskningskostnader och profileringskostnader. Uppsatsen avslutas med en fördjupad diskussion i Àmnet..

SamhÀllsekonomisk kostnadsanalys av vÀgbyggen

NÀr VÀgverket planerar en ÄtgÀrd tas beslutet utifrÄn vÀlfÀrdsteoretiska utgÄngspunkter. VÀgverkets arbetar i samhÀllets intresse och skall dÀrför maximera samhÀllsnyttan. Under den tid som en ÄtgÀrd pÄgÄr uppstÄr det störningar i samhÀllsekonomin som vÀgverket idag inte tar hÀnsyn till. DÄ det inte finns nÄgon litteratur kring detta Àmne sÄ Àr syftet med uppsatsen att identifiera de kostnader och olÀgenheter som samhÀllet och trafikanterna drabbas av vid ett vÀgbygge. Med utgÄngspunkt av vÀrden och vÀrderingar frÄn VÀgverket, Trafik forskningsinstitutet och VÀg- och trafikinstitutet skall jag identifiera de kostnader och olÀgenheter som samhÀllet och trafikanterna drabbas av vid ett vÀgbygge.

Inköpsorganisation och förbÀttringsförslag i ett medelstort tillverkande företag

Inköp har en direkt pÄverkan pÄ ett företags lönsamhet, vilket gör att fokus pÄ att reducera inko?pskostnader kan leda till stora positiva effekter. Inko?p i ett fo?retag a?r i regel organiserad i en hierarkisk struktur som bo?r anpassas utifra?n de utmaningar ett fo?retag sta?lls info?r. En av faktorerna som pa?verkar inko?psorganisationens struktur a?r vilken centraliseringsgrad som anva?nds.Tenhults Pressgjuteri AB hade a?r 2011 en omsa?ttning pa? 90 miljoner SEK och 75st ansta?llda.

Kunskapsöverföring genom repatriater - Hur ett företag tar vara pÄ anstÀlldas kunskap frÄn utlandsuppdrag

I denna studie underso?ks hur nyfo?rva?rvade kunskaper hos repatriater ? ansta?llda som kommit tillbaka efter utlandstja?nstgo?ring ? tas tillvara. Trots att det visats att denna kunskap kan bidra till en verksamhets framga?ng a?r det ma?nga fo?retag som misslyckas med att ta vara pa? repatriaters nya erfarenheter och sprida dessa inom fo?rtaget. Fo?r att underso?ka hur repatriaternas kunskap tas tillvara har studien utformats som en fallstudie da?r Syncron (ett fo?retag med erfarenhet av att skicka iva?g ansta?llda pa? la?ngre utlandsuppdrag) studerats.

Den raka va?gen fo?r ba?de luft och information : En studie av den interna kommunikationen pa? ett svenskt fo?retag i ventilationsbranschen

Underso?kningen syftar till att beskriva den teoretiska och den praktiska interna kommunikationen pa? Systemair AB, med fokus pa? kommunikationsprocessen vid nylanseringar, upphittade fel i dokumentation samt reklamationer. Fra?gesta?llningarna jag anva?nt a?r: Hur ser kommunikationsflo?det ut teoretiskt? Hur fungerar det i praktikenFo?r att fa? fram ett resultat har jag dels studerat fo?retagets skriftliga rutiner, och dels anva?nt mig av en kvalitativ metod i form av personliga intervjuer. Jag har intervjuat totalt 12 ansta?llda pa? 6 olika avdelningar som pa? ett eller annat sa?tt bero?rs i en eller flera av de utvalda processerna.

Nya avskrivningsregler i IFRS - ger komponentavskrivning en mer rÀttvisande bild av periodisering av kostnader?

Syfte: Huvudsyftet med denna uppsats Àr att utröna om komponentavskrivning ger en mer rÀttvisande bild av periodisering av kostnader.För att uppfylla huvudsyftet har vi fyra delsyften, det första Àr att redogöra för vad regelverket och experterna anser om Àmnet. Det andra Àr att undersöka om komponentavskrivning uppfyller de kvalitativa kriterierna genom en bÀttre kvalitet pÄ redovisningen. Det tredje Àr att illustrera de för- och nackdelar som finns i och med komponentavskrivning. Det fjÀrde vill belysa hur det kommer sig att vissa företag vÀljer att tillÀmpa anskaffningsvÀrdemetoden med avskrivningar, komponentavskrivning, medan andra vÀljer att redovisa till verkligt vÀrde..

Kvinnliga chefer inom logistikbranschen - En kvalitativ studie om utmaningar med homosocialitet och glastak f?r kvinnliga chefer inom den mansdominerade branschen logistik

Sedan Covid-19 utbrottet har distansarbetsm?jligheter f?tt en ?kad popularitet. Denna f?r?ndring har skapat ett ?kat behov av forskning inom detta omr?de. D?rf?r syftar denna studie till att genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer ge insikter om IT-anst?lldas preferenser av arbetsmilj?, s?rskilt i j?mf?relse mellan kontorsarbete och distansarbete.

Kundorienterad strategi till kundorienterat arbetssa?tt : Hur en bank utformar och anva?nder ett ekonomistyrningspaket fo?r att mo?jliggo?ra la?ngsiktiga kundrelationer

Avregleringar pa? den finansiella marknaden har lett till en o?kad konkurrens fo?r retailbanker och en miljo? da?r konsumenten har tillga?ng till ett bredare utbud av finansiella tja?nster. Bankerna har sva?rt att differentiera sig genom traditionella la?gpris- och produktdifferentieringstrategier och har i sto?rre utstra?ckning insett behovet av att prioritera en kundorienterad strategi i syfte att beha?lla en lojal kundbas. Studier visar att en kundorienterad organisation a?r mer bena?gen att leverera en framsta?ende servicekvalitet som resulterar i tillfredssta?llda kunder men forskarna har a?gnat mindre uppma?rksamhet a?t ekonomistyrningens utformning i syfte att fra?mja en kundorienterat arbetssa?tt inom organisationen.

VÀgen in eller business as usual? : en modell för att utvÀrdera missbruksvÄrd

I uppsatsen utvÀrderas projektet VÀgen in, som drevs av socialförvaltningen i Enköpingskommun 2007?2008. Deltagarna i projektet var individer med missbruksproblematik, oftatillsammans med en historia av kriminalitet och/eller psykisk ohÀlsa. Syftet med studien Àr attundersöka vilka kostnader och utfall VÀgen in har gett upphov till i jÀmförelse medsocialtjÀnstens tidigare insatser för deltagarna, sett ur ett samhÀllsekonomiskt perspektiv.Bakgrunden till studien Àr att det i princip saknas samhÀllekonomiska utvÀrderingar avmissbruksvÄrd. I studien jÀmförs samhÀllets kostnader för deltagarna tvÄ Är innan projektet(2005-2006) med motsvarande kostnader under projekttiden (2007-2008).

Transportekonomi Flygfrakt AB

Föreliggande arbete har utförts pÄ Flygfrakt AB som ligger vid Landvetters flygplats nÄgramil öster om Göteborg. Företaget Àr ett av Sveriges största enskilda transportföretag.Uppgiften som tilldelades var att göra en kostnadskalkyl angÄende transporten Flygfrakt utförför Ericsson i BorÄs som innefattar transport av telekomutrustning frÄn Ericssons lager tillHuddinge.Syftet med arbetet förutom att göra en kostnadskalkyl Àr att se över vad som kan göras för attreducera kostnader för den aktuella rutten. Kalkylen kan ocksÄ bli en standardrutin för hurkostnadskalkylering för andra Ätagande av godstransporter.Inledningsvis genomfördes en litteraturstudie i det aktuella Àmnet för att fÄ en bred bas somunderlag. Vidare intervjuades VD: n för Flygfrakt AB angÄende det aktuellatransportuppdraget och dess kostnader. För att fÄ kompletterande information gjordes Àvenintervjuer med administrativ personal och förare.Efter analysen framkom förbÀttringsförslag som skulle reducera kostnader.

Gemensamma kostnader : Det verkliga utfallet

The aim of this report is to develop an improved basis for calculation of common costs as well as to create a support, showing which steps can be taken for improving the future monitoring at NCC Hus in Karlstad.The objective of this report is to improve the quality of the process of quoting by verifying current key numbers, production of new key numbers and to identify the problems affecting the monitoring of projects.The objective is also to provide suggestions of actions improving quality assurance at NCC Hus in Karlstad..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->