Sök:

Kunskapsöverföring genom repatriater - Hur ett företag tar vara på anställdas kunskap från utlandsuppdrag


I denna studie underso?ks hur nyfo?rva?rvade kunskaper hos repatriater ? ansta?llda som kommit tillbaka efter utlandstja?nstgo?ring ? tas tillvara. Trots att det visats att denna kunskap kan bidra till en verksamhets framga?ng a?r det ma?nga fo?retag som misslyckas med att ta vara pa? repatriaters nya erfarenheter och sprida dessa inom fo?rtaget. Fo?r att underso?ka hur repatriaternas kunskap tas tillvara har studien utformats som en fallstudie da?r Syncron (ett fo?retag med erfarenhet av att skicka iva?g ansta?llda pa? la?ngre utlandsuppdrag) studerats. Fo?r att uppna? syftet underso?ks hur kunskapso?verfo?ring inom Syncron ga?r till samt vilka hinder och drivkrafter som finns i denna process. En modell o?ver kunskapso?verfo?ringsprocessen som sammansta?ller de faktorer som tidigare forskning visat pa?verkar kunskapso?verfo?ring har anva?nts fo?r att kunna besvara fra?gesta?llningarna. Modellen fokuserar pa? repatriaternas- och arbetsenhetens karakta?ristik samt relationen dem emellan. Fo?r att kunna analysera hur fallfo?retaget hanterar repatriater och deras kunskaper har intervjuer gjorts ba?de med repatriater och med representanter fo?r arbetsenheten.Studien visar att Syncron saknar en formell, uttalad kunskapso?verfo?ringsprocess men att repatriaternas nya kunskaper a?nda? till viss del sprids och tas tillvara. Detta sker genom en mer informell process da?r Syncrons arbetssa?tt och intensiva kommunikation mellan kollegor spelar en central roll. Syncron har ma?nga av de egenskaper som go?r att det finns en stor potential fo?r en effektiv kunskapso?verfo?ring. Da?remot a?r de ansta?llda pa? Syncron omedvetna om vikten av att kunskaps sprids vilket go?r att kunskapso?verfo?ringen blir begra?nsad. Detta medfo?r att det finns en risk fo?r att en stor del av repatriaternas kunskaper inte sprids och tas tillvara. 

Författare

Annika Reumark Tova Boustedt

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..