Sök:

Samhällsekonomisk kostnadsanalys av vägbyggen


När Vägverket planerar en åtgärd tas beslutet utifrån välfärdsteoretiska utgångspunkter. Vägverkets arbetar i samhällets intresse och skall därför maximera samhällsnyttan. Under den tid som en åtgärd pågår uppstår det störningar i samhällsekonomin som vägverket idag inte tar hänsyn till. Då det inte finns någon litteratur kring detta ämne så är syftet med uppsatsen att identifiera de kostnader och olägenheter som samhället och trafikanterna drabbas av vid ett vägbygge. Med utgångspunkt av värden och värderingar från Vägverket, Trafik forskningsinstitutet och Väg- och trafikinstitutet skall jag identifiera de kostnader och olägenheter som samhället och trafikanterna drabbas av vid ett vägbygge. De samhällsekonomiska kostnaderna vid ett vägbygge kan delas in i två dimensioner, tidsberoende- och tidsoberoende kostnader. De tidsoberoende kostnaderna utgörs av transportkostnader för material och massa till vägbyggen. Denna kostnad kan i sin tur delas upp i olika beståndsdelar: miljökostnader, olyckskostnader, fordonskostnader och arbetskostnader. Dessutom har vi kostnader på trafikanternas fordon vilket kan delas in i drivmedelskostnader och slitage. För tidsberoende kostnader gäller ökad restid per fordon, ökad olycksrisk och ökade miljökostnader.

Författare

Håkan Lindahl

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..