Sök:

Hantering av indirekta kostnader

en fallstudie bland svenska universitet och högskolor


Idag är kostnadsfördelning av indirekta kostnader ett aktuellt ämne inom svenska universitet och högskolor. Det finns ett intresse hos de olika lärosätena att använda sig av en gemensam metod för fördelning av indirekta kostnader. Syftet med denna studie var att studera om, hur och varför universitet och högskolor i Sverige hanterar indirekta kostnader. För ändamålet valdes en omfattande fallstudie, där empirin samlades in genom telefonintervjuer med respondenter på respektive lärosäte. Det förekom i stora drag två olika typer av fördelning av indirekta kostnader, intäktsavlyft och kostnadsfördelning. Det vanligaste syftet för de lärosäten som använde sig av metoden kostnadsfördelningen, var att skapa en rättvisande bild av kostnaderna inom lärosätet. Vidare hade lärosäten med kostnadsfördelning en klarare bild av syftet med den valda fördelningen än de med intäktsavlyft. För de universitet som använde sig av intäktsavlyft var intäkt den vanligaste fördelningsbasen, medan de lärosäten som använder sig av kostnadsfördelning hade lönekostnad som den vanligaste basen. De flesta av de universitet och högskolor som deltog i studien, är öppna till en mer gemensam kostnadsfördelningsmodell.

Författare

Olle Strömgren Christian Wigsten

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..