Sökresultat:
1144 Uppsatser om Jämförande reklam - Sida 43 av 77
Bloggen som verktyg : En kvalitativ studie kring bloggen som ett kommunikationsverktyg i arbetet med att stÀrka och bygga kundrelationer samt varumÀrke
DÄ Internet Àr det mest vÀxande nutida mediet dÀr konkurrensen och informationsbruset Àr enormt, krÀvs idag en lockande lÀttillgÀnglighet i företagens webbsidor. MÄnga mÀnniskor gör numera aktiva val för att undvika direkt reklam samtidigt som skepsisen kring extern företagsinformation ökar. Detta gör att företagen mÄste hitta kreativa lösningar i det externa kommunikationsarbetet. Syftet Àr att ur ett hypotetiskt perspektiv ta reda pÄ om bloggen Àr ett starkt kommunikationsverktyg för företag i arbetet med att stÀrka och bygga kundrelationer samt varumÀrke. Undersökningen genomförs via kvalitativa intervjuer med utvalda respondenter frÄn fem företag relaterade till bloggen som verktyg.
Den mobila marknadsföringens utveckling - Sociala medier som plattform för mobil marknadsföring.
Företag har sedan lÀnge varit intresserade av mobil marknadsföring och dÄ speciellt medplatsbaserade tjÀnster (Location Based Services ? LBS) som fokus. Ett stort hinder för denna nyamarknadföringskanal har dÄ varit att hantera kundens acceptans till reklam i mobilen. VÄrt syfteÀr att identifiera faktorer som visat sig vara kritiska och idag hanterbara för att uppnÄ en lyckadmobil marknadsföring. Den utförda empiriska studien pekar pÄ att en stor del av befolkningenÀger tillrÀckligt avancerade mobiler för att hantera en mer anpassad mobil marknadsföring.
System fo?r automatiska rekommendationer av nyheter och evenemang
Teknik och data a?r nyckeln till att Bonnier Business Media (BBM) ska kunna na? sina ma?l och leverera ytterligare tillva?xt. Da?rfo?r vill man ligga i framkant na?r det ga?ller att underso?ka nya tekniker som kan fo?rba?ttra plattformarna och go?ra dem mer tidsenliga. BBM har bland annat velat ta fram ett rekommendationssystem som ska anva?ndas till att go?ra inneha?llet individanpassat pa? webbplatserna och pa? ett effektivt sa?tt presentera detta sa? att de olika ma?lgrupperna fa?r den information de fo?rva?ntar sig.
Bilder talar sitt tydliga sprÄk : Om könsschabloner i marknadsföring av leksaker och barnrum
Bilder av barnrum och produktbilder med leksaker stÄr i centrum för denna uppsats, dÀr huvudsyftet varit att utreda hur genussymboler och könsroller förmedlas i marknadsföringen vÀnd till barn. KÀllmaterialet har bestÄtt av bilder strategiskt utvalda. Bildmaterialet har sedan analyserats med hjÀlp av en bildanalysmodell dÀr flickor och pojkar placerats som motpoler med skilda genussymboler, som representerar de bÄda könsrollerna. Genussymboler som förekommer i bildmaterialet Àr allt ifrÄn bildtexter, fÀrgval, klÀder och utseende, föremÄl, idrott, aktiviteter till miljö. Tillsammans med ett nÀrvarande barn Àr detta de symboler som gör bilden tydlig för sin tÀnkte mottagare.
Att motivera för kreativitet : En kvalitativ studie om projektledare inom reklambranschen
Reklambranschen Àr en bransch som lÀgger mycket fokus och stort vÀrde pÄ skapandet av originalitet och nytÀnkande för att frambringa effektiva lösningar. Reklam handlar om att pÄverka en individ och skapa reaktioner, vilket kan leda till att personen köper den marknadsförda produkten eller tjÀnsten. En reklambyrÄs vardag Àr att arbeta med flera olika uppdrag i varierade storlekar och projektledaren kan leda runt tjugo projekt samtidigt. Projektgruppen har en stÀndigt tuff utmaning att övertrÀffa sig sjÀlva och kundens önskemÄl för att slÄ igenom marknaden samt nÄ ut till konsumenten. Projektledaren har en viktig roll i denna process genom att bÄde leda sina medarbetare och att motivera dem till att vara kreativa.Denna studie har som syfte att studera samt ge exempel pÄ hur projektledare pÄ en reklambyrÄ motiverar kreativiteten hos projektdeltagarna.
VĂ€lkommen till Dumburken : Politiska reklamfilmer i den svenska televisionen
Syftet med studien var att undersöka hur innehÄllet i den politiska tv-reklamen ser ut i Sverige eftersom politikerna sjÀlva dÄ har kontroll över hur de vill framstÀllas i mediet. UtgÄngspunkterna var den svenska politikens medialisering och teorin om priming. Forskningsintresset lÄg i att tv-reklam var en ny arena för politisk kommunikation inför riksdagsvalet 2010 och inga studier hade gjorts pÄ innehÄllet i de politiska reklamfilmerna.En kvalitativ textanalys gjordes genom att systematisera innehÄllet i reklamfilmerna utifrÄn AIDA-modellen och en retorisk analys. Resultatet jÀmfördes sedan med respektive partiprogram och tolkades utifrÄn teorin om priming samt teorin om medialisering.Resultatet visade att de politiska reklamfilmerna har anpassat sitt budskap för att vÀcka intresse och för att hÄlla kvar tittaren. I filmerna anvÀnds retoriska medel för att skapa igenkÀnning och vÀcka sympati för partierna.
Att hantera olikheter : En studie om hur företags mÄngfaldsmanagement manifesteras pÄ teamnivÄ
I dagens globaliserade vÀrld, har mÄngfaldsmanagement vuxit fram som en nödvÀndighet likvÀl ett verktyg för att nÄ konkurrensfördelar. Forskning tyder pÄ att mÄngfald bidrar till fördelar som kreativitet och bÀttre problemlösning. Undersökningar talar för att heterogena team, medlemmar med olika bakgrunder, erfarenheter och kompetenser, presterar bÀttre i jÀmförelse med homogena team. För att ta tillvara pÄ de positiva effekterna av mÄngfald vid teamarbete, behövs ett aktivt förhÄllningsÀtt till mÄngfald och mÄngfaldsklimat. Studien undersökte hur företag arbetar med den existerande mÄngfalden, och belyser sambandet mellan företags mÄngfaldsmanagement och sammansÀttning av team.
Burtenshaw med fleras arbetsprocess - en empirisk prövning
Det hÀr examensarbetet Àr utfört pÄ programmet Grafisk design och kommunikation vid Linköpings Universitet under vÄrterminen 2009. Syftet var att ta reda pÄ hur vÀl de olika delarna i en processmodell frÄn boken The Fundamentals of Creative Advertising av Ken Burtenshaw, Nik Mahon och Caroline Barfoot kunde appliceras pÄ ett projekt, vilka delar som inte fungerade i praktiken och vilka för- och nackdelar som fanns.För att pröva processmodellen valde vi att genomföra en fallstudie i form av ett skarpt projekt pÄ reklambyrÄn Acne Advertising. Genom att tillÀmpa modellen under arbetets gÄng fick vi en bra bild av hur modellen fungerar i praktiken.VÄra slutsatser Àr att Burtenshaw med fleras processmodell Àr en vÀlfungerade modell som gÄr att applicera pÄ ett typiskt projekt inom reklam. Alla steg i processen Àr genomtÀnkta och hakar i varandra pÄ ett naturligt sÀtt. DÀr den ena tar slut tar den andra vid genom att utveckla den framtagna informationen i föregÄnde steg.
Whisky, lÀder och svarta klÀder : En studie i sprÄkbruk av reklam och livsstilsmagasin riktade mot mÀn
Denna studie Àr skriven inom fÀltet för sprÄkvetenskap med fokus pÄ hur reklamtexter anvÀnder vÀrderande sprÄk och sprÄkliga strategier för att tilltala en manlig mÄlgrupp, och i förlÀngning förstÀrka fördomar och heteronormativa vÀrderingar genom sprÄket som utgÄngspunkt. Studien har utgÄtt frÄn kvalitativ innehÄllsanalys samt diskursanalys för att besvara frÄgestÀllningarna, och metoden som brukats Àr nÀrlÀsning av materialet som utgörs av diverse reklamannonser och artiklar ur livsstilsmagasin riktade mot mÀn. Den teoretiska bakgrund som anvÀnts Àr genusteori, mediateori och sprÄklig teori i kombination, framförallt utifrÄn etablerade teorier om den konstruerade och hegemoniska manligheten. Resultatet av studien Àr att Àven om kÀllmaterialet varit alltför begrÀnsat för att dra definitiva slutsatser om den manliga reklamvÀrldens sprÄkbruk i helhet, finns ÀndÄ tydliga tendenser att skaparna av dessa material anvÀnder sprÄkliga strategier baserade pÄ normativa vÀrden för att tilltala sin primÀra konsumentgrupp..
Utflyttning av aktiebolag : AnstÄnd med betalning av utflyttningsskatt för immateriella tillgÄngar vid ett aktiebolags utflyttning inom EU
Samarbetet inom Europeiska Unionen har inneburit ett alltmer integrerat Europa. Skapandet av den inre marknaden, en marknad utan handelshinder och med fri ro?rlighet fo?r varor, personer, tja?nster och kapital, inneba?r att privatpersoner och fo?retag i stort ska vara ofo?rhindrade att ro?ra sig o?ver landsgra?nserna. Ett bolag etablerat i en medlemsstat kan exempelvis ha intresse av att flytta till en annan medlemsstat. Av princip kan tyckas att EU-ra?tten, med ha?nvisning till etableringsfriheten, ska mo?jliggo?ra en sa?dan allokering utan att bolaget ifra?ga tvingas utsta? na?gon negativ sa?rbehandling.
Hur upplever personer med Parkinsons sjukdom att sj?lva optimera sin behandling genom egenmonitorering?
Bakgrund: Parkinsons sjukdom (PS) ?r en kronisk neurodegenerativ sjukdom d?r
behandlingen riktar sig mot symtomlindring. Den individuella symtombilden kr?ver
kontinuerliga l?kemedelsanpassningar. Antalet personer med sjukdomen ?kar vilket st?ller
st?rre krav p? v?rden att gynna personernas egenv?rd och delaktighet.
Sjuksköterskors uppfattning av strukturell empowerment pÄ svenska vÄrdavdelningar : En kvantitativ studie
Det finns flera olika tillsta?nd som kan bidra till en tillfa?llig eller kronisk fo?rlamning. Sjukdomar som ofta fo?rknippas med fo?rlamning i extremiteter a?r traumatiska hja?rnskador, stroke och ryggma?rgsskador. Beroende pa? var skadan sitter och hur stor skadan a?r sa? fa?r patienterna olika grader av fo?rlamning, vilket i sin tur kan leda till en fo?ra?ndrad livssituation.
Dominanta och undergivna karaktÀrer : En studie i om en karaktÀrs egenskaper tolkas olika beroende pÄ vilket kön det representerar
Denna studie behandlar sÀttet som karaktÀrer gestaltas i bilder för spel och undersöker om mottagarens förhÄllningssÀtt till karaktÀren skiljer sig beroende pÄ karaktÀrens kön. Det som undersöks Àr ifall karaktÀrerna tolkas olika Àven om de Àr menade att representera samma egenskap, samt ifall tolkningen av karaktÀrerna förÀndras nÀr dessa samspelar med en annan karaktÀr i samma bild.För att undersöka detta skapades bilder av manliga och kvinnliga karaktÀrer samt en karaktÀr vars kön inte gick att urskilja. Alla karaktÀrer gestaltades med tre olika varianter pÄ representation: dominans, undergivenhet och likgiltighet. Utöver dessa bilder skapades Àven fyra olika varianter av reklambilder för att undersöka ifall tolkningen av karaktÀrerna pÄverkas av att dessa samspelar med en annan karaktÀr i samma bild. Undersökningen utfördes genom en webbenkÀt med slutna och öppna frÄgor om vad den svarande ansÄg att karaktÀrerna representerade..
Juridiska förutsÀttningar för odling av energiskog
Dagens energimÄlsÀttningar innebÀr ökad energitillförsel frÄn förnybara energikÀllor vilket leder till en allt vÀxande efterfrÄgan pÄ mark. I en allt hÄrdnande konkurrens om markomrÄdena tÀtnar intressekonflikterna i fysisk markplanlÀggning. Energipolitiska mÄlsÀttningar fungerar Àven som incitament för den fysiska markplaneringen och kan dÀrigenom fÄ en avgö- rande betydelse vid eventuella intressekonflikter. De regler som stödjer en ÀndamÄlsenlig markplanering Àr utformade för att bemöta en mÀngd olika förutsÀttningar och markrÀttsliga konflikter. Syftet med denna uppsats Àr att utreda de juridiska förutsÀttningarna för energiskogsodling (Salix).
Produktutveckling av biologisk tork för frukt- och matavfall
En biologisk tork produktutvecklades inom detta examensarbete. Uppdraget innefattade dels skapande av ett utmatningssystem till restprodukter och dels en förnyad utformning av produktens grÀnssnitt mot mÀnniskan för att öka brukbarheten. Den befintliga versionen av produkten, kallad biotork, innehöll inget utmatningssystem. Det innebÀr att tömningsoperationen idag mÄste utföras av anvÀndaren med hjÀlp av en separat produkt som med hjÀlp av luft samlar restprodukterna i en pÄse.Examensarbetet genomfördes pÄ Högskolan i Skövde i samarbete med företaget Pegil Innovations AB som har sin verksamhet i Skultorp. Projektet började med att analysera den existerande torkens olika funktioner.