Sök:

? - En vecka till nästa avsnitt, nej du, det går inte jag med på?

om hur ungdomar väljer att se sina tv-serier

Syftet med denna uppsats var att undersöka hur folk väljer att se på sina tv-serier och varför. För att ta reda på detta genomfördes två stycken fokusgruppsintervjuer där deltagarna svarade på frågor om tv-serier, dvd- boxar, play-tjänster och fildelning. För att skapa mig en förståelse för dessa val använde jag mig av Users & Gratification theory som en vetenskaplig teori. Resultaten från fokusgruppsintervjuerna användes senare för att sammanställa en frågeguide som besvarades av representanter för de största svenska tv-kanalernas play-tjänster. Anledningen till att kontakta tv-kanalerna var att jag ville ha både producenternas och konsumenternas åsikter med i uppsatsen. I fokusgruppsintervjuerna som genomfördes visade det sig att de flesta valde att ladda ned sina tv-serier illegalt, detta eftersom de ville se hela serier på en gång och då gärna utan reklam. I fokusgrupperna användes play-tjänster mest för att se avsnitt som de missat då de gick på tv. Representanterna från tv-kanalerna berättade om en kraftig ökning i trafiken på play-tjänsterna och att de hade en positiv syn på framtiden för on-demand-tv.

Författare

Marcus Johansson

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..