Individualisering av undervisningen
en studie om lärares arbete i evolutionsbiologi
La?roplanen anger att undervisningen i skolan skall anpassas efter varje elevs behov och fo?rutsa?ttningar. En fra?ga a?r da?: hur arbetar la?rarna med individualisering i skolan? Denna studies syfte var att underso?ka hur la?rare fo?rha?ller sig till individualisering i biologiundervisningen, med fokus pa? evolutionsbiologi. Fem la?rare som undervisar i biologi fo?r a?r 7 ? 9 intervjuades. Studien visar att flera faktorer pa?verkar individualiseringen av undervisningen i evolutionsbiologi. Framfo?rallt pa?verkar gruppstruktur, gruppstorlek, elevka?nnedom, arbetsomra?dets sva?righetsgrad och la?mplighet samt tid. Individualiseringen i evolutionsbiologi sker pa? olika sa?tt och sa?rskilt framtra?dande var grupparbete, varierat arbetssa?tt, varierat arbetsmaterial, olika niva? pa? fra?gor och olika niva? pa? undervisning. Studien visar att det a?r betydelsefullt med elevinflytande vid planering och undervisning och de intervjuade la?rarna lyfter fram vikten av erfarenhet och samarbete med kollegor. Viktiga slutsatser a?r att individualisering av evolutionsbiologi pa?verkas av olika faktorer samtidigt, da?r framfo?rallt gruppstrukturen framtra?der som avgo?rande. Undervisning och planering genomfo?rs pa? olika sa?tt men att ta?nka pa? individualisering a?r sta?ndigt na?rvarande hos de intervjuade la?rarna.