Sökresultat:
1144 Uppsatser om Jämförande reklam - Sida 21 av 77
Renommésnyltning BestÀmmelsen om jÀmförande reklam enligt marknadsföringslagen
Many companies sometimes affects that a competitive company pulls use for their trademark or their products in his advertising. It can for instance be that the company uses alike symbols or features and on so ways fields a free ride on another companies good reputation. This procedure is called reputation parasitism and settles in the marketing act, 8 a § comparative advertising. You can also condemn after the marketing acts 4 § general requirement which?s says, ?marketing must be compatible with good marketing practice? which also agrees with international chamber of commerce.
LÀrosÀtet, livskvaliteten och lukrativa lokaler ? En studie av retoriska strategier i broschyrer frÄn tvÄ svenska lÀrosÀten
I denna studie Àr syftet att undersöka de sprÄkliga strategier lÀrosÀtenanvÀnder sig av för att locka studenter.Informationsbroschyrer frÄn lÀrosÀten runtom i Sverige Àr först ochfrÀmst informativa. Forskning visar dock att konkurrens, vilket Àr ensituation svenska lÀrosÀten stÄr inför, och reklam Àr nÀrasammankopplade. Uppsatsen har en textanalytisk utgÄngspunkt somkompletteras med teorier om marknadsföring och reklam. Uppsatsenstextanalytiska verktyg anvÀnds för att undersöka bÄde retoriska ochinterpersonella strategier. För att förstÀrka analysen av dessa strategierundersöks Àven bilder i broschyrerna och till undersökningen hördessutom ett kvantitativt avsnitt.
Biobra?nslens pa?verkan pa? va?xthusbalansen : en studie av go?dsling pa? olika typ av skogsmarker
Ett av ma?len fo?r att na? ett mer ha?llbart samha?lle a?r att minska anva?ndandet av fossila bra?nslen, vilket har gjort det intressant att uto?ka biobra?nsleproduktionen i Sverige. Detta arbete har haft som ma?l att utva?rdera biobra?nsleproduktionens inverkan pa? va?xthusgasbalansen samt o?vergo?dning beroende pa? vilken marktyp som anva?nts, och utifra?n detta va?lja en optimal mark fo?r odling av granskog fo?r biobra?nslea?ndama?l. De faktorer som utva?rderats a?r klimat (norra, mellan och so?dra Sverige), grundvattenniva?, kva?vego?dsling och inneha?ll av organiskt material i marken.Scenarion av marktyperna med de tillho?rande faktorerna har utva?rderats med hja?lp av ett datorsimuleringsprogram, CoupModel, samt med hja?lp av referensmarker fo?r respektive klimattyp.
Den utan socker : En undersökning om skillnader mellan generationer dÄ det gÀller instÀllning, tillförlitlighet och pÄverkan av tv-reklam
The first company to send TV-commercial was the American company NBC, it was in the year of 1941. In Sweden, TV-commercials were first shown in 1987/88. TV 4 was the first channel to send commercial in Swedish television.TV has the advantage of showing both sound and picture, which makes TV the strongest channel of communication to mediate a message between a company and the consumer. Although TV-commercial is the most expensive choice to mediate a message, it is also the most effective one. (Persson, 1993)Almost everyone is exposed to TV-commercial daily.
OKEJ MED GAY : En studie om motiven till företagens riktade marknadsföring mot homosexuella
Syftet med vÄr studie var att belysa det faktum att homosexuella Àr en utsatt grupp som diskrimineras och om denna problematik möjligen kan förÀndras med hjÀlp av företags öppenhet. Vi har i vÄrt arbete bÄde vÀnt oss till stora och minde företag för att fÄ deras tankar kring hur problemet ser ut och se om företagen anser att de genom sitt sociala inflytande pÄverka andra genom den position de tagit pÄ marknaden. Vi har tittat pÄ hur de olika företagen ser pÄ reklam och hur det kommer sig att de valt att uppvisa sig pÄ det sÀtt de gjort. Genomförandet av studien har skett genom intervjuer med olika företag dÀr företagens tankar och attityder stÄr i fokus. Resultatet visade tydligt att alla företag kÀnner att det Àr viktigt med fler företag som visar sig gay-vÀnligt och att deras stÀllningstagande kan bidra till ökad tolerans.
Liason Dangereuse - en receptionsanalys
Undersökningens syfte Àr att ta reda pÄ vilka uppfattningar och tolkningar underklÀdesföretaget Liaison Dangereuse skapar genom sin senaste reklamfilm, ?Sexiness for everyone. Everywhere?, och om dessa uppfattas olika beroende pÄ tolkarens bakgrund.  FrÄgestÀllning: I studien har jag stÀllt frÄgor kring hur kvinnan framstÀlls i reklamfilmen och om publikens olika kulturella ursprung och bakgrundsideologi har nÄgon pÄverkan i deras tolkningsprocess.  Metod/Teori: Med hjÀlp av tidigare forskning om utformning och berÀttelsens form av reklam och Stuart Halls encoding/decoding modell har jag genomfört en receptionsanalys.
Förskolan: Ekologisk mat och lÀrande : En undersökning av tvÄ svenska förskolor om hur ekologisk mat pÄverkar barn i förskolan ur ett hÀlsopedagogiskt perspektiv.
Intresset av ekologisk kost och yrket som barnsko?tare har motiverat oss att skriva om ekologisk mat ur ett ha?lsopedagogiskt perspektiv med fokus pa? fo?rskolan. Med hja?lp av intervjuer synliggjordes tre yrkesgruppers tankar och kunskaper. Syftet med examensarbetet a?r att underso?ka ekologisk mat pa? fo?rskolorna ur ett ha?lsopedagogiskt, na?rings- och ekonomiskt perspektiv.
Att bygga en brandbook : ett projekt i att ena ett fo?retag och dess verksamheter
The purpose of this report is to develop a visual identity and a brand book for the company Yakobs Ram & Reklam (Yakobs Frame and Advertising). To answer the question of how a brand book should be designed for a company that manage several businesses within one brand a qualitative approach including a case study has been conducted.This qualitative method included research on brand building, logotypes, colour, design and typography and interviews with the company Yakobs Ram & Reklam and three representatives from the advertising agencies Anfang and Jerhammar & Co.In order to develop a brand manual for a company with several businesses, the study revealed that there should be a main logo where the secondary logos, consisting of the various components of the company, are linked by colour coding. In addition, the study has shown that the key elements to include in a brand book are the use of the logo, colour, typography, visual style and profile products including brochures and business cards. These findings form the basis of the brand manual and are the result of this work. As the amount of previously known facts regarding the construction of a brand book are scarce, the choice of method has been crucial and the data generated can be generalized and applied to new similar cases.
AnvÀndarvÀnlighet pÄ internet: Utveckling av Nordic Smedjans webbplats
För ett litet företag med begrÀnsade resurser kan det vara svÄrt att marknadsföra sig till poten-tiella kunder dÄ traditionell reklam Àr dyr. Tidigare forskning visar att en webbplats vara en bra möjlighet för ett mindre företag att marknadsföra sig sjÀlva och sina produkter till en la-gom kostnad. I och med Webb 2.0 har möjligheterna att marknadsföra sig och sitt företag pÄ nÀtet kraftigt ökat och kunderna har hÀr, dÄ de inte varit nöjda med att serveras traditionell reklam, tagit pÄ sig att sprida sina upplevelser och syner pÄ varumÀrken och produkter vidare till andra för att pÄ sÄ sÀtt kunna förmedla en mer sann bild. Denna nya del av marknadsföring som Webb 2.0 har möjliggjort sker genom ?elektronisk word of mouth? (eWOM) pÄ sociala medier, bloggar och liknande.
Green Market Communication - Advertising and communication agencies insight in client companies and views and values on environmental issues.
KommunikationsbyrÄerna intar nyckelpositioner i dagens marknadsekonomi dÀr det lÀggs en stor tilltro i den enskilda individens rationella förmÄgor. Reklamen bemöts med mycket kritik men anses ÀndÄ vara ett kommunikationsmedium som kan sÀkerstÀlla att de utbyten som sker pÄ konsumentmarknaden verkligen Àr miljömÀssigt vÀrdeskapande för de parter som ingÄr i utbytesprocessen. Studien bygger pÄ kvalitativa samtalsintervjuer med personer pÄ Ätta olika kommunikationsbyrÄer i Sverige. Studien redogör för byrÄernas insyn i kundföretagen och de intervjuades Äsikter och vÀrdegrund i miljöfrÄgor. ByrÄerna har överlag interaktiva och lÄngvariga kundrelationer som bÄde sÀkerstÀller en god insyn i det bestÀllande företaget.
Marknadsföring riktat till barn : Barns skydd vid marknadsföring via Internet
Syftet med uppsatsen Àr att utreda om det föreligger en inkonsekvens mellan lagar och regelverk vad gÀller skyddet för barn vid marknadsföring. UtgÄngspunkten i arbetet tar sikte pÄ Internet som medium för att utreda om tydligare regler behövs pÄ omrÄdet. Metoden som anvÀnds i arbetet Àr den rÀttsdogmatiska metoden som bygger pÄ grundantagandet att rÀtten bestÄr av ett sammanhÀngande nÀtverk av rÀttsregler. RÀttsdogmatiken karaktÀriseras genom sitt sÀtt att beakta rÀttskÀllorna i viss hierarkisk ordning, den sÄ kallade rÀttskÀllelÀran. Synen pÄ rÀttskÀllelÀran varierar och Sverige tycks ha en flexibel syn pÄ rÀttskÀllelÀran.
En kopp inkapslat kaffe : En varumÀrkesanalys av Nespresso ur ett konsumentperspektiv
Hur uppfattas Nespressos varumÀrke av deras konsumenter? Hur skiljer sig konsumenternas uppfattningar ifrÄn Nespressos uppfattningar om sig sjÀlva? Upplevs varumÀrket som det Àr tÀnkt att göra? Anser konsumenterna att Nespressos lyckats med sitt varumÀrkesarbete? Att arbeta med varumÀrkesuppbyggande process kan anses vara omfattade och komplext. VarumÀrkesarbete bestÄr av flera olika delar som mÄste samspela och arbeta för att skapa en helhet. Reklam Àr Àven en viktig del i att skapa mening i konsumenternas medvetande. Detta utgör utgÄngspunkten för denna uppsats.
R?tten till sin egen r?st
I den h?r uppsatsen behandlas m?jligheten att reglera r?tten till sin egen r?st inom den svenska immaterialr?ttsliga lagstiftningen samt Lag (1978:800) om namn och bild i reklam. Uppsatsen ?r ?mnad att f?nga upp en upptrappande problematik som kontinuerligt diskuteras inom AI-diskursen, n?mligen hur AI-system med avancerade maskin- och djupinl?rningsmodeller numera kan efterlikna och manipulera verkliga personers r?ster utan att n?got samtycke har inh?mtats f?r r?stanv?ndningen i fr?ga. Unders?kningsf?rem?let har d?rmed inramats i en AI-r?ttslig kontext, d?r uppsatsen utreder hur anv?ndandet av AI-genererade r?ster f?rh?ller sig till den svenska upphovs- och varum?rkesr?tten samt Lag (1978:800) om namn och bild i reklam.
SPINDELN I N?TET Rekryterarens anpassning i m?tet mellan arbetsgivare och arbetstagare
Syfte: Syftet med denna uppsats ?r att problematisera den komplexa
arbetssituation som kan uppst? f?r en rekryterare. I en arbetsprocess
beh?ver rekryteraren ta h?nsyn till arbetsgivarens s?v?l som arbetstagarens
olika krav, behov och intressen. N?r dessa inte ?verensst?mmer kan en
sp?nning uppst? som beh?ver hanteras av rekryteraren f?r att uppn? en
lyckad rekrytering.
Teori: Uppsatsen st?ttas av teorin om organisatoriskt l?rande, vilket inneb?r att
man l?r sig och utvecklas b?de som individ, kollektiv och organisation
sinsemellan genom utvecklingsinriktat och anpassningsinriktat l?rande.
Metod: Denna uppsats bygger p? data fr?n 8 stycken semistrukturerade, kvalitativa
intervjuer med rekryterare som arbetar p? rekryteringsf?retag.
GuldÀggstÀvlingens PÄverkan pÄ Reklamköpare
Syftet med uppsatsen Àr att studera GuldÀggstÀvlingens pÄverkan pÄ reklamköpare. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod i form av telefonintervjuer. Empirin utgörs av svar frÄn projektledare pÄ reklambyrÄer och uppdragsgivare frÄn reklamköpande företag, som under Ären 2001-2004 erhöll Guld- eller SilverÀgg i kategorierna dagspress- och tidskriftsannonsering i GuldÀggstÀvlingen. DÄ undersökningens resultat visade att den största pÄverkan skedde pÄ kreatörerna pÄ reklambyrÄerna valde vi att anvÀnda oss av Maslows behovsteori för att visa pÄ vilka individuella plan som GuldÀggstÀvlingen motiverar kreatörerna. Vi anvÀnde oss Àven av teorier kring kreativ reklams genomslagskraft i annonstrÀngseln (som utgör en del av bruset i Shannon & Weawers kommunikationsmodell) för att visa pÄ hur reklamköpare pÄverkas av kreatörernas anstrÀngningar.