Sökresultat:
1144 Uppsatser om Jämförande reklam - Sida 22 av 77
Pornografisk bild? : en studie av pornografiska drag i reklamfotografier
Om pornografiska drag av tre reklamfotografier. De tre bilderna analyseras bland annat med hjÀlp av verk av Jane Burton, Zoe Leonard och Pierre Molinier. Det hÀvdas att samhÀllet har blivit alltmer sexualiserat och att det syns i de reklambilder som publiceras..
Realistisk modellering för film
Det hÀr examsarbetet handlar om hur det Àr att arbeta som modellerare pÄ ett relativt stort VFX-företag i London. London har de flesta och de största filmeffektföretagen och postproduktionsföretagen i Europa. HÀr görs effekter för film, reklam och tv program. I den hÀr rapporten beskriver jag hur det fungerar nÀr man jobbar som 3D modellerare för filmer och vilka krav som stÀlls nÀr modellerna förvÀntas vara fotorealistiska..
Finrummets reklam : Appropriation av konstverk i annonser
The purpose of this study was to analyze recent appropriations of works of art in advertising. Why was art infused into magazine advertisements, how were the works of art tampered with to achieve commercial goals, how well did they function together with the ad copy? What did these advertisements want? What did the artwork contribute to the commercial message? These were some of the questions asked in the study that involved a closer look at four appropriations: one based on a battle painting by the Swedish 1900th century artist Carl Wahlbom, with a commercial message printed on top; one a collage including an 18th century portrait of Marie Antoinettte by Elisabeth Vigée-Lebrun; one advertisement was influenced by Dutch 1700th century still lifes, and, finally, one paraphrased Velåzquez?s famous painting Las Meninas from 1655. Companies behind the advertisements featured a Swedish trade journal, a fashion exhibition in Paris, a shop for kitchen utensils in Stockholm, and an up-scale department store in Madrid.The ads, in different ways based on works of art, were evaluated as reasonably successful commercial messages. These ads, however, hardly qualified as works of art in their own right ? if that was the intention.
Marknadsföring pÄ Webb 2.0: Utveckling av LillHjÀrtas webbplats
För ett litet företag med begrÀnsade resurser kan det vara svÄrt att marknadsföra sig till poten-tiella kunder dÄ traditionell reklam Àr dyr. Tidigare forskning visar att en webbplats vara en bra möjlighet för ett mindre företag att marknadsföra sig sjÀlva och sina produkter till en la-gom kostnad. I och med Webb 2.0 har möjligheterna att marknadsföra sig och sitt företag pÄ nÀtet kraftigt ökat och kunderna har hÀr, dÄ de inte varit nöjda med att serveras traditionell reklam, tagit pÄ sig att sprida sina upplevelser och syner pÄ varumÀrken och produkter vidare till andra för att pÄ sÄ sÀtt kunna förmedla en mer sann bild. Denna nya del av marknadsföring som Webb 2.0 har möjliggjort sker genom ?elektronisk word of mouth? (eWOM) pÄ sociala medier, bloggar och liknande.
Hur blir en valnöt en skalnöt : SprÄkliga processer i kreativt skrivande med ungdomar
I den ha?r vetenskapliga essa?n underso?ks starten av en skrivworkshop, i tva? ungdomsgrupper, som en ga?stande skrivpedagog och fo?rfattare leder pa? deras skola. Den inledande bera?ttelsen belyser fo?rfattarens skrivarbete och spra?kha?llningar. I tva? fo?ljande bera?ttelser, fra?n tva? workshopsituationer i tva? klasser, gestaltas hur olika ha?llningar till det skrivna och talade spra?ket konfronterar varandra.
Vem fÄr tala i staden? : en undersökning av reklam i Göteborg och hur den hanteras i det offentliga rummet
Denna uppsats syftar till att undersöka hur reklamens utbredning i staden ser ut och koppla det till det offentliga rummet och invÄnarnas rÀtt till att komma till tals. Genom att studera hur reklam och skyltning förekommer i Göteborg samt hur man frÄn stadens sida ser och reglerar frÄgan vill jag konkretisera Àmnet.
Genom att studera litteratur som behandlar utomhusreklam, det offentliga rummet och demokratiaspekter i detsamma försöker jag sÀtta in mina frÄgestÀllningar i en relevant kontext. För at kunna svara mer specifikt pÄ mina frÄgestÀllningar har jag studerat policydokumentet, hemsidor och avtal frÄn de olika aktörerna.
Det visade sig att Göteborg stad hade slutit ett avtal med en stor aktör som specialiserat sig pÄ att förse stÀder med olika typer av nyttigheter (gatumöbler i form av offentliga toaletter, vÀderskydd till busshÄllplatser mm). Dessa har jag genom kontakt med trafikkontorets markupplÄtelse avdelning fÄtt ta del av sÄ att jag i nÀrmare detalj kunnat studera inneborden i samarbetet mellan reklambolag och kommun.
Mina frÄgestÀllningar har varit; hur reklambolagen och stadens strategier för annonsplatser i det offentliga rummet ser ut, vem som ger tillstÄnd, vad som Àr tillÄtet, demokratisk hÀnsynstaganden och vad som kan regleras frÄn stadens sida.
Jag har kommit fram till att reklambolagen försöker nÄ en sÀrstÀllning dÀr de genom att sluta avtal med staden kan förhandla sig till bÀttre och större exklusivitet kring sina annonsplatser.
Ămnet Ă€r ocksĂ„ beaktat frĂ„n stadens sida och dĂ„ framför allt utifrĂ„n ett arkitektoniskt kulturmiljöhĂ€nseende och att det skall vara ett trivsamt gaturum som allmĂ€nheten kĂ€nner sig vĂ€lkomnad och trygg i. I frĂ„ga om demokratiska yttringar sĂ„ har det i stadens regi placerats ut anslagstavlor för att tillgodose mindre köpstarka aktörer pĂ„ en icke kommersiell marknad.
Fö?rskolans inomhusmiljö? i relation till barns lÀ?rande : En studie om pedagogers arbetssÀ?tt pÄ tvÄ Reggio Emilia-inspirerade förskolor
Background: The request for the Reggio Emilia practice has expanded enormously the last couple of years within the Swedish preschools. This particular practice describes the environment as a third educator. This third educator is supposed to work as - not only a tool - but also a support to ease children's learning experiences and help develop their mind. Previous research has shown that design of, for instance, furniture has a way of affecting the children's learning process and development.Aims: The purpose of this study is to see how two different teams of preschool educators on two differed Reggio Emilia inspired preschools work and handle the physical indoor environment. Method: We started out by contacting Reggio Emilia inspired preschools.
PopulÀrmusikens roll i reklamfilm- En studie om populÀrmusikens möjligheter att attrahera konsumenten via reklamfilm
Syfte: Vi vill undersöka hur betydelsefull populÀrmusik Àr för att attrahera konsumenten i reklamfilm. Syftet med vÄr undersökning Àr dÀrmed att undersöka hur livsstil pÄverkar konsumentens preferenser, att förstÄ vad konsumenten uppmÀrksammar i reklamfilmer, hur förebilder pÄverkar konsumenten samt hur reklamfilm och populÀrmusik tillsammans förmedlar ett budskap. UtifrÄn dessa omrÄden vill vi besvara vÄr forskningsfrÄga.Metod: En kvalitativ forskningsansats med ett hermeneutiskt perspektiv. Teoretiska perspektiv: PÄ grund av forskningsfrÄgans karaktÀr har vi valt att anvÀnda teorier inom följande omrÄden: Livsstilsreklam, Selektiv uppmÀrksamhet, Referensgrupper, Celebrity endorsement, Musikens inverkan pÄ individen, Reklam och musik.Empiri: En semistrukturerad intervjuguide anvÀndes för att genomföra tolv djupintervjuer med möjliga konsumenter. Valet av intervjudeltagare baserades pÄ ett bekvÀmlighetsurval eftersom det inte var nödvÀndigt med expertkunskaper.
Genus i modebranschen - Hur gestaltas genus i reklam?
Hur hanteras genus i modebranschens marknadsföring? De senaste Ă„ren har det funnits en pĂ„taglig strĂ€van mot ett mer genusmedvetet, jĂ€mlikt och jĂ€mstĂ€llt samhĂ€lle. Vissa forskare menar att de har mĂ€rkt en ökad sexualisering av utbudet i media och att medierna spelar stor roll för hur samhĂ€llet definierar kvinnligt och manligt. Ăkar den könsstereotypiska reklamen eller Ă€r det vi som blivit mer kritiskt tĂ€nkande? Syftet med denna uppsats var att undersöka hur modeföretag gestaltar genus i sin marknadsföring samt hur företag kan arbeta med att motverka könsstereotypisk reklam.
Informationsbroschyr : FrÄn idé till trycksak
Vi har som examnesarbete utformat en informationsbroschyr Ät Munktell Science Park (MSP), med hjÀlp av god textdesign har vi förmedlat MSP:s koncept till en bred mÄlgrupp. Vi har haft fokus pÄ texterna dÄ det redan fanns en grafisk manual. Genom materialinsamling och undersökningar kom vi fram till hur vi pÄ bÀsta sÀtt kunde producera den hÀr informatinosbroschyren..
Nyskapande inom reklamannonser : En studie av reklamens utveckling i teori och praktik
Miljön för annonsering och reklam har förÀndrats. MÀnniskor har blivit alltmer exponerade till reklam och har dÀrför blivit alltmer skeptiska och trötta pÄ den. DÀrför har det fÄtt en ökad betydelse för reklamerna att vara kreativa, intressanta och underhÄllande, men samtidigt nyskapande för att pÄ sÄ sÀtt vÀcka uppmÀrksamhet och motivera konsumenterna att titta pÄ reklamen. För att en aktör ska överleva i annonseringsbranschen mÄste hon vara kreativ, nyskapande och anpassa sig till branschens dynamiska utveckling. Samtidigt finns det riktlinjer inom annonsering - bÄde i form av praxis och i form av normativa teorier inom markandskommunikation - som visar vÀgen för hur en reklam ska utformas i olika situationer och vid olika grader av involvering och motivation frÄn konsumentens sida.Teorier och modeller om annonsering indikerar branschens utveckling eftersom de bygger pÄ praktiska underlag och visar de sammanhangen som rÄdde i branschen nÀr teorin skapades.
Gourmetmat för alla!
VÄrt mÄl med projektet var att göra en webbapplikation Ät Gourmet Grön och deras nya produktserie. Applikationen innehÄller information om produkterna och hur de anvÀnds samt vilka fördelear dessa ger..
Framtida utmaningar f?r Serviceresor G?teborg. En fallstudie om ?ldres mobilitet och en ?ldrande befolkning
Den demografiska och ekonomiska utvecklingen i G?teborg ser ut att skapa stora utmaningar
kommande ?r f?r hela staden. I denna fallstudie unders?ks Serviceresor G?teborgs verksamhet d?r vi
ser att de ?ldre resen?rernas m?jligheter att f?rflytta sig riskerar att f?rs?mras p? grund av
konsekvenserna av denna utveckling. Syftet med denna studie ?r d?rf?r att unders?ka hur Serviceresor
G?teborg kan hantera effekterna av den demografiska utvecklingen utan att p?verka resen?rernas
mobilitet negativt.
Projekt annorlunda : Hur man pÄ ett annorlunda sÀtt lockar ungdomar till tekniska och industriella gymnasieutbildningar
Syftet med det hÀr examensarbetet var att undersöka hur ungdomar i Äldrarna 13-16 Är resonerar kring sina gymnasieval och sin framtid. Detta skulle bidra till att lÀttare kunna ta fram ett material som intresserar ungdomar och som fÄr de att söka tekniska och industriella utbildningar i Eskilstuna.Ungdomar blir i högstadiet utsatta för en mÀngd reklam- och informationsmaterial, arbetet gick dÀrför ut pÄ att locka de med informationsmaterial som kan ses som ?indirekt reklam?. DÄ förÀldrarna pÄverkar ungdomarnas gymnasieval var det viktigt att materialet Àven skulle rikta sig till dem.Arbetet skedde i samarbete med Teknikcollege MÀlardalen, en kvalitetstÀmpel pÄ utbildning inom teknik och industri. För att kunna genomföra arbetet intervjuade jag studievÀgledare pÄ tvÄ högstadieskolor i Eskilstuna.
Marknadsunderso?kningar inom den svenska varuma?rkesra?tten : om utformning och genomfo?rande fo?r acceptans som bevismedel i registreringsa?renden
Ett varuma?rkesskydd erha?lls genom antingen registrering eller inarbetning. Fo?r en varuma?rkesregistrering av ett ka?nnetecken kra?vs att det innehar sa?rskiljningsfo?rma?ga, antingen ursprunglig eller inarbetad. Det a?r upp till den som ha?vdar att ett ka?nnetecken a?r inarbetat att presentera bevisning som sto?d fo?r sin talan.