Sök:

En studie av upplevelser kring hur medarbetares idéer och kompetens tas tillvara i kunskapsprocesser

Möjligheter och hinder


Den la?rande organisationen ka?nnetecknas av parallella processer, samarbete o?ver gruppgra?nserna och kollektivt la?rarande. La?randet har visat sig vara en stor konkurrensfo?rdel. Den kunskapsbaserade organisationens ka?rna a?r de ma?nniskor som arbetar i den och deras samlade kompetens. Syftet med denna studie a?r att belysa hur medarbetares ide?er och kompetens tas tillvara i kunskapsprocesser. Studien utgo?rs av en fallstudie pa? en skola. Genom intervjuer, en mindre enka?tstudie och dokumentstudie av skolans kompetensutvecklingsplan, underso?ker jag hur detta planeras och utfo?rs. Jag tittar a?ven pa? vilka fo?rutsa?ttningar som kra?vs fo?r att tillvarata kompetens i organisationens alla delar samt bakomliggande faktorer till fo?reteelser som hindrar att detta sker. Studien pekar pa? att la?rare beho?ver mycket avsatt tid i schemat fo?r samtal och reflektion. Den visar ocksa? att en upplevelse av medarbetares delaktighet i diskussioner och beslut a?r av stor vikt fo?r hur de upplever att deras ide?er och kompetens tas tillvara. I min slutdiskussion tar jag a?ven upp huruvida dagens skola verkligen har de fo?rutsa?ttningar som kra?vs fo?r att skapa en la?rande organisation. 

Författare

Johanna Bjurling

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..