En värld av ljudläggning
Uppsatsen beskriver arbetsprocessen för olika projekt jag arbetat med under min
praktiktid på Ljudligan i Stockholm samt en reflekterande del som bland annat
består av min tekniska och kreativa utveckling inom ljudläggning Mitt syfte har
varit att ta reda på skillnader mellan atmosfärer, ljudeffekter och tramp. Jag
beskriver också ljudläggning/mixningsskillnader mellan reklamfilmer och
långfilmer samt undersöker om det finns något generellt sätt att ljudlägga på
med de tekniska faktorerna i fokus. De resultat jag kommit fram till har
fastställts genom att intervjua personer på Ljudligan med flera års erfarenhet
inom ljudläggning och genom mina egna erfarenheter i och med den ljudläggning
som genomförts. Mina slutsatser är att man kan utgå från de definitioner som
finns för termerna: atmosfärer, ljudeffekter och tramp och sedan själv avgöra i
vilken kategori man ska placera dem. Skillnaderna mellan reklam och långfilm är
bl.a. komprimeringen, då den ofta är större i reklam. Det finns egentligen inga
generella regler för hur man ljudlägger. Snarare en del förhållningssätt man
kan utgå från, då vissa ljudtekniska verktyg kan vara avgörande för hur det
kommer låta i slutänden.