Sök:

"Att bli människa"

en grundad teori om musiklekens legitimitet i fo?rskolans toddlarverksamhet


Uppsatsen behandlar fra?gan om musiklekens betydelse fo?r de yngsta barnen (1-3 a?r) i fo?rskolan. I just denna ma?lgrupp a?r gra?nserna fo?r omsorg, lek och la?rande ta?mligen flytande. Den svenska fo?rskolan har en la?ng tradition av att anva?nda sig av musikaliska aktiviteter i verksamheten vilka kan uppfattas som tagna fo?r givna. Det finns da?rfo?r ska?l att ba?de identifiera och definiera Musikleken.Syftet med studien a?r att belysa en Musiklekens legitimitet i fo?rskolans toddlarverksamhet; hur ta?nker fo?rskolla?rare, barnsko?tare och musikpedagoger kring musiklekens betydelse i verksamheten?Metoden som tilla?mpas a?r Grundad teori (Grounded theory). Ur data, vilka i denna studie utgo?rs av kvalitativa intervjuer, och enligt ett metodologiskt regelverk genereras slutligen en teori. Denna teori a?r sa?ledes studiens resultat.Den grundade teorin i den ha?r studien a?ska?dliggo?r en musiklek, som med variation och bredd omfattar stora delar av La?roplanens ma?l och riktlinjer. Den belyser ocksa? en musiklekens legitimitet som kan ha en grundla?ggande betydelse fo?r barnens utveckling och la?rande: musikaliskt, socialt och kognitivt. En ra?dande helhetssyn pa? det lilla barnet uttrycks i den grundade teorins ka?rnkategori ? ?Att bli ma?nniska?.

Författare

Kristina Sjöberg

Lärosäte och institution

Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..