Sök:

Sökresultat:

3049 Uppsatser om Förutsättningar och ledarskap - Sida 2 av 204

Framtidens ledarskap? : En undersökning om instÀllningen till delat ledarskap

Delat ledarskap har pÄ senare Är blivit alltmer uppmÀrksammat, frÀmst inom idrotten dÀr Tommy Söderberg och Lars LagerbÀck rönt stora framgÄngar. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om instÀllningen till delat ledarskap Àr mer positivt bland de personer som haft denna ledarform Àn bland personer som inte upplevt detta. Syftet Àr dessutom att se pÄ hur ett specifikt delat ledarskap fungerar. Genom intervjuer med tvÄ elitfotbollstrÀnare som utövat delat ledarskap samt en enkÀtundersökning med elitfotbollsspelare, har data samlats in.Resultaten visade ingen signifikant skillnad i instÀllningen till delat ledarskap hos fotbollspelarna. DÀremot gav intervjuerna med trÀnarna en bra inblick i hur ett delat ledarskap fungerar, nÄgot som kan vara framtidens ledarskapsform..

LĂ€rarens medvetenhet om ledarskap i skolan och dess betydelse

Mitt arbete handlar om lÀrares ledarskap och dess betydelse för undervisningen. Hur medvetna Àr lÀrare om ledarskap och vilket ledarskap förordar LÀroplanen? Jag har genomfört en enkÀtundersökning riktad till 115 lÀrare pÄ 5 skolor med syfte att undersöka lÀrares medvetenhet om ledarskap och dess betydelse. Vid sammanstÀllningen av enkÀterna var bortfallet relativt högt. Antalet svarande var 78. Resultatet av min undersökning visar sammanfattningsvis pÄ att det finns ett stort intresse bland yrkesverksamma lÀrare av fortbildning om ledarskap.

HÄrd eller mjuk, varför inte lite av varje ? En studie om kombinationen av modernt och traditionellt ledarskap sett ur personalens synvinkel

Dagens ledarskap har genomgÄtt stora förÀndringar och gÄtt frÄn traditionellt, hÄrt och byrÄkratiskt ledande till ett allt mer mjukt, flexibelt och personalfokuserat ledarskap. Kommer framtidens ledarskap att enbart bestÄ av mjukt ledarskap medan det traditionella dör ut, eller Àr det sÄ att arbetslivet behöver bÄda i en kombination. Syftet med studien var att undersöka ledarskap ur personalens perspektiv med fokus riktat mot kombinationen av mjuk(transformativt ledarskap) och hÄrd(transaktionellt ledarskap) makt. Genom en enkÀtundersökning sÄ framgick personalens tankar och Äsikter kring ledarskap i förhÄllande till kombinationen av mjuk och hÄrd makt. Resultatet pÄvisade att personalen inom en industriell arbetsmiljö har en positiv syn pÄ kombinationen av mjuk och hÄrd makt dÀr faktorer inom bÄda ledarskapstilarna ses som betydelsefulla och nödvÀndiga..

Delat Ledarskap : Ett sÀtt att lÀtta pÄ bördan?

Delat ledarskap Àr ett arbetssÀtt som mÄnga verkar vara nyfikna pÄ men har svÄrt att finna information om. I en kvalitativ undersökning har chefer runt om i Sverige som bÄde delar och inte delar ledarskap intervjuats. Kompetens och arbetsuppgifter, vÀrderingar, tillgÀnglighet och effektivitet, kommunikation och makt och konflikter Àr omrÄden som pÄverkar om man kan fÄ ett delat ledarskap att fungera eller inte. Studien visar att en handbok bland annat bör innehÄlla övergripande information om Àmnet, ha en lÀttförstÄelig text, tips och rÄd, begreppsdefinitioner, bilder och scenarier. Med hjÀlp av studien har vi skapat oss en bild av vad som krÀvs för att chefer ska fÄ till stÄnd ett delat ledarskap och vad som bör stÄ i en handbok för chefer som Àr intresserade av delat ledarskap..

Ledarskap i klassrummet. Ett arbete om ledarskap i svenska skolor.

Syftet med studien Àr att presentera ett urval av modeller för ledarskap och undersöka om dessa anvÀnds i svenska klassrum. Modellerna Àr amerikanska och hÀmtade frÄn forskningsomrÄdet"Classroom Management", eller CM. Observationerna Àr gjorda vid fyra skolor och har ligger till grund för 6 intervjuer som gjorts. LÀrares ledarskap Àr mycket komplext och enligt min observation det gÄr inte att peka pÄ att lÀrare konsekvent anvÀnder sig av en modell..

LÀrare och ledarskap - En undersökning om lÀrares syn pÄ ledarskap i klassrummet

Hur definierar lÀrare sitt ledarskap, vad har format deras syn pÄ och vad upplever de som vÀsentligt i sitt ledarskap? Detta arbete har undersökt dessa frÄgor genom att dels genomföra intervjuer med tvÄ lÀrare och dels genom en enkÀtundersökning pÄ en gymnasieskola. Den teoretiska ansatsen har varit hermeneutisk, dvs att resultaten har tolkats utifrÄn den innebörd som lÀggs in i handlingar och begrepp. Det visade sig att lÀrare definierar sitt ledarskap ganska varierande och att detta kan förstÄs utifrÄn avsaknaden av en gemensam teoretisk bakgrund..

Ledarskap kan och skall utövas - eller?

VÄrt syfte Àr att skapa en djupare förstÄelse och klargöra för anvÀndningen avbegreppen management och ledarskap i praktiken. Med hjÀlp av begreppens innebörd kan vi som forskare fÄ möjligheten att framföra hur begreppen anvÀnds praktiskt. PÄ sÄ vis kan vi se om teorin reproduceras i praktiken. VÄr uppsats visar att intervjupersonerna tror att de utövar ledarskap, men att det inte kan utövas i praktiken. Detta har sin grund i den tvetydighet som omger begreppet ledarskap och företagets organisationskontext.

HÄrd eller mjuk, varför inte lite av varje ? En studie om kombinationen av modernt och traditionellt ledarskap sett ur personalens synvinkel

Dagens ledarskap har genomgÄtt stora förÀndringar och gÄtt frÄn traditionellt, hÄrt och byrÄkratiskt ledande till ett allt mer mjukt, flexibelt och personalfokuserat ledarskap. Kommer framtidens ledarskap att enbart bestÄ av mjukt ledarskap medan det traditionella dör ut, eller Àr det sÄ att arbetslivet behöver bÄda i en kombination. Syftet med studien var att undersöka ledarskap ur personalens perspektiv med fokus riktat mot kombinationen av mjuk(transformativt ledarskap) och hÄrd(transaktionellt ledarskap) makt. Genom en enkÀtundersökning sÄ framgick personalens tankar och Äsikter kring ledarskap i förhÄllande till kombinationen av mjuk och hÄrd makt. Resultatet pÄvisade att personalen inom en industriell arbetsmiljö har en positiv syn pÄ kombinationen av mjuk och hÄrd makt dÀr faktorer inom bÄda ledarskapstilarna ses som betydelsefulla och nödvÀndiga..

Ledarskap pÄ distans : Konsultchefers distansledarskap under pÄverkan av ett dubbelt ledarskap i bemanningsbranschen

Denna uppsats handlar om ledarskap och hur ledarskap bedrivs pÄ distans.Studien fokuserar pÄ det ledarskap som sker i bemanningsbranschen dÀr konsultchefen leder bemanningskonsulter pÄ distans. I det ledarskap som utövas finns Àven en pÄverkan utav en tredje part som gÄr att finna i det kundföretag som hyr in konsulterna. Syftet med uppsatsen Àr att öka förstÄelsen för det ledarskap som uppkommer och utövas i bemanningsbranschen och att identifiera de problem som kan uppstÄ nÀr ledarskapet sker pÄ distans. Vi jÀmför ocksÄ distansledarskapet med ett traditionellt ledarskap för att förstÄ pÄ vilket sÀtt de skiljer sig i ledarskapets utövande. Slutligen Àr vÄrt syfte att fÄ en inblick i hur ett distansledarskap i bemanningsbranschen pÄverkas nÀr det Àven Àr en tredje part involverad..

Investeringar och l?nsamhet i privata n?ringslivet

Syftet med denna studie ?r att belysa om ett samband p? kort sikt finns mellan l?nsamhet och investeringsniv? i det privata n?ringslivet. ?tta industrigrenar med f?rmodat h?ga investeringsbehov har valts ut f?r huvudstudien och inkluderar stora nationer inom den Europeiska Unionen. ?tta andra industrigrenar har valts ut f?r en k?nslighetsanalys.

Delat ledarskap - framtidens ledarskap?

Denna uppsats behandlar delat ledarskap och syftet var att med hjÀlp av en fallstudie, undersöka relationen mellan ledarna och kommunikationen mellan ledarna och medarbetarna. För att undersöka detta utgick vi frÄn teorier och modeller, hÀmtade frÄn litteratur och vetenskapliga artiklar. Vi genomförde personliga intervjuer av tvÄ verksamhetsledare och till dem tvÄ slumpmÀssigt utvalda medarbetare pÄ SkellefteÄ Kraft i SkellefteÄ. Analysen har visat att relation och kommunikation har stor betydelse, för ett lyckat samarbete mellan ledarna och medarbetarna i delat ledarskap. FramgÄngsrika ledare som delar pÄ ett ledarskap anvÀnder i huvudsak information och kommunikation, för att skapa delaktighet i det strategiska arbetet..

Manligt och kvinnligt ledarskap

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka om det finns nÄgon skillnad gÀllande mÀnniskors generella syn pÄ manligt och kvinnligt ledarskap och om det finns nÄgon skillnad i manligt och kvinnligt ledarskap i utövandet. En litteraturstudie inkluderande sex forskningsrapporter inom det berörda Àmnet publicerade mellan 1990-2008 har genomförts. FrÄgestÀllningarna Àr: "Finns det nÄgon skillnad gÀllande mÀnniskors generella syn pÄ manligt och kvinnligt ledarskap?" och "Finns det nÄgon skillnad i mÀns respektive kvinnors faktiska utövande av ledarskap?" Resultaten visar att en ledares kön uppfattades olika av respondenterna i de berörda studierna. En fördom om ledarskap Àr att det krÀvs typiskt manliga egenskaper för att bli en bra chef, vilket bekrÀftades i de inkluderade forskningsrapporterna, genom att ett typiskt manligt utseende hos ledare föredrogs.

Ledarskap i idrottssalen : ÅlĂ€ndska idrottslĂ€rares syn pĂ„ ledarskap

Ledarskap Àr en huvudfaktor i dagens samhÀlle och i skolan. Ledarskap handlar om hur lÀraren hanterar den socialpedagogiska situationen i klassrummet, d.v.s. lÀrarens sociala relation till klassen och elevernas relationer till varandra i undervisnings- och lÀrprocessenSyftet med det arbetet Àr att undersöka idrottslÀrares syn pÄ ledarskap i de ÄlÀndska skolorna samt att undersöka vilka faktorer som kan pÄverka deras ledarskap.Det som idrottslÀrarna anser vara goda ledaregenskaper hos en lÀrare Àr bland annat att de Àr trygga i sig sjÀlva som person, organiserade, mÄlmedvetna och Àrliga. De anser att faktorer som ekonomi, material, normer och tid kan pÄverka deras ledarskap och undervisning.Ledarskap kan ofta vara krÀvande och som ledare kan du fÄ ta itu med mycket problem som kan uppstÄ under vÀgen som till exempel konflikthantering. Att leda andra Àr roligt men ocksÄ vÀldigt utmanande mÄnga gÄnger och framför allt ska man komma ihÄg att det ger otroligt mycket tillbaka. .

Formellt ledarskap i ett kunskapsföretag - en fallstudie

AnstÀllda i det studerade kunskapsföretaget verkar undervÀrdera vikten av det ledarskap den formelle ledaren utövar. Detta har vi illustrerat med en egenhÀndigt konstruerad ?tonÄringsmetafor?. Vidare har vi kommit till slutsatsen att informella ledare och en stark företagskultur Àr faktorer som pÄ ett framgÄngsrikt sÀtt kan komplettera ovan nÀmnda ledarskap..

LÀrares syn pÄ ledarskap

Det övergripande syftet med detta examensarbete Àr att studera vad lÀrare och dÄ specifikt lÀrare som ocksÄ Àr idrottsledare har för uppfattningar nÀr det gÀller ledarskap. Det kommer stÀndigt nya teorier inom ledarskapsbegreppet sÄ dÀrför behöver man kontinuerlig utbildning i detta omrÄde. Arbetet bestÄr av litteraturstudie och en empirisk studie i form av intervjuer med sex lÀrare dÀr jag söker svaren till mina frÄgestÀllningar. Min litteraturgenomgÄng delar jag upp i tre delar, lÀrares ledarskap, ledarskap inom idrotten och fyra perspektiv pÄ ledarskap. I diskussionen har jag utgÄtt ifrÄn mina frÄgestÀllningar och det övergripande syftet med arbetet.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->