Sök:

??R DU NYFIKEN P? ATT STUDERA VIDARE??


Bakgrund: Kompetensf?rs?rjningen ?r en stor utmaning f?r den svenska sjukv?rden, i samtliga av landets regioner saknas specialistsjuksk?terskor och det ?r brist p? erfaren personal. Kompetensbristen kan utg?ra ett hot mot patients?kerheten. Trots att satsningar g?rs f?r att fler sjuksk?terskor ska specialistutbilda sig ?r det inte tillr?ckligt m?nga som g?r det. Syfte: Att unders?ka grundutbildade sjuksk?terskors inst?llning till att specialistutbilda sig inom kirurgisk v?rd. Metod: En fokusgruppsstudie med 16 grundutbildade sjuksk?terskor fr?n kirurgiska avdelningar p? ett universitetssjukhus i Sverige. En kvalitativ inneh?llsanalys med st?d av Graneheim och Lundman (2004) genomf?rdes. Resultat: Fyra huvudkategorier framkom: Kunskap om utbildningen, organisatoriska f?ruts?ttningar, personliga f?ruts?ttningar samt specialistsjuksk?terskans roll. Grundutbildade sjuksk?terskor ans?g att specialistutbildningen i kirurgisk v?rd leder till en diffus yrkesroll. Specialistsjuksk?terskan f?r fler administrativa uppgifter och mindre tid i den patientn?ra omv?rdnaden, n?got som ses som ett hinder f?r att vilja specialistutbilda sig. Att skriva examensarbete och att anv?nda forskning s?gs ocks? som hinder. Samtidigt s?gs utbildningen som en bra f?rdjupning som ?kade tryggheten f?r b?de patienter och personal. Slutsats: Specialistsjuksk?terskor har en viktig roll genom att sprida ny forskning och kunskap vidare till medarbetare. Mer patientn?ra arbete hade kunnat locka fler att specialistutbilda sig. Enhetschefer och sjukhusledning har en viktig roll i att informera om vilka m?jligheter till specialistutbildning som finns och ta vara p? det intresse medarbetarna visar.

Författare

Hanna Ferlin Linnea Hopf

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..